Adóreform: megszűnő kedvezmények

Az adóreform-bizottság megszüntetné a Sulinet programhoz, az oktatáshoz és a lakáshitelekhez kötődő kedvezményeket, és szorgalmazzák az önkéntes pénztári megtakarításokhoz fűződő kedvezmények átalakítását. Megváltozna az szja sávhatára, s az adójóváírást a minimálbéren befagyasztanák. Megadóztatnák a tőkejövedelmeket. Három százalékpontos külön nyereségadót rónának ki. Kétkulcsos – 5 és 20 százalékos – lenne az áfakulcs.

Bákonyi Ádám
2005. 04. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Múlt héten zárta le az adóreform-bizottság az adómódosító javaslatait, s juttatta el a pénzügyminiszterhez. Az elképzelés több esetben is két alternatívát vázol: az első szerint a személyi jövedelemadó esetében a magasabb, 38 százalékos adókulcs sávhatára jövőre legalább 200 ezer forinttal, 1,7 millióra emelkedne, majd 2007-től 2,5 millió forintra változna. A második változat szerint jövőre az 1,5 és kétmillió forint között egy középső, 25 százalékos sávot vezetnének be, majd egy évvel később e közbenső kulcs felső határa 2,5 millió forintra emelkedne. Az adójóváírás mértékét a minimálbér jelenlegi szintjén befagyasztanák. Ezzel párhuzamosan viszont csökkentenék az érvényesíthető adókedvezmények körét. A javaslat szerint megszűnne a Sulinet-kedvezmény, s megfontolásra javasolják az oktatáshoz kötődő kedvezmények fokozatos megszüntetését is. A csökkenő kamatokra történő hivatkozással 2007-től megszüntetnék a lakáshitelekhez kötődő adókedvezményeket, ám az addig megszerzett jogok nem csorbulnának.
A bizottság szerint indokolt az adómentes, illetve a kedvezményesen adózó természetbeni juttatások és más pénzbeli támogatások összesített korlátozása is, azaz egy – a bér bizonyos százalékában meghatározott, illetve az abszolút összegben limitált – mérték feletti részre e juttatásokra is érvényesíteni kell az általános adó- és járulékkötelezettségeket.
A bizottság 2007-től megadóztatná a tőkejövedelmeket, adózási szempontból egységesen kezelné, és egységes forrásadót vezetne be. Felmerült a mezőgazdasági őstermelők és egyéni vállalkozók adóztatási szabályainak szja-ból történő kivétele és a társasági adórendszerbe helyezése.
A bizottság támogatja a tételes egészségügyi hozzájárulás (eho) megszüntetését. Az egyik elképzelés szerint az ehót ez év novembertől, a másik szerint a jövő év utolsó negyedében szüntetnék meg. Ugyanakkor javasolják a munkavállalói egészségbiztosítási járulék három éven át, évenkénti 0,5-0,5 százalékpontos emelését.
Az iparűzési adót 2008-ig szüntetnék meg. Mértékét jövőre egy, majd 2007–2008-ban további 0,5-0,5 százalékponttal csökkentenék. Egy másik verzió ezen adónem mértékét 1,7 százalékra csökkentené. Ugyanakkor a kieső önkormányzati bevételeket az szja 18 százalékos alsó kulcsának önkormányzatoknál hagyásával, központi forrásokból fedeznék. 2007-től a vállalkozási célra használt ingatlanok és építmények értékalapú adóztatását vezetnék be. Az államháztartási bevételek elmaradása miatt három százalékpontos külön nyereségadót vezetnének be 2006– 2007-re. Megszüntetnék az iparűzési adó utáni társasági adókedvezményt, így ezen adó 50 százalékát már nem lehet majd levonni a társasági adóból.
A társasági adó esetében az első ötmillió forint adóalapra tízszázalékos adómérték lesz alkalmazható, ha az adózó lemond az adókedvezmények érvényesítéséről, s bizonyos, az elszámolt bérköltségre vonatkozó feltételeknek is megfelel. Álláspontjuk szerint ezen adónem általános mértéke 16 százalék, ám az igénybe vett kedvezmények miatt a valós adóterhelés alig éri el a tíz százalékot. Az egyszerűsített vállalkozói adó (eva) esetében a bizottság nem javasolta a jelenlegi 25 milliós árbevételi határ emelését. Ugyanakkor bekapcsolódhatnának e körbe azok a vállalkozások, amelyek magas költséghányaddal dolgoznak. Ezeknél a nyereségadó kulcsa 10 százalék lenne, a többi tevékenységre viszont megmaradna a 15 százalékos kulcs.
A bizottság szerint az általános forgalmi adó részarányát nem lenne kívánatos csökkenteni. A bizottság az áfakulcsok változtatásával kapcsolatban a költségvetés helyzetével összefüggésben javasolja: a kétkulcsos rendszer szerint 5, illetve 20 százalékos kulcsot lehetne alkalmazni. Az áfa általános összevont kulcsa ezért – egy vagy legfeljebb két lépésben – húsz százalék körüli lehet, míg az ötszázalékos kulcs lényegében a mai körben fennmaradna. A jelenlegi 15 százalékos kulcs a magasabb kulcsba kerülne.
Új közteherviselési formát jelentene az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás bevezetése, mellyel a munkáltatók érdekeltségét kívánják megteremteni, hogy a munkaerőpiacról kiszorultakat – ellátásra már nem jogosultakat – és a pályakezdőket szabályos munkaszerződéssel foglalkoztassák a munkaadók. Ezen személyek foglalkoztatása után a munkáltató a bérági költségre vetítve csökkentett – 25-30 százalékos – hozzájárulást teljesít, ha a kifizetett bér mértéke nem haladja meg a minimálbér kétszeresét. Ennek alapján a munkavállalónak adóterhet nem viselő járandóság címén, valamint ellátási alapként a számfejtett öszszegről ad ki igazolást.
Változás lenne a járulékok, hozzájárulások, díjak megfizetésében. A javaslat számos adminisztrációs könnyítést is megfogalmaz. Növelnék az adóellenőrzések kapacitását és eszközrendszerét.

*****
Felesleges hozzászólások? Múlt hét hétfőn ugyan már befejeződött az adóreform-bizottság munkája, a Pénzügyminisztérium még mindig várja honlapján (www.pm.gov.hu) az állampolgárok adóváltozással kapcsolatos javaslatait. Ennek alapján úgy tűnik, a javaslatot megfogalmazó állampolgárok feleslegesen dolgoznak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.