Ecofin-bizonyítvány

Az idei évi büdzsé jellemzője, hogy a pénzügyi tárca a magas államháztartási hiány csökkentése érdekében igyekszik különböző tételeket kivonni a költségvetésből. Trükközési hajlandósága miatt egyenesen Rodolfó büdzséjére keresztelték el a 2005. évi fiskális állami sáfárkodást.

2005. 04. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jól illusztrálja az első negyedéves hiányösszesítés, hogy a kabinet komolytalanul kezeli az európai uniós intőket, amelyek a tavalyi magas deficit következtében felettébb negatív kicsengésű állásfoglalások Magyarország számára. Olybá tűnik, az első három hónap elég rosszul indult: a költségvetés hiánya elérte a 484 milliárdot, amely csaknem a fele az éves előirányzatnak. Amúgy a februári hiány a Pénzügyminisztérium (PM) és az elemzők várakozásait nagyjából 20 milliárd forinttal haladta meg, a márciusi pedig erre rátett további 12 milliárdot. A hivatalos magyarázat szerint az áfabefizetések elmaradása és a kiadások elszaladása áll a vártnál nagyobb hiány hátterében. Ha marad ez a tempó, akkor a nyár derekán az állami visszafogásokat preferáló pótköltségvetésre is számíthatunk, bár meglehet, hogy a szükséges szigorító intézkedéseket a kormány saját hatáskörében hozza majd meg – állítják az elemzők.
Bár a pénzügyi tárca nem lógatja az orrát az elmarasztalások miatt, a gond jelentős, hiszen a magyar kormány számára konkrét határidőt – július 8-át – szabtak arra, hogy meddig mutathatja be a deficitlefaragást célzó gyakorlati lépéseit. Ennek az az előzménye, hogy 2005. március 9-én az EU pénzügyminiszteri tanácsa, az Ecofin erőteljes figyelmeztetésben részesítette a Gyurcsány-kormányt. A tekintélyes brüsszeli testület szerint nem kifejezetten hiteles az euróbevezetéssel kapcsolatos konvergenciaprogram, továbbá az államháztartási hiányt sem kezeli megfelelően a kabinet, amely ráadásul egy ad hoc adóreformtervvel is kirukkolt. Az EU úgy látja: ez utóbbinak a megvalósulása tetemes bevételkiesést jelentene az egyébként is nagy deficittel küzdő büdzsének.
Úgy tűnik, a példátlanul szigorú Ecofin-közlemény itthon nem rengette meg a pénzügyi tárca „alapjait”. Nemcsak hogy a helyükön maradtak a vezetők, újabban minden egyes statisztikai adatsorban találnak valami ünnepelnivalót a fővárosi József nádor téren. Lásd az Eurostat legutóbbi jelentését, amelyet ugyancsak győzelmi mámorban fogadott a tárca, noha a számokból világosan kiderül, hogy a közös nyugati pénz átvételének egyetlen feltételét sem teljesítjük. Duzzad ugyanis az államadósság, a szóban forgó hiány magas, és az inflációból is van még lefaragnivaló. Hogy az EU ne áruljon zsákbamacskát, a brüsszeli statisztikusok közölték: hazánk egyetlen közösségi előírást sem teljesít.
Amúgy a Magyarország ellen jelenleg is folyamatban lévő deficiteljárás lényege az, hogy azonnali intézkedésekre van szükség az államháztartás előirányzatainak teljesítéséhez. Persze az Ecofin-bizonyítvány azért is példátlanul kemény, mert nemcsak Magyarország küzd fiskális problémákkal az EU-n belül, de csak bennünket állítottak sarokba. Az említett nyári határidő viszont azt is jelzi, hogy nyugaton már megfogalmazódott a kormányzat hitelességével szembeni súlyos kétely is. Ezt erősíti, hogy az uniós pénzügyminiszterek jóváhagyták az Európai Bizottság e témában született felszólítását: a magyar költségvetés képezzen tartalékot arra az esetre, ha nem bizonyulna tarthatónak az idei évre megcélzott, a nyugdíjreform hatásai miatt 3,6 százalékosra korrigált GDP-arányos államháztartási hiány. Mint ismert, a tartalék nagyságát százmilliárd forintban határozta meg korábban a Draskovics Tibor vezette minisztérium, amelynek egyre inkább számolnia kellene az idei hiánytúllépés lehetőségével. Az első háromhavi adatok legalábbis azt támasztják alá, hogy korrigálni kell az éves tervet. A piac arra számít, hogy hozzávetőleg egy százalékponttal lesz magasabb az idei deficit a hivatalosan tervezettnél.
A legnagyobb problémát azonban az jelenti, hogy a kormány – miközben nem tudja megteremteni a gazdaság lendületesebb növekedésének feltételeit – trükközik. E „tárgykörbe” tartozik a vállalkozások áfájának visszatartása, a nyugdíjpénztári elszámolások kiiktatása, az állami lakástámogatások kifizetésének késleltetése s a költségvetési átutalások átcsoportosítása egyik évről a másikra.
Tehát az idei büdzsé fő jellemzője, hogy a pénzügyi tárca – a magas államháztartási hiány miatt – igyekszik kivonni különböző tételeket a költségvetésből. Leginkább a nagy állami építkezések, vagyis a beruházási kiadások kerülnek ki az államháztartási statisztikai körből. A Figyelő című gazdasági hetilapban közölt elemzői becslések alapján a szélesebb államháztartáshoz kapcsolódó kiadások nagyjából háromszázmilliárd forint körül alakulnak az idén. Ebből az következik, hogy a tényleges finanszírozási igény ennyivel magasabb lesz a hivatalosan kimutatott hiánynál, vagyis a GDP hét-nyolc százaléka körül várható. A gondot fokozza, hogy ehhez hozzátéve az önkormányzatok hiányát – e tétel ráadásul az országgyűlési választások előtti évben általában megugrik –, inkább a GDP nyolc százaléka körüli finanszírozási igénnyel számolhatunk. S a jelek szerint – gondoljunk csak az első háromhavi deficitre! – folyamatosan növekszik az államháztartás eladósodottsága.
Ezzel párhuzamosan romlik nyugati megítélésünk. A Fitch Ratings az év elején egy fokozattal visszaminősítette Magyarország hosszú futamú szuverén forintadósságát; a Deka Bank szerint hazánk már nem tőkevonzó; az Európai Bizottság vésztartalékképzést sürget; az Economist kimutatása szerint az EU-hoz tavaly csatlakozott kelet-közép-európai tagállamok közül nálunk a legkisebb a gazdasági növekedés; a 170 feltörekvő országot számba vevő listán Magyarország csak a háborús övezetnek számító Izraelt, valamint Dél-Afrikát, Perut és Mexikót előzi meg. Az IMF szerint a magyar gazdaságnak nagyobb rugalmasságot kell felmutatnia, ha igazodni akar a változó gazdasági követelményekhez. A kormánynak fel kell világosítania a közvéleményt a tartós egyensúlyhiány következményeiről, valamint arról, hogy határozott intézkedések híján kifullad a növekedés, és az események ide-oda fogják sodorni a nemzetgazdaságot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.