Éretlen griffmadárfiókák a sör és knédli hazájában

A cseh légierő tegnap az átvételi eljárást követően hivatalosan befogadta a Svédországból még a múlt héten érkezett első hat Gripen vadászrepülőgépet. Bár a gépek problémái nem okoztak különösebb meglepetést szakértői körökben, a cseh közvélemény aggodalommal követi, hogy teljesítményük vajon arányban áll-e a tíz évre szóló beruházás húszmilliárd koronás (140 milliárd forintos) költségével. A csehországi fogadtatás híreit Budapesten is feszülten fürkészik, hiszen Magyarországra alig egy év múlva érkeznek meg az első „hasontollú” griffmadarak.

2005. 04. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy igazolják-e az amerikaiak Gripennel kapcsolatos szkepticizmusát a svéd géppel szerzett közép-európai tapasztalatok, azt még korai lenne eldönteni. Cáslavban tegnap mindenesetre a semleges skandináv ország repülőgépipara történelmet írt azzal, hogy – évtizedek óta először – termékét sikerült bejuttatnia az amerikai gyártók és páneurópai kooperációk által uralt NATO-piacra. Ahogy azonban elcsendesednek a cseh fővárostól mintegy nyolcvan kilométerre fekvő katonai repülőtéren megrendezett ceremónia hangjai, kezdetét veszi az igazi munka. A svéd és cseh szakembereknek alig egy hónapjuk van arra, hogy az érkezéskor kitudódott és az időközben felmerülő problémákat leküzdve a szövetség légvédelmi rendszerének szolgálatába állítsák a tervezésekor még egyáltalán nem oda szánt repülőgéptípust. A sietség oka, hogy a Varsói Szerződés-örökségből megmaradt ősöreg Mig–21-es vadászgépek már a végüket járják, míg a cseh repülőgépipar hangsebesség alatti büszkeségei, az Aero Vodochodyban gyártott L–159-esek modern elektronikájuk ellenére sem pótolhatják a szuperszonikus vadászgépek egyedi szolgáltatásait.
A cseh szakemberek és az ellenzék egy része a sietség számlájára írja azokat a hibákat, amelyek a Gripenek érkezését követően még a múlt héten, szinte azonnal kiszivárogtak – a kelekótyaság ilyen megnyilvánulásait pedig még Svejk hazájában is nehéz lenne megmagyarázni. Ahogy a programban jártas svéd illetékes fogalmazott: „A csehek részéről több ügyvéd dolgozott az ügyleten, mint repülős szakember.” S valóban, a korábbi prágai kabinet alig egy éve írta alá a szerződést a svéd állammal 14 vadászgép tízéves bérletéről, húszmilliárd korona értékben. A kis kapacitással dolgozó Saab repülőgépgyár pedig csak úgy tudott megfelelni a szűk, 2005. április– augusztusi határidőknek, hogy a svéd légierőnek szánt, már a gyártósoron lévő gépeket térítették el a cseh megrendelő számára. Arra sem volt idő, hogy a NATO-együttműködéshez szükséges berendezéseket teljes mértékben integrálják, így erre majd fokozatosan, menet közben kerül sor. Nem csoda, hogy a gépek a bérleti program költségeihez és a konstrukcióban rejlő potenciálhoz képest rendkívül korlátozott képességekkel állnak majd szolgálatba: amíg például meg nem érkeznek az amerikaiaktól megrendelt AMRAAM-rakéták, a cseh Gripenek fegyverzete nem sokkal múlja felül az általuk felváltott régi MiG-ekét. Még szerencse – jegyzik meg egyesek rosszmájúan –, hogy Bohémia most nem áll hadban valamelyik szomszédjával, s a NATO egyesített légvédelmi rendszere ellen manapság nem egy tömeges szovjet légicsapás intézhet kihívást, hanem legfeljebb egy-egy renegát, vagyis az utasításoknak nem engedelmeskedő, esetleg terroristák által eltérített, fegyvertelen civil gép.
Az idegesség azonban nemcsak a csehekre korlátozódik. A svédek is járatlan terepen mozognak, hiszen eddig féltve őrzött portékájuk kikerült a náluk igencsak szabályozott katonai nyilvánosság (a svédországi bázisok környékén például máig tilos a fotózás) hatóköréből: immár nemcsak a reklámízű, válogatott információk láthatnak napvilágot a Gripenről, hanem a kevésbé hízelgő közép-európai igazságok, féligazságok és pletykák is.
Harmadik érdekelt félként a csehországi fejleményeket árgus szemekkel követi a magyar Honvédelmi Minisztérium is, különös tekintettel a magyar légierő sorsát ma kézben tartó miniszteri főtanácsadóra. Hollósi Nándor, aki kulcsszerepet játszott az Orbán-kormány által kötött első, 130 milliárdos Gripen-szerződés kormányváltás utáni felülvizsgálatában és módosításában, a múlt héten sietve eltúlzottnak minősítette a cáslavi problémákról szóló híradásokat. Megfigyelők szerint nem elképzelhetetlen ugyanis, hogy az első magyar Gripenek jövő márciusi érkezése a választási kampány áldozati oltárára kerül, s nem lehet elég korán megszilárdítani a pozíciókat. Bennfentesek például biztosra veszik, hogy Juhász Ferenc miniszter az érkezést követően rövidesen repülni fog a géppel, sikertörténetként ábrázolva azt. Az ellenzék a várakozások szerint – hasonlóan eddigi álláspontjához – azt feszegeti majd, hogy a Gripen légi utántölthetőségre és egyéb járulékos képességeire miért kell az eredetinél 80 milliárddal többet fizetnie az eljövendő kormányoknak, ha ezeket a képességeket a NATO a felajánlott gépek kis darabszáma (2–4) miatt aligha veszi majd igénybe nemzetközi misszióira.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.