Évtizedes latolgatások

2005. 04. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán egy évtizednél is régebb óta zajlik már az üres találgatás: ki követi II. János Pált az egyház élén. E kíváncsiság csöppet sem nélkülözte a rosszindulatú felhangokat. A nagy pápa halálakor visszatekintve erre az időszakra éppoly komikusnak tűnnek a „jól értesült” világlapok pápatippjei, mint a hazai baloldali sajtó ilyen irányú töprengései.
Mikor valamelyik oldalon a hazai véleményformáló médiumok meg-megeresztettek egy pápautódlási töprengést, a másik térfél hírcsatornáinak vezetői is gyakran éreztek késztetést a mielőbbi találgatásra, mondván, ez foglalkoztatja az embereket, erre kíváncsiak. A valóság inkább fordítva volt. Mindenesetre a cikkírók olykor tárgyilagosan, olykor keserűen állapították meg, hogy a katolikus egyház leendő vezetője aligha fog eltérni az egy, szent, katolikus és apostoli anyaszentegyház hitétől. És voltaképpen ez a lényeg, hiszen a hit változatlanságának puszta ténye dühödt reakciókat vált ki.
1994. november 25-én például a Népszabadság római tudósítója az „olasz szaksajtóra” hivatkozva, magabiztosan, egész névsort közölt a lehetséges pápautódokról. Több mint tíz évvel a pápa halála előtt Nagy Csaba szerint a legesélyesebb Miloslav Vlk prágai bíboros, őt követi Carlo Maria Martini milánói érsek, majd a brazil Luca Moreira Neves.
Az ehhez hasonló latolgatások igazi báját az adta meg, hogy rendszerint összekapcsolódtak a pápa és az egyház bírálatával. Hans Küng véleményét olyan sokszor olvashattuk néhány lapban, hogy úgy tűnt, egyenesen házi szerzővé vált. Hányszor sulykolták a szakadár teológus véleményét a katasztrofális lengyel pápáról, hányszor olvashattuk: „ez a pápa sorscsapás az egyházra nézve, mert rendkívüli hatékonysággal tudja terjeszteni elavult nézeteit!”
A már idézett tudósító 1995 szeptemberében például ilyen mulatságosan foglalta össze mondanivalóját: „A bírálatok özöne ellenére a külső szemlélő számára úgy tűnhet: a katolikus egyház hierarchiájában teljes az egység. A Vatikánt jól ismerő elemzők szerint ez azonban nem más, mint a túlélés reflexe. Azoké a főpapoké, akiket érdekeik II. János Pálhoz kötnek, illetve azoké, akik már a Wojtyla utáni időszakra készülődnek.” Ez a közelebbről meg nem nevezett elemzőkre hivatkozó írás például teljesen összetévesztette a szerző vágyait a realitásokkal.
Hasonló pápaellenes támadásokat és az utódlással kapcsolatos találgatásokat olvashattunk 15–20 éven keresztül a Magyar Hírlapban is. Bolgár György rovatában Wojtyla kudarcra ítélt hajthatatlansága címmel például Petőcz György közölt megsemmisítő bírálatot 1994. szeptember 24-én. „Wojtyla elszigetelődésének jeleként értékelhetjük azt is, hogy jó ideje már újra és újra borúlátó nyilatkozatok látnak napvilágot egészségi állapotáról, s a közelgő »nemkívánatos« eseményt megelőlegező információk minden alkalommal a Vatikán legbelső köreiből, magas rangú egyházi emberektől származnak.” Milyen mulatságos e projektív elemzés 1994-ből, amikor a közelinek gondolt „nemkívánatos” eseményre még tíz évet kellett várnia bennfentes találgatónak. De a lap firenzei tudósítója nem jött zavarba, s páratlan energiával rántotta le a leplet hónapról hónapra, mígnem 1996. február 26-án nem bírta tovább, és föltette a kérdést: „De mégis, kik jöhetnek utódként szóba? A kérdés nyilván a legfontosabb dilemmák felől nézve érdekes elsősorban. 1995-ben soha nem látott élességgel merült fel a hívők körében a katolikus egyház belső demokratizálódásának igénye.” A katolikus egyház antidemokratikus, ez is ismerős. „A legtekintélyesebb utódjelöltnek ma szinte minden megfigyelő Carlo Maria Martinit, Milánó jezsuita érsekét, az egyházon belüli nyitottság és megújulás legfőbb képviselőjét tartja” – vélte Petőcz György.
Aztán teltek-múltak a hónapok, évek, és a pápabírálatokat és a pápautódlási találgatásokat felváltotta egy még elszántabb hang: II. János Pál mondjon le, hiszen nem tudja ellátni hivatalát. A súlyosan beteg egyházfő hatalmas munkabírásával ugyan rendre rácáfolt e kritikákra, különböző vatikáni tisztségviselők pedig nyilvánvalóvá tették, hogy bár a lemondás joga a pápáé, ám nem különösebben valószínű, hogy élne is vele. Ennek ellenére bennfentes „elemzők” mindvégig tudni vélték, hogy itt a közeli lemondás ideje. A hangvétel azonban finomodott egy kicsit, és a huszonöt esztendős jubileumra még a korábbi ellendrukkerek is sokkal disztingváltabb hangot ütöttek meg II. János Pál pápa munkásságával kapcsolatban.
Amire a nagy pápa uralkodásának vége elérkezett, a találgatók is belefáradtak a találgatásokba. Persze mind a hazai, mind a világsajtót foglalkoztatja a megüresedett apostoli szék jövőjének kérdése, de az elmúlt évtized alatt elveszítette lendületét a sok merészen szárnyaló fantázia.
A legtöbb latolgató szerint most egy rövidebb ideig uralkodó és talán kevésbé markáns pápa várható; a 117 bíboros közül talán egy idősebb főpapot választ a konklávé, amelynek tagjait a külvilág befolyásolásának megakadályozására ma is elszigetelik, akárcsak IV. Ince halála (1254) után bármikor.
Legalább tizenöt, legfeljebb húsz nap telhet el a pápa halála után. Ekkor a bíborosok szentmisét celebrálnak a pápaválasztás szándékára, majd ugyanaznap délután összeülnek a Sixtinában, hogy kezdetét vegye a konklávé.
A harmadik évezred első konklávéja.
A hivatásos találgatók pedig egy időre munka nélkül maradnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.