„Ez a per a függetlenségről szólt”

A magyar gazdaság helyzete igen rossz, amit az bizonyít, hogy a rendszerváltás után eltelt években Magyarországnak nem sikerült a piacgazdaságban megtalálnia a helyét. Látszatra és formálisan működik ugyan a piacgazdaság, ám nem úgy, mint a fejlett nyugati államokban – jelentette ki lapunknak adott interjújában Mellár Tamás, a KSH 2003-ban menesztett volt elnöke, egyetemi tanár, akiről a Fővárosi Bíróság tegnapi ítéletében jogerősen is kimondta, hogy az elnöki munkaköréből történt felmentése 2003-ban jogellenes volt.

2005. 04. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Indítsunk egy személyes kérdéssel. Miként alakul a pere, amelyet menesztése miatt indított volt munkáltatójával szemben? Kedvező bírói döntés esetén visszatérne-e a KSH élére?
– Első fokon már korábban is nyertem, tegnap pedig a Fővárosi Bíróság jogerős ítéletében is kimondta, hogy 2003-ban Medgyessy Péter miniszterelnök jogellenesen eltávolított az elnöki munkakörből. Véleményem szerint ez a per nem rólam szólt, hanem a KSH függetlenségéről, valamint arról, hogy a kormány miként is kívánja bekebelezni a független intézményeket. Ezzel a döntéssel a bíróság a magyar közállapotokról és jogalkalmazásról mondta ki az ítéletét. Egyébként nem kértem a visszahelyezésemet, nem is mennék vissza a hivatal élére, csak abban az esetben, ha olyan „partnerkormánynyal” dolgozhatnék együtt, amely garantálja, hogy betartja a jogszabályokat. Biztosítaná egy olyan statisztikai tanácsnak a működését, amelynek tagjait a politikai pártok és a szakma fele-fele arányban választana meg. Ez tulajdonképpen egyfajta felügyelőbizottsági munkakört jelent, amelyre nagy szükség lenne, mert így ki lehetne iktatni a jelenlegi aktuálpolitikai befolyást a napi működésből. A statisztikai adatok értékét egyébként az adja meg, hogy mennyien bíznak meg benne.
– Tendenciózussá vált a kormány részéről az államháztartási hiányt a valósnál „kedvezőbbre” formáló számítási metódusok alkalmazása. A trükközések, a megismert könyvelési segédletek, továbbá az egyes költségvetési tételek kiszervezése a büdzséből milyen mértékben nehezítik meg a következő kormány mozgásterét?
– Két esztendeje mozdítottak el a KSH éléről. Akkor nagyon sokan kérdezték, hogy mi volt ennek az oka, hiszen a statisztikai adatokkal elvileg nem lehet „sokat” manipulálni. Ez így is van, hiszen az általános módszertan nagyjából rögzített. Ám vannak olyan területek, amelyeket nem a KSH készít el, csak a hivatal felügyeli: ilyen például az államháztartási statisztika. Ezen a téren a statisztika készítőinek nagyobb a mozgástere is: ha a hivatal nem gyakorolja szigorúan a módszertani felügyeletet, akkor fellazulhatnak a kimutatások. Ha én maradtam volna a statisztikai hivatal elnöke, akkor ilyen trükközések biztos nem történhettek volna meg. Látszik ugyanakkor, hogy a Magyar Nemzeti Bank némi ellenállást fejt ki, ám szakmailag a jegybank sem tud sokat tenni az ügyben.
– Akkor ki a főludas? Netán a Pénzügyminisztérium?
– A PM által készített államháztartási statisztikák több problémát is felvetnek. A kiadási oldalról elhagyott tételek már most is folyamatosan terhet jelentenek az adófizetőknek, attól függetlenül, hogy regisztráljuk őket vagy sem, de előbb-utóbb nyilván úgyis el kell számolni azokat. Nagyon meg lennék lepve, ha az őszi felülvizsgálat során az Eurostat helybenhagyná ezt a sajátos könyvelést. A magánnyugdíj-pénztárak kormányzati körben való számbavételét az EU ugyan engedélyezte, de csak átmenetileg két évre, 2007-re már nem élhetünk ezzel a lehetőséggel, tehát nem kellene erre berendezkednünk. Félő, hogy a görögök sorsára jutunk nemcsak a deficiteljárás vonatkozásában, hanem amiatt is, hogy ki kell igazítani a későbbiekben a saját államháztartási adatainkat. A kedvezőbb államháztartási hiányadatokkal egyértelműen azt sugallják, hogy minden rendben van, minden jól alakul, és nincs szükség komoly reformintézkedésekre.
– Ezek szerint nemcsak az Európai Uniót, de magunkat is becsapjuk!
– Így van. Az államháztartás évek óta nagybetege az országnak: 2002-ben 9,2 százalékos volt a GDP-arányos hiány, 2003-ban 6,2 százalék, ám azzal a trükkel, hogy oda könyveltek el 2004-es adatokat is, felugrott 7,1 százalékra. A tavalyi esztendővel kapcsolatban azt mondják a szakértők, hogyha mindent megfelelően számoltak volna el, akkor a hiány elérte volna a 6,5 százalékot. A felsoroltak egyben azt jelzik, hogy nagy baj van. A statisztikának pedig az a feladata, hogy ezekre ráirányítsa a figyelmet, sőt, próbáljon tenni valamit annak érdekében, hogy a helyzet javuljon. Ráadásul a kiskapuk keresése, mint például a nyugdíjpénztári tételek kiszervezése, csupán egy lépésnyi előnyt jelent az állam, illetve a Pénzügyminisztérium számára. Csak átmenetileg odázhatók el ugyanis a visszafogó, népszerűtlen intézkedések. Eközben nő az államadósság, amely tovább rontja az államháztartás pozícióját.
– A kormány részéről slágertéma a PPP-beruházás, amely – legalábbis a hivatalos kommunikáció szerint – nem terheli meg a büdzsét. Például az autópálya-építés is ebben a konstrukcióban valósul meg. Mit jelent ez a későbbiekben az állam számára?
– Alattomos tételekről van szó. Teljesen egyértelmű, hogy ha a PPP-tételek nem kerülnek elszámolásra, ám a terheit fizetni kell, akkor megint elszakad egymástól a statisztikai adatgyűjtés és adatszolgáltatás. Az államháztartási hiánynak az a célja, hogy az állam nettó adósi vagy hitelezői pozícióját ki tudja mutatni. Ha ezt a változást nem tükrözi, az komoly problémákat jelent. Emlékezetes, 2002-ben nagyon súlyos kritikákat kapott a Fidesz-kormány, mert az autópályákat nem számolta el megfelelően. Pedig akkor még nem voltunk tagja az EU-nak, tehát az uniós előírások nem vonatkoztak ránk. Az már más kérdés, hogy erre a kritikára hivatkozva aztán a PM kétszer is elszámolta a 290 milliárdos többletkiadást a 2002-es büdzsé terhére, létrehozva egy kis tartalékot.
– Úgy tűnik, a KSH egyes jelentéseiben a kormánynak falaz. Ha nő hazánkban a munkanélküliség, akkor a hivatal a magyar helyzetnél még negatívabb példákkal rukkol elő, s ez figyelhető meg a gazdasági növekedés terén is. Amikor Magyarországra nézve hátrányos egészségügyi adatok jelentek meg, bezúzattak 100 ezer példány hazánkról szóló statisztikai prospektust.
– A KSH-nál rengeteg becsületes ember dolgozik. Amikor én rosszat mondok a hivatalról, óhatatlanul az ő munkájukat is minősítem, holott nem erről van szó. Pusztán arról, hogy bizonyos kulcspozíciókban olyan váltások történtek, amelyek egyértelműen azt mutatják: a vezetés ma a kormányzat kegyeit keresi. Ahogyan az adatokat elemzik, és amilyen környezetben leírják, az eleve befolyásol. Én mindig ügyeltem arra, hogy „semleges” legyen a hivatal munkája. Korábban már próbáltam a közvéleményt figyelmeztetni arra, hogy a GDP-számításnál is bizonyos módszertani változások történtek, ami a fölfelé kerekítés felé mutat. A ceruza nem egyformán fog: a statisztikai adatgyűjtésnél mindig van hiba, amelyet soha nem lehet pontosan megbecsülni. De ilyenkor nem a hibahatárt kell maximalizálni, hanem magát a hibát kell minimalizálni, így lesz a legkisebb a tévedés.
– A kozmetika, a kedvezőbb kimutatások ellenére a nemzetgazdaságban, s különösen a mindennapokban nem érzékelhető a pozitív változás, illetve a miniszterelnök által korábban emlegetett „nagy jólét”.
– Kétfajta problémát lehet itt azonosítani. Egyrészről a módszertanok indokolatlan változtatása, amelynek elsődleges célja a kedvezőbb számok elérése. Ez azonban visszaüt, mert az emberek nem érzékelik a pozitív változásokat a gazdaságban. Odalesz a hitelesség, miközben egyfajta mókuskerékbe kerül a hivatal. Hiszen a bázishatás miatt az egyszeri módszertani váltás mindig újat követel. Másrészről az elmúlt két évben igen sok költségvetési forrást vettek el a KSH-tól és igen gyors szervezeti átalakításra kényszerítették. Emiatt jelentősen csökkent az adatok minősége, ami elengedhetetlenül vezet a bizalom megingásához. Éppen ezért a következő hivatali vezetésnek komoly minőségi felülvizsgálattal kell kezdenie a munkáját.
– Egyébként közgazdászként hogyan látja a magyar gazdaságot? Végre gyorsulunk vagy lassulunk? Válsághelyzet van, vagy „csak” válsághangulat?
– Két részre kell választani a kérdést. Ha általánosan nézzük, akkor sajnos azt kell mondani, hogy a magyar gazdaság helyzete igen rossz, amit az bizonyít, hogy a rendszerváltás után eltelt években Magyarországnak nem sikerült a piacgazdaságban megtalálnia a helyét. Látszatra és formálisan működik a piacgazdaság, ám nem úgy, mint a fejlett nyugati államokban. Hasonló problémák köszönnek vissza, mint korábban. Az életszínvonal most kezdi „ismét” utolérni az 1970-es évek végi állapotot, ám a gondot az okozza, hogy most már óriási jövedelemkülönbségek vannak az országban. Eközben a magyar gazdaság hurcolja magával az egyensúlytalansági problémákat. A liberális szakértők ódákat zengenek arról, hogy a működő tőkének a magyar gazdaságban mekkora szerepe van, s hogy az export milyen mértékben növekedett. A külkereskedelmi mérleg és a folyó fizetési mérleg hiánya azonban krónikus. Ez egy olyan probléma, amely a régi szocialista rendszer gondjaihoz hasonlít, csak egy új köntösben jelent meg. Nekünk, magyaroknak sikerült a saját képünkre „gyúrnunk” a piacgazdaságot is. Ami a konkrétumokat illeti: az idei esztendő világgazdasági konjunktúrája lanyhul; a mezőgazdaságban például biztosan nem lesz olyan jó termés, mint tavaly. A kormány a makrogazdasági mutatók vonatkozásában egy viszonylag drasztikus bércsökkentést határozott el. Az intézmények sem kapták meg a pénzüket, késnek a reformok az egészségügyben, az oktatásban. A következő kormánynak legfőbb feladata a reformok véghezvitele, illetve a bérek rendezése lesz. Az ugyanis egy irreális elképzelés, hogy Magyarország a bérek alacsonyan tartásával lesz versenyképes. Ez csak rövid távon működik és a gyarmati lét felé sodorja az országot.



Mellár Tamás közgazdász 1991-ben szerezte meg a közgazdaság-tudományok kandidátusa címet. 1992–94 között a Miniszterelnöki Hivatal főtanácsadójaként, majd 1994–98 között a Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetem docenseként dolgozott. 1998 és 2003 között a KSH elnöke, 2002-től 2004-ig pedig az ENSZ statisztikai bizottságának elnöke volt. Az MTA statisztikai bizottságának elnöki tisztét 1998-tól látja el. Jelenleg a csíkszeredai Sapientia Egyetemen és a a Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetemen tanít.



Menesztés indoklás nélkül. A Fővárosi Bíróság tegnapi ítéletében immár jogerősen is kimondta, hogy Medgyessy Péter volt miniszterelnök 2003-ban jogellenesen váltotta le Mellár Tamást a KSH elnöki székéből. László Boglár kormányszóvivő az ítéletet nem kívánta kommentálni, mint mondta, az ügyben már nem a Miniszterelnöki Hivatal, hanem a korábbi munkáltató, a KSH az illetékes. A kormányszóvivői nyilatkozatnak ellentmond azonban a bíróság ítélete, amely éppen azt a határozatot minősítette jogellenesnek, amelyben a volt miniszterelnök indoklás nélkül mentette fel Mellárt. Az ítélet a bíróság korábbi elsőfokú döntését hagyta helyben – nyilatkozta a menesztett KSH-elnök ügyvédje, Trinn Gábor, aki hangsúlyozta: a Fővárosi Bíróság tegnapi ítéletében egyértelműen kimondta, hogy Mellár Tamást nem lehetett volna ilyen módon eltávolítani. Már a KSH elnökének 2003-as leváltásakor világos volt, hogy a menesztés mögött nem szakmai, hanem politikai indokok húzódnak meg, ezt a tényt a bíróság most megerősítette – fogalmazott Varga Mihály, az Országgyűlés költségvetési bizottságának elnöke, aki szerint Mellár menesztése azt biztosította, hogy pártkatonák kerülhessenek az intézmény élére. A KSH a bíróság írásbeli ítéletének postázásáig nem kívánt nyilatkozni. (Sz. E.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.