Isteni akarat emberi közvetítője

A konklávé története az egyház és az állam szétválasztásáról szól. Pontosabban az egyház évszázados küzdelméről, hogy kizárja a világi politikai erők befolyását életének egyik legmeghatározóbb pillanatában, amit az új pápa megválasztása jelent. Legfontosabb célja, hogy biztosítsa a szükséges nyugodt, külső befolyásoktól mentes légkört.

Érszegi Márk Aurél
2005. 04. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

R óma püspökét, azaz a pápát a kereszténység első századaiban a római nép választotta meg, ahogyan sokáig minden püspökről az adott város keresztény közössége döntött. Róma püspöke azonban kiemelkedett fontosságában a többi püspök közül, különösen a Római Birodalom civil hatalmi struktúráinak hanyatlásával. Ezért a mindenkori politikai hatalmasságok – római nemesek, itáliai fejedelmek, európai uralkodók, köztük a császár – számára fontos volt, ki ül Szent Péter trónján. Az egyház mindig is igyekezett kizárni e külső befolyást, hiszen a pápáé elsősorban lelkipásztori szolgálat. Ezt szolgálta a konklávé évszázadok során kialakított intézménye.
Az első jelentős lépést II. Miklós pápa tette meg, aki 1059-ben úgy rendelkezett, hogy a pápa megválasztása a római kardinálisok számára legyen fenntartva. A bíborosok eredetileg a Róma környéki püspökök, papok és diakónusok voltak. Ahogy terjedt a világban az egyház, úgy jelentkezett az igény, hogy a pápa ezen közvetlen tanácsadói között más régiók is képviselve legyenek.
II. Miklós rendelkezései még nem érték el a kellő hatást, és nyilvánvalóvá vált, hogy a választók körének meghatározása önmagában még nem elég.
A megoldást a konklávé intézménye jelentette. Már neve (conclave = kulccsal) is utal rá, hogy a választó bíborosokat egyszerűen bezárták, hogy fizikailag ösztönözzék őket a kompromisszum megtalálására. Erre első alkalommal 1241-ben került sor, és annyira jól sikerült, hogy a végén már valósággal sanyargatták a kardinálisokat. Híressé vált az 1268-as viterbói konklávé, ahol a hosszas alkudozásokat a város kapitánya úgy kívánta felgyorsítani, hogy befalazta a bíborosokat a gyűlésük helyszínéül szolgáló palotába, és csak egy résen át juttatott be nekik ételt.
X. Gergely pápa ezek után jobbnak látta szabályozni a konklávét, hogy elkerülhetők legyenek a „spontán” bezárásból és éheztetésből fakadó veszélyek. 1275-ben meghatározta a konklávé helyszínét (a pápa halálának helyszíne), a kivárási időt (10 nap a szentatya halála után), a bezárás módját, valamint a napok előrehaladtával fokozatosan csökkenő ételadagokat.
III. Sándor pápa 1179-ben máig ható érvénnyel megállapította, hogy megválasztásához egy jelöltnek legalább a szavazatok kétharmadát kell elérnie, az alulmaradt számára pedig nincsen fellebbezési lehetőség. Ez a szabály is az egyház egységének megőrzését hivatott szolgálni, hogy minél nagyobb legitimitása legyen az új pápának.
Az így kialakult konklávé intézménye a későbbi századok során is változott, és a XX. század majdnem minden pápája csiszolt rajta valamit. XXIII. János pápa 1962-es rendelkezése óta minden bíborost püspökké kell szentelni, így a bíborosi kollégium a püspökök testületén belül egyfajta „szenátussá” vált.
VI. Pál pápa nevéhez több jelentős módosítás is fűződik. Bíborosi méltóságot adott a keleti rítusú katolikus egyházak pátriárkáinak, 120 főre emelte a választókorú bíborosok létszámát, 1970-ben pedig kizárta a 80 év feletti bíborosokat a konklávéból.
II. János Pál pápa a teljes kánonjogot megújította az 1983-ban kihirdetett egyházi törvénykönyvvel és az 1990-ben kiadott Keleti Egyházak Kánonjainak Kódexével. Ezek nyomán a pápaválasztás rendjét is új formába öntötte az 1996-ban kiadott Universi Dominici gregis („Az Úr egész nyájának pásztora”) kezdetű apostoli konstitúciójával, amely a régi szabályok megerősítése mellett több újdonságot is tartalmaz.
Így például a kétharmados szabály megerősítése mellett lehetővé tette, hogy 34 eredménytelen szavazási forduló után akár úgy döntsenek, hogy a két legtöbb szavazatot kapott jelölt közül választják meg a pápát. A rendelkezés – szintén a függetlenség megőrzése végett – meghatározza, hogy a konklávét mindenkor a Vatikánban, a Sixtus-kápolnában kell tartani, mert ott „minden hozzájárul ahhoz, hogy Isten jelenlétét tudatosítsa” a bíborosokban. Ezt a gondolatot egyébként a pápa versben is megfogalmazta, a Római triptichon címmel 2003-ban kiadott könyvében: „Íme, látják önmagukat a Kezdet és a Vég között / a Teremtés Napja és az Ítélet Napja között…”
Lényeges újítás ellenben, hogy a bíborosok immár nincsenek fizikailag bezárva a Sixtus-kápolnába és a környező helyiségekbe, hanem a Szent Márta Házban szállnak meg, ahonnan átszállítják őket a szavazás színhelyére. A konklávé így „virtuálissá” lett elzártságát pusztán jogi szabályok hivatottak garantálni: a titoktartási eskü, amit csak az új szentatya oldhat fel, és mindenféle kommunikációs eszköz használatának tilalma.
Minden egyházfő nagy gondot fordított arra, hogy hatékonyabbá, biztosabbá tegye a két pápaság közötti átmenetet. Így vált alkalmassá a konklávé emberi intézménye az isteni akarat megjelenítésére.

A szerző Vatikán-szakértő (Keresztény Közéleti Akadémia)



II. János Pál gondolatai a konklávéról. „S éppen itt, a Sixtus-kápolna csodás színáradata alatt gyűlnek egybe a bíborosok / A közösség, mely az Ország kulcsainak örökségéért felel. / Éppen ide gyűlnek. / Michelangelo pedig ismét átöleli őket látomásával. / (…) A Sixtus-kápolna ezer színe akkor az Úr szavával szólt: Tu es Petrus – hallotta Simon, János fia. / „Neked adom a Mennyország kulcsait.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.