Kincstári pesszimizmus

2005. 04. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Átadás-átvétel történt tegnap a Pénzügyminisztériumban: Draskovics Tibor, a gyorsan elfelejtett, alig több mint egy hete „lekevert” pénzügyminiszter a protokolláris, azaz a médiának szánt kulcsátadó eseményen kifejtette: az elmúlt több mint egy évben sikerült új, egészségesebb pályára állítani a gazdaságot, idén pedig folytatódik az államháztartás egyensúlyának javítása. „Előkészítettük azokat a lépéseket, amelyek részletes kidolgozás és kellő politikai bátorság mellett lehetővé teszik azt, hogy a magyar államháztartás tartósan, kiszámíthatóan új pályára álljon, amelynek pozitív következménye egyrészt a javuló egyensúlyban, másrészt a javuló közszolgáltatásokban válnak majd érzékelhetővé” – fogalmazott Draskovics. Veres János, az új pénzügyér az aktus kapcsán annyit közölt: a 100 lépés programjának részeként terjeszti majd a kormány, illetve az Országgyűlés elé a Pénzügyminisztérium azokat az intézkedéseket, illetve előterjesztéseket, amelyek nagyrészt már elkészültek.
Most azt vizsgáljuk, hogy Draskovics Tibor kirúgása, továbbá a százlépéses program meghirdetése milyen gazdasági-pénzügyi környezetben is zajlott-zajlik le, s mi várható a 2006-os országgyűlési választásokig. Mielőtt analizálnák a helyzetet, nézzük, miként is vélekedik a nagy klasszikus, azaz Bokros Lajos. Nos, a Horn-kormány második pénzügyminisztere szerint ésszerűtlen a magyar költségvetés, elodázhatatlan az adóreform, az egészségügy és az oktatás reformja. A saját magáról elnevezett megszorító csomag főfelelőse úgy tartja, hogy felelőtlenség, ha a politikusok választást akarnak nyerni minden áron, akár a jövő kárára is. S aki még nem ébredt volna fel, figyelje csak Bokros további kijelentéseit!
„Félrevezető volt korábban azt propagálni, hogy az EU a paradicsom előszobája” – mondta az expénzügyminiszter egy tévéműsorban. A jelenleg egyetemi tanárként is funkcionáló Bokros egy másik fórumon úgy vélekedett: aki azt mondta, hogy öt-tíz éven belül esély nyílik a felzárkózásra, nem mondott igazat, hiszen Magyarországon 4 százalékos a növekedés, az EU régi tagállamaiban 1–1,5 százalék. A kettőt összevetve nem jön ki a tíz év – tette hozzá. Szerinte ma már az a kérdés, hogy a húsz év, ami a felzárkózáshoz kell, nem lesz-e negyven. Sok újonnan belépett államban – például a baltiakban – 7-8 százalékos növekedés. És nem azért, mert annyira mélyről indultak volna. Bokros még azt is hangsúlyozta, hogy az említett országok szédületes bővülésének az az oka, hogy sokkal jobb gazdaságpolitikát folytatnak; nincs hiánya a költségvetésnek. A büdzsé nem tudja finanszírozni a hiányt a lakossági megtakarításokból, ezért a külföldi forrásokért egymás rovására versenyez a költségvetés és a vállalati szféra. „Ha a külföldi adósság azért nő, mert fogyasztásra fordítjuk a hitelt és nem beruházásokra, akkor feléljük a jövőt” – figyelmeztet a volt pénzügyminiszter.
A fenti megállapításokra sajnos ráerősítenek az idei adatok, továbbá az is, hogy a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa hétfőn mindössze negyed százalékkal csökkentette az irányadó kamat szintjét. De még ez a harmatgyenge vágás is optimista lépés volt, hiszen külföldi elemzők egy tábora arra számított, hogy megáll a kamatcsökkentési zuhatag. A jegybank azt is hangsúlyozta, hogy a folyamatok láttán a jövőben óvatosabb lesz. Ide tartozik az is, hogy a jegybank által negyedévente megjelenő, a pénzügyi stabilitásról szóló friss kiadványban egyre sűrűsödnek azok a figyelmeztetések, amelyek a növekvő kockázatokra hívják fel a figyelmet. A gondot fokozza, hogy a makrogazdasági szintű kockázatok – gazdasági bővülés lassulása, államadósság gyarapodása, magas hiány – mellett mikroszinten, vagyis a lakossági és a vállalkozói szektorban is gyűlnek a figyelmeztető jelek. Egyre kevesebb a lakossági megtakarítás, a bankok pedig kevésbé figyelnek; mind nagyobb kockázatú ügyfeleknek nyújtanak hiteleket. S több mint aggasztó, hogy vágtat a devizahitel; az új lakáshitelek jelentős része, illetve a vállalkozói pénzügyi kölcsönök alapja hazánkban már a svájci frank. Az ugyanis a legolcsóbb, nem pedig az euró, amellyel elméletileg majd – mikor is? – pár esztendő múltán fizethetünk. Az „eldevizásodás” a magyar forint bedöntésekor pedig felmérhetetlen károkkal jár. S még nem szóltunk arról, hogy soha annyi autót nem vettek vissza a lízingcégek, mint tavaly.
De nézzük a költségvetést! A központi büdzsé 2005-ös, első három havi produkciójáról – amiért a kormány felel – már napvilágra kerültek az előzetes számok. Eszerint az államháztartás pénzforgalmi hiánya március végéig csaknem 485 milliárd forintra rúgott, ezzel 12,3 milliárddal meghaladta az előrejelzést, ám ami a legnagyobb gond: elérte a teljes évre tervezett 1022,6 milliárdos hiány mintegy 50 százalékát. Magyarán: akár mérget is vehetünk rá, hogy a 2005-ös költségvetés teljesíthetetlen. (Az első negyedévi hiánynak hozzávetőleg 256 milliárdnak kellett volna lennie.) Az időarány-tévesztéssel persze az a baj, hogy hiánytöbblet akkora, hogy azt nem fogja majd fedezni az idei büdzsében készenlétbe állított százmilliárdos államháztartási tartalék. Brüsszel ennek az összegnek duplájával érné be.
Viszont azt Draskovics kontójára írhatjuk, hogy a múlt hónap végén a kabinet mozgósította a költségvetés államháztartási tartalékát: az első fél évben zárolta a fejezeti kezelésű előirányzatok, vagyis a minisztériumi fejlesztési keretek és különböző programok 35 százalékát, ami pestiesen szólva nem semmi. A helyzet pikantériája, hogy idén márciusban – miután az érintett uniós tagállamoknak, azaz leginkább nekünk, sikerült elérni a stabilitási növekedési paktum felhígítását – hazánk 3,6 százalékos deficitcélt tűzött ki az idei évre. Az első három hónap teljesítménye alapján a hiányterv betartása gyakorlatilag lehetetlen, miután a GDP-arányos deficitet magával húzza a prognózistól elmaradó bővülés is.
Bár a jogász végzettségű Draskovics Tibor menesztése kapcsán a kormányfő egyetlenegy alkalommal sem említette, hogy az expénzügyérnek a büdzsé tarthatatlansága miatt kellene távoznia, az agrármérnök-szakközgazdász diplomával rendelkező Veres Jánosnak alighanem a költségvetés, illetve az egyensúly megteremtése lesz a legnagyobb kihívás. A Gyurcsány-kormánynak ugyanis alig két hónap leforgása alatt prezentálnia kell Brüsszelnek a gyakorlati lépéseit a hiány lefaragása kapcsán, mert ne feledjük: az Ecofin, vagyis az uniós pénzügyminiszterek tanácsa erre kötelezte Magyarországot. Mindemellett Veresre hárul a kisiklott adóreform elmagyarázása, továbbá annak a 2006-os költségvetésbe való beágyazása is. Az új pénzügyminiszter mozgásterét persze kíméletlenül szűkítik a makrogazdasági adatok; az inflációt leszámítva minden fontosabb területen pocsék a helyzet. S akkor még nem szóltunk a regionális eltérésekről, a nyugdíjak alakulásáról, a minimálbérről, a munkanélküliség növekedéséről és az állami beruházások állapotáról – a választások előtt mindenkinek juttatni kell valamit. A 100 lépés programja tehát nem a Bokros Lajos által is szorgalmazott, ciklusokon átívelő projekt lesz, hanem a 2006-os választásokat előkészítő költségvetési politika fellazítása, amelynek különböző elemeit apránként dobják majd a „nép” elé.
Kérdés, kinek lehet ebből majd csipegetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.