Kiszervezett útpénzek

Feszültségforrást jelent a gazdasági és pénzügyi tárca viszonyában, hogy a Kóka János vezette minisztérium külön társaságba szervezné ki a hazai közutak fenntartására szánt forrásokat. Információink szerint a gazdasági tárca helyettes államtitkárát is amiatt menesztették, mert nem értett egyet az elképzeléssel.

Putsay Gábor
2005. 04. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vizsgálják a gazdasági és közlekedési tárcánál továbbra is annak lehetőségét, hogy a jelenleg államilag felügyelt útfenntartást és
-fejlesztést milyen módon lehetne kiszervezni egy külön részvénytársaságba, amely rendelkezne a 140 ezer kilométer hosszú állami és önkormányzati hálózathoz szükséges forrásokkal. A Pénzügyminisztériumban egyelőre nem támogatják a javaslatot, ám információink szerint ennek ellenére a Kóka János által vezetett gazdasági tárca mindenképpen szeretné keresztülvinni a kormánynál az elgondolást. A létrehozandó Útpénztári Finanszírozó Rt. lenne hivatott az egyre romló közúthálózat fenntartására, ám a forrásokat továbbra is az állam illetve az önkormányzatok biztosítanák. A gazdasági tárca azzal számol, hogy több pénzt vonnának el az üzemanyagok jövedéki adójából, illetve az rt.-hez kerülnének azok az önkormányzati források, amelyeket az útfejlesztésre fordítanának.
Abban az esetben viszont, ha a kormány arról döntene, hogy az állami bevételekből több pénzt lehet úthálózatra költeni, az utak magasabb színvonalú fenntartását és javítását a jelenlegi közútkezelő közhasznú társaságok is el tudnák látni. Kóka János ennek ellenére megkezdte az előkészületeket: a tárca kebelén belül működő útfenntartási és koordinációs igazgatóság vezetőjének Horváth Lászlót, egyik volt üzletfelét, a szombathelyi Elender Computer Kht. tulajdonosát nevezte ki. Ezzel egy időben menesztette a közlekedésért felelős helyettes államtitkárt. Információink szerint az útügyi szakmában elismert Kovács Ferencnek azért kellett távoznia, mert nem értett egyet az útfenntartás kiszervezésével. A pályázati feltételek módosítása tette lehetővé, hogy Horváth Lászlót kinevezzék, ugyanis csak kétéves szakmai tapasztalatot szerzett a Vas Megyei Közútkezelő Kht.-nál.



Költséges a kötvény. A kormány az autópálya-építések esetében olyan konstrukciókat alkalmaz, amelyeknek beláthatatlanok a következményei, s másfél-kétszeresére növelik a költségeket – közölte Fónagy János országgyűlési képviselő. Idén az autópályacégek 283 milliárd forintnyi hitelt vesznek fel, s 500-600 milliárd forint értékű kötvényt terveznek kibocsátani. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy egy ilyen értékű kibocsátás 25 éves futamidő mellett 200-250 milliárdos kamatot jelent, s ha a lejárat végén az állam nem tudja visszavásárolni a kötvényeket, akkor a tulajdonjog is elvész. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.