Kozmetikázott tőkeboom

2005. 04. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a kimutatások alapján Magyarország a működő tőke szempontjából a tavalyi esztendőben már vonzóbb tereppé vált, mint az azt megelőző években, sőt az adatok tanúsága szerint a tavalyi év boomja megközelíti az Orbán-kormány 2001-es csúcsteljesítményét – mikor is négymilliárd euró vállalati forrás érkezett –, a helyzet sajnos csak statisztikailag kedvező. De nézzük a tényeket!
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a Magyar Nemzeti Bank minapi adataira hivatkozva felettébb optimista közleményt bocsátott ki, amelynek alapja a 2004-ben Magyarországon megvalósult közvetlen külföldi tőkebefektetések teljes egyenlege. Ismeretes, a múlt esztendőben 3,365 milliárd eurót ért el a működő tőke beáramlási szintje a kimutatások szerint. A szaktárca úgy tartja, nemcsak 2003-hoz viszonyítva mutat csaknem másfél milliárd eurós emelkedést, de a 2001-es több mint 4 milliárd euró óta a legmagasabb működőtőke-beáramlást jelzi. Miközben tehát a makrogazdasági mutatók alapján a korábbi éltanulóból sereghajtó lett Magyarország, s nyugati megítélésünk is alapvetően negatív, a GKM örömódát zeng a vonzó magyarországi környezetről. Hogy is van ez?
Nos, árnyaltabb a kép, ha figyelembe veszszük a 2004-től hatályos, új számítási metódust is. A múlt esztendőtől ugyanis megváltozott a működő tőke „könyvtári” értelmezése. Ennek lényege abban rejlik, hogy a korábban megtelepedett cégek beruházásai is „friss és új” külföldi vállalati tőkének minősülnek. Ám az is felfelé kerekíti a kimutatást, ha például a külföldi tulajdonos a magyarországi leányvállalata számára hitelt nyújt. Csak az érthetőség kedvéért jegyezzük meg, hogy a tőkebeáramlást a statisztika három fő összetevőre bontja: részvény és egyéb részesedés, az újra befektetett jövedelem és az egyéb tőkemozgások formájában megvalósuló tőkebefektetésekre. És még egy példa: a működő tőke értékét megnöveli – legalábbis a kimutatásokban –, ha egy már külföldi tulajdonban lévő magyarországi vállalatban a „kinti” tulajdonos tőkeemelést hajt végre.
Ugyancsak bővíti az adatsort, amennyiben a külföldi tulajdonban lévő cég nyereségét nem vonja ki osztalékként az országból, hanem újra befekteti. Vagyis a már jól megismert, döntően az államháztartási hiány deficitszintjének lefaragása érdekében alkalmazott trükkök – magán-nyugdíjpénztári tételek, költségvetési átcsoportosítások, állami beruházások kiszervezése a büdzséből, áfavisszatartás – után itt van az új önámítás: a működőtőke-kiszámítás módszere.
Viszont a kozmetika nem teszi rózsaszínűbbé a valóságot. Magyarország ugyanis kevésbé vonzó, mint néhány évvel korábban, a gazdasági növekedés csökkent az elmúlt negyedévben, és az elemzői várakozások szerint a következő időszak sem lesz biztató ebből a szempontból. A gondot persze az jelenti, hogy a magyar gazdaság nyugati megítélése tovább romlott. Az Economist című brit gazdasági lap szerint az újonnan az unióhoz csatlakozott nyolc kelet-közép-európai ország közül Magyarország bruttó hazai összterméke nőtt a legkisebb mértékben 2004-ben, míg a feltörekvő országokat számba vevő 170 tagú listán hazánk csak a háborús övezetnek számító Izraelt, Dél-Afrikát, Perut és Mexikót előzi meg. A korábbi éltanulóból tehát sereghajtók lettünk.
Persze a fenti, alapvetően pozitív kicsengésű összesítést azonban rontja az Unctad, vagyis az ENSZ szakosított fejlesztési szervezetének éves kimutatása. Az Unctad anyaga szerint 2002-ben három, 2003-ban 2,5, tavaly pedig 4,4 milliárd dollárnyi befektetés érkezett Magyarországra. Ezzel szemben a lengyelek három év alatt 12 milliárd dollárnyi új vállalati forrást csalogattak be. Ám Csehország is sikeresebb volt, mint mi: 2002-ben nyolcmilliárd dollár működő tőkét vonzott a közép-európai ország, tavaly pedig ötmilliárd dollár értékben áramlott befektetés Prágába. Az Unctad előzetes becslése alapján az Európai Unió korábbi 15 tagállama a tavalyi esztendőben mindössze 165 milliárd dollárt fogadott, amely negyede az évekkel ezelőtti adatnak. Mint emlékezetes, tavaly a német Deka Bank rangsorolta hazánkat – működőtőke-vonzereje miatt – a sereghajtók közé. A német pénzintézet szerint a kelet-közép-európai államok közül Szlovákia került az élre, amely már termelékenységben is lekörözi hazánkat. A térség egykori éllovasát, azaz hazánkat megelőzik a balti hármak, sőt már Bulgária is kedvezőbb feltételeket teremt a vállalati beruházásoknak, mint Magyarország.
De miért is jelent problémát, hogy kevesebb működő tőke érkezik hazánkba?
1. A féltervezett, magas hiánnyal terhelt központi költségvetés tátongó lyukait ebből a tételből finanszírozza az állam. Eközben az országkockázat növekszik, így drágábban kapunk majd hiteleket. S ez még nagyobb adósságterheket eredményezhet.
2. Az egyre kevesebb működő tőke kevesebb beruházást, valamint kevesebb munkahelyet is jelent. Utóbbinak hatása megmutatkozik az új statisztikákban is: a KSH jelentése alapján csaknem hétszázalékos a munkanélküliség.
A meggyengült, kevésbé vonzó gazdasági környezetet jól illusztrálja az is, hogy az utóbbi három évben számos nagyvállalat (a Volkswagen, a BMW, a Hyundai, valamint a konszernhez tartozó Kia Motors és a francia PSA is) más országot, elsősorban Szlovákiát választotta letelepedése színhelyéül. Nem az a gond, hogy a felsorolt cégek végül is hol létesítettek üzemet, hanem az: a vállalatok Magyarországon is érdeklődtek… Ráadásul az elmúlt években a magyar versenyképességet alaposan megtépázta az is, hogy számos nagyvállalat vonult ki az országból. Olyannyira tendenciózussá vált ez, hogy még a legfejlettebb dunántúli régióban is gyárakat zártak be. De említhetjük még azt is, hogy 2003-ban az IBM több ezer dolgozóját küldte el.
S hogy minden mindennel összefügg: az egyre kevesebb működő tőke miatt egyre kevesebb beruházó fektethet be nálunk. Emiatt pedig további munkahelyek kerülnek veszélybe. Ezt erősíti az is, hogy januárban a Fitch Ratings nemzetközi hitelminősítő viszszaminősítette Magyarországot. Eközben Magyarország államadóssága annyira megnövekedett, hogy csak egyre drágábban kaphat külföldi hitelt: a kormányváltás óta 3500 milliárd forinttal növekedett az államadósság. Az ország exportbevételének 42 százalékát fordítja hitelek törlesztésére.
Nem árt fejben tartani, hogy a növekvő államadósság és a magas hiány negatív következményeként magasabb az országkockázat, drágábbak a hitelek és nagyobbak az adósságterhek. Továbbá elgondolkodtató az is, hogy Magyarország exportbevételeinek 42 százalékát költi el éves szinten adósságszolgálatra. Amenynyiben tehát összevetjük a valós makrogazdasági fejleményeket, illetve az elmarasztaló nyugati jelentéseket a hazánk tőkevonzásával kapcsolatban megjelent optimista GKM-jelentéssel, akkor bizony arra a következtetésre juthatunk: kész szerencse, hogy feltalálták a statisztikát. Mert a megváltozott számítási metódusnak tulajdoníthatóan az államadósság, az infláció és az államháztartási hiány után a működő tőke is eljutott a kívánatos szintre.
Nagy kár, hogy ez a tőkeboom csak a kozmetika eredménye.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.