Lefölözött adóerő: az állam bünteti Győrt?

Csaknem másfél milliárd forintos elvonással sújtotta Győrt adóerő-lefölözés címén tavaly a Pénzügyminisztérium. A folyók városa ezen a címen így a legnagyobb befizetővé vált a megyei jogú városok közül. A választások óta a Rába-parti város csak fizet az államnak, míg előtte nem ez volt a jellemző. Szijjártó Péter (Fidesz) országgyűlési képviselő törvénymódosítási javaslatot nyújtott be – amelyet Balogh József (MSZP) polgármester és képviselő is aláírt – a probléma megoldását sürgetve, ám a javaslat egyelőre bizottsági szinten megbukott.

Szeles Sándor
2005. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az adóerő-képességről szóló szabályozás szerint ugyanis a települési önkormányzatok jövedelemkülönbség-mérséklésének alapja a helyben maradó személyi jövedelemadó és az átlagos erőfeszítés mellett realizálható iparűzési adó, ami a lehetséges, és nem a tényleges számokat veszi alapul. Ezt erénynek tartja a Pénzügyminisztérium, hiszen az önkormányzatok szabadon dönthetnek az iparűzési adó bevezetéséről, az alkalmazott adókulcsról, illetve kedvezményeket és adómentességet is adhatnak. Az így kieső bevételt pedig azok rovására kompenzálná a költségvetés, akik adóalanyok hiányában kevésbé képesek, vagy képtelenek helyi bevételre szert tenni. Jelen esetben ez azt jelentené, hogy Győr nem befizetne, hanem pénzt kapna azokkal a településekkel együtt, amelyek semmilyen adót nem szednek be. Emiatt az erre a célra fenntartott keretet Győr nemhogy növeli, hanem inkább csökkenti. A szabályozás logikájának szélsőségei Győr esetében egyértelműen megmutatkoznak, hiszen míg a lehetséges adóerő-képesség 11,6 milliárd forintra rúg, addig a ténylegesen befolyt összeg nem haladja meg az 5,65 milliárd forintot. A különbség jókora, és még az sem segít, hogy Győr a helyi iparűzési adó mértékét a maximumban, azaz kettő százalékban állapítja meg, a szabályozás pedig az átlaggal, 1,4 százalékkal számol.
Míg az Orbán-kormány alatt egyetlen fillért sem, addig 2003-ban 304 millió forintot kellett a városnak utalni, ami a következő évben tovább nőtt. Tavaly ugyanis először 611 millió forintot, majd a végleges számok ismeretében további 732 millió forintot kellett a városnak fizetnie. Lapunk kérdésére a Pénzügyminisztérium úgy fogalmazott, a város adóerő-képessége az elmúlt három évben három- és félszeresére nőtt, és ennek tudható be, hogy ilyen mértékű lett a befizetési kötelezettség. Ezt Balogh József (MSZP) polgármester nem is tagadja, ám hozzátette, a probléma lényege, hogy pont azok a cégek nőttek, amelyek adókedvezményeket vagy adómentességet élveznek. Hozzátette, az adózó cégek messze nem fejlődnek olyan ütemben, így több helyi adó nem folyt be a város kasszájába. Bár a polgármester szerint Győr országos viszonylatban talán a legnagyobb kedvezményeket adja a helyi adó tekintetében, mégis elgondolkodtató, hogy csak azok a cégek tudtak az elmúlt három évben fejlődni, amelyek nem, vagy csak alig fizetnek helyi adót.
Szijjártó Péter (Fidesz) elmondta, a törvénymódosítási javaslat egyetlen sornyi módosítást tartalmazott, ami szerint Győr városa visszakapja az utólag elutalt 732 millió forintot. A javaslat azonban egyelőre parlamenti bizottsági szinten megbukott. Egyesek szerint emiatt aggályos, hogy Balogh József a város költségvetésének bevételi oldalán mégis feltünteti a csaknem nyolcszázmilliós tételt, mondván, a tárcával történt egyeztetés során a szimpátiát jelző nyilatkozatok alapján úgy ítélte meg, lát esélyt az összeg visszautalására. A polgármester úgy fogalmazott, bár konkrét garancia valóban nincs, de az állam ilyen egyedi esetekben hajlandóságot mutat a kompenzációra, ez történt korábban Székesfehérvárral is. Lapunk kérdésére, miszerint mi történik, ha a város mégsem kapja vissza a pénzt, kijelentette: hitellel fogják kiváltani a hiányzó összeget. Balogh szerint a városnak mégis minden esélye megvan, hogy a parlamenti jóváhagyást megkapja, hiszen speciális esetről van szó. A politikus úgy látja, azért nem szükséges további lépések megtétele – például a szabályozás miatt az Alkotmánybírósághoz fordulni –, mert úgy tűnik, a tárca méltányolni fogja a kérést.
Ellenzéki politikusok szerint bátor dolog volt felsorolni a bevételek között ezt a tételt, hiszen semmi garancia nincs arra, hogy ezt az állam valóban visszautalja, miközben Győr így is 5,5 milliárdos hitellel terheli az idei költségvetést. Szijjártó Péter kérdésére a parlament költségvetési bizottságának ülésén a tárca illetékesei cáfolták a konkrét ígéretet, miszerint a pénzt a Rába-parti város valóban visszakapja, mindössze anynyit jelentettek ki, hogy megvizsgálják annak lehetőségét. Lapunk kérdésére a Pénzügyminisztérium szó szerint úgy fogalmazott; a zárszámadási törvény kapcsán vizsgálni fogja, hogy milyen esetben és mértékben szükséges segíteni azon önkormányzatoknak, amelyeknek a támogatáselszámolás miatt nagy összegű visszafizetést kell teljesíteniük. Erről végső soron az Országgyűlés fog dönteni.
Németh Zoltán, a győri közgyűlés fideszes frakcióvezetője szerint az sem szerencsés, hogy 2005-re a „büntetett” város költségvetése a kiadási oldalon adóerő-lefölözésre csupán 699 millió forintot különít el, hiszen a számok ismeretében ez ismét kevésnek bizonyulhat majd. A fizetendő összeg ugyanis elérheti akár az 1,8 milliárd forintot, így a különbözet a 2006-os költségvetést terheli majd. A frakcióvezető szükségesnek látná a szabályozás megváltoztatását, mert az ilyen mértékű elvonás már rövid távon is ellehetetleníti Győr fejlődését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.