Lengyelország fehér forradalma

2005. 04. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó volt a napokban lengyelnek lenni! A Karol Wojtyla halála felett érzett szomorúságon, az őszinte gyászon ugyanis átütött egyfajta emelkedettség, méltóság. Egy nemzet nézett szembe fájdalmasan az elkerülhetetlennel, a könnyes szemekben is ott csillogott azonban a belső megnyugvás, a hit ereje által sugárzott derű, az elmúlt jó negyed század adta magabiztosság. Jó volt látni a Szent Péter téren a piros-fehér zászlóerdőt, amely mögött felsejlett a Varsó, Krakkó vagy Wadowice terein gyászolók tömege is. Úgy is fogalmazhatnánk, ezekben a szomorú pillanatokban érett be valójában II. János Pál tanítása, most mutatkozott meg ismét teljes nagyságában, hogy az elhunyt pápa igazi világítótorony, erkölcsi mérce a lengyelek számára. A halál érezhetően egyetemessé tette Karol Wojtyla első lengyelországi zarándokútján elmondott, azóta már a történelemkönyvekben idézett szavait. A varsói Pilsudski téren egykor arra emlékeztetett a szentatya, hogy „Krisztust nem lehet kiiktatni az emberiség történetéből, míg a krakkói Blonia parkban hangzott el a rendszer számára akkor dermesztő felszólítás: „Ne kételkedjetek, ne fásuljatok el, és ne csüggedjetek soha!” Ugyanezeken a helyeken ma újra aktuális e kijelentés. Az összetartozás, az egymás iránti szolidaritás különlegesen szép érzése hatotta át lengyel testvéreinket. Új értelmet nyert e napokban az a szó, hogy honfitárs.
A szentatya halála valódi erkölcsi, az államfő szavaival fehér forradalmat gerjesztett, amelynek külső jelei már-már meghatóak voltak. A spontán megmozdulások tömegéből érződött a megrendültség mellett annak jól érezhető felismerése, hogy Karol Wojtyla tanításához még csak ezután kell igazán méltónak lenni. A mindig időben figyelmeztető, honfitársainak minden rezdülésére reagáló atya távozásával másképp kell viselkedni. Az egymással háborúban álló szurkolótáborok varázsütésre békültek ki. A Legia és a Polonia, a Cracovia és a Wisla drukkerei közös miséken emlékeztek szeretett pápájukra, de évtizedes harag után kezet nyújtott egymásnak a gyászszertartás előtt Lech Walesa és Aleksander Kwasniewski, akik néhány órával korábban még nem voltak hajlandók egy gépen repülni az olasz fővárosba. A lengyelek reagálásából annak felismerése is kitetszett, hogy a demokrácia, a szabad piac megteremtése után is hiányzik valami az életünkből, ez pedig az a kedvesség, jó modor, amit nyugati szomszédainknál tapasztalhatunk. A társadalmi fejlődés történelmi fázisait persze nem lehet csak úgy átugrani, az ilyen események belső megélése azonban – mint az most is látszott – lerövidíthetik ezt az utat.
Mindezek után nem lehet csodálkozni azon sem, ha valaki a gyász, a veszteség ellenére is irigyelte kicsit a lengyeleket. Megvallom, én valahogy így voltam ezzel. Jó volt ugyanis nézni azt az összetartást, a spontán össztársadalmi megmozdulást, az emberekből érezhetően belülről feltörő érzések őszinteségét. Irigyeltem hát – azt az elmúlt 26 év alatt nem utolsósorban Karol Wojtyla tanítása nyomán – a lelkekben megerősödött hitet, azt a belső erőt, ami abból is fakadhat, hogy megértették honfitársuk szavait: Ne féljetek! Még nagyobbnak látszott a lengyel társadalom e belső tartása annak fényében, amit itthon tapasztalhattunk ezekben a napokban. Az ilyen pillanatokban ugyanis mindennél tisztábban látszik a magyar társadalom szerencsétlen állapota. Most köszön vissza a Kádár-rendszer lelkeket romboló hatása, amelyet betetőzött az elmúlt 15 év tétova útkeresése, a kommersz, a fogyasztás diadalmenete. Így aztán, mondhatnám, természetes volt az ország – tisztelet a kivételnek – egyrészről álszent, másik oldalról pedig inkább csak kötelességtudó, de mélyebb átérzés nélküli gyásza. Ezen a sokszor mesterkélt szomorúságon könnyen áttört II. János Pál munkásságának hol rafinált, hol pedig durva relativizálása, a haladás olcsó, posztmarxista leegyszerűsítésének törekvése. E sajtóban ízléstelenül tobzódó logika szerint a vatikáni haladás formája az lenne, ha a következő pápának egy leszbikus, legalább az első abortusza után lévő nőt választanának. E publicisták számára fontosabb volt a katolikus egyház és II. János Pál a homoszexualitás vagy a papi nőtlenség kérdésével kapcsolatos konzervativizmusának bírálata, mint a pápa rendszerváltásban játszott szerepének kidomborítása. A törzsi gyűlölet egyesek szemében elhomályosította annak nagyságát, hogy II. János Pál mennyit tett térségünk szabadságáért. Sajnos, még a pápát hittel gyászolók gondolkodásában sem domborodott ki igazán markánsan Karol Wojtyla életművének közép-európai aspektusa. A pápa tanításának meg nem értéséről, a társadalom merevségéről, a hit adta belső magabiztosság hiányáról tanúskodik az is, hogy nálunk nem szabad téri miséken emlékeztek II. János Pálra, s a gyász is nélkülözte a máshol tapasztalt derűt. De miért is csodálkozunk ezen, amikor a világ legnagyobb médiaeseménye iránt erkölcsi, szakmai és üzleti szempontból is érzéketlen MTV először a halál újfajta megközelítésével, megélésével való szembesüléstől fosztotta meg a társadalmat, majd túlkompenzálva feketébe borult, és azt erősítette, hogy a külső jegyek, a látszat a fontos, s nem a belső tartalom. Igen, talán ez a legnagyobb baj, s abban maradtunk le leginkább lengyel barátainktól, hogy a legtöbb honfitársunkból hiányzott az erkölcsi vágy, hogy legalább egy pillanatra legyünk jobbak, mint máskor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.