Mélységes csönd a város közepén

Péntek Orsolya
2005. 04. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Előfordul, hogy igazolja magát a merészség. Pusztán a vizualitásra alapozni egy reklámstratégiát ott, ahol minden tele van hirdetéssel, nagy dobás. Az utóbbi időben ebben a városban a falak már beteltek, így a metróban a padlót szórták meg a valamit eladni vágyó, körülvágott kezekkel, ami két okból is idegesítő: eddig legalább lefelé volt menekülőútja a tekintetnek és az agynak, és így a tömeg közepén kislisszanhatott a lélek másfelé, hát ennek vége; másrészt meg a megalopoliszban még létező maradék emberiesség ösztöne miatt senki nem akar rálépni a kezekre, amitől mindenki a másiknak megy, ezen meg vigyorognak a „kijáratnál dolgozó” ellenőrök, és ez a felállás a szükségesnél jóval tovább fokozza az amúgy is elmebeteg belvárosban az agresszivitást, mindezek okán Aba Botond úrral közölhetnék a tanácsadói, hogy a Deák téren jobb lenne egy keze(le)tlen padló.
Miután Budapest gyakorlatilag nem látszik ki a reklámok alól, ahhoz, hogy feltűnjön két új europlakát a vizuális zűrben, anynyira jót kell alkotni, amilyen évek óta nem sikerült senkinek, talán egyedül Benettonéknak, de az meg már a kultúrtörténet egyik fejezete.
Az Alfio Raldo-plakátok alkotóinak sikerült. A Nő és a Cipő témakörével dolgoznak. A meggyőzés eszközeként nem alkalmaznak szöveget – nehéz is lenne, az xx kromoszómarendszer és a cipőfétis összefüggése az örök időktől létezik, és mindent elmondtak róla –, csak a márkanév szerepel jól láthatóan mindkét plakáton, valamint a nő és a cipő, két olyan fotón, ami művészetgyanús, mert mindent elmond a Nőről, amit csak a művészek értenek meg, a férfiak soha.
Ez persze még mindig kevés lenne ahhoz, hogy sokkolja a szemet – amire a Yomax nevű, rejtélyes székhelyű cég ugyanerre az elvre épülő plakátja is bizonyíték, az ugyanis szépen belesimul a város foszladozó arcába –, a sokkhoz valami más, több, különösebb kell.
Abban a korban viszont, ahol minden igyekszik más, több és különösebb lenni, mint a megszokott, a nem megszokott válik szabállyá, vagyis megszokottá és unalmassá: unalmasak az üvöltő arcok, a villogó fények, az ordítozás, a harsányság, a neonszínek, a reklámszakemberek minden petárdát kilőttek, és nem maradt új vizuális sokkolóeszközük. Viszont a munkásságuknak köszönhetően már minden villódzik, ordít és rángatózik, és innentől talán az is érthető, miért kattan be valakinek végre: csináljunk valamit, ami más, több és különösebb annál, ami van, vagyis egyszerű, elegáns és szép. És bejött. Alfio Raldo: csönd a város közepén. Az elmúlt tíz év két legjobb europlakátja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.