Nagy Könyv, százmillió nélkül

Csontos János
2005. 04. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Karol Wojtyla, a későbbi II. János Pál talán éppen járni tanult, amikor némiképp délebbre József Attila már A szépség koldusa verseit dünnyögte. A költő volt az idősebb, a pápa a fiatalabb – mégis az utóbbit őrzi meg aggastyánként az emlékezet, míg az Istennel viaskodó poéta megmarad mindörökre harminckét évesnek. Az idő játéka ez, vagy a Mindenhatóé? S vajon erőltetett-e a párhuzam e két személyiség között? Tudjuk, kedvtelésből vagy kegyes szándékkal Wojtyla is irodalmárkodott – József Attilával azonban e tekintetben nyilván nem mérhető össze. A pápát milliók temették Rómában – a költő sírja körül csak a közeli barátok gyülekeztek. Mégis, miért érzi úgy a túlélő utókor, hogy e sorsok a végtelenben összeérnek?
Talán az áldozathozatal miatt. A sültrealista világ nem érti ezt a fogalmat, mert nincs köze a részvényárfolyamokhoz. A szakralitáshoz van köze. A létezés misztériumához. A lelkünkhöz, ami minden ellenkező híresztelés dacára mégiscsak létezik. Hit és költészet rokonságban vannak egymással: mindkettő küzdelem, s csak a legritkább esetben megnyugvás. Van, akinek módjában áll kiteljesítenie az élethossziglani küzdelmet (aminél Madách sem talált méltóbb életcélt); és akad, akinek az áldozata torzóban marad. Torzó-e vajon József Attila költészete? Nyilván az, és mégsem. Pars pro toto, vízcseppben a tenger. Olyan, akár a hit: nem tudja (mert nem tudhatja) az Egészet, s valami módon mégis birtokolja azt.
József Attila szűkre szabott életműve a XXI. századból nézve is megkerülhetetlen – még a töredékeiben is ott lüktet a teljesség igézete. Nővére, Etelka túl a százon távozott közülünk – öccsének csupán harmadannyi idő adatott. József Attila verseiben mégis éppúgy minden benne van, mint a Könyvek Könyvében. Előszeretettel keresgélnek benne a mindenkori politikusok is, s mindig találnak valamit. Aki azonban a munka öntött csillagáról prédikáló marxizáló prófétát látja benne, nem akar tudni a Trianon miatti fájdalmáról; s aki teli szájjal citálja, hogy tőke és fasizmus jegyesek, hajlamos metaforának tekinteni az új mesét a fasiszta kommunizmusról. Úgynevezett proletár költő írta volna a század talán legérzékenyebb istenes verseit; s a freudista-egzisztencialista szépelgő mutatta volna fel a legpőrébben a mindenkori hatalomgyakorlóknál oly kínos hiánycikknek számító szociális érzékenységet? Ez a költészet leveti magáról a skatulyázó szándékokat: csupán a maga egészében érvényes. Érthető a gondos kisajátítók rettenete, akik csasztuskaszerzővé silányították a Semmi és a Mindenség dalosát: mi lesz, ha ezután mindenki a magáénak tudja, s nem csak ők őrzik a megkaparintott monopóliumot, hogy „rendezhessék közös dolgainkat”?
A folyóiratok most vaskos különszámokat szerkesztenek, sereglenek a tudós könyvek, egymást érik a hivatalos koszorúzások. Milliárdosok méltatják az éhező poétát, s olyanok szólnak költészetének titkos hatalmáról, akik még az érettségin is puskából másolták szavait. Az értelmezők pedig minden egyes sort értelmeznek és újraértelmeznek. Jól van ez így. Kihez a fecsegő felszín ér el, kihez a hallgatag mély. Utóbbiak tudják: bár a versbéli Duna maga a történelem, magyar ember számára immár a valóságos Duna is mindig a cingár Attila szívéből folyik tova. Szobrát a városgazdák az elegánsabb folyóparti szakaszra helyezték, ahol jól mutat; pedig az a bizonyos rakodópart sokkal lejjebb, a Vásárcsarnoknál volt: ott dobálták a kofák a vízbe a dinnyehéjat. Persze a dinnyehéj folyton elmozdul – ellentétben a kimerevített pillanattal.
Olykor – roppant történelmietlenül – eltűnődöm, mi lett volna, ha isteni közbelépésre mégsem történik meg a szárszói tragédia. József Attilát kigyógyították volna pszichés terheltségeiből, rendesen kap enni, talán még egy tehetségéhez illő életjáradékot is. Szeret és szeretik, s remélhet magának tűzhelyet, családot. Mi történt volna vele a háborúban? A Donhoz nem éppen az ilyen vékony dongájúakat hurcolják ki, s talán a munkaszolgálatot is megússza. Mit csinál a nyilasuralom, a deportálások idején? Hol találja a front: boráért aggódó polgárként a kúriájában, mint a vele közös születésnapot ülő Márait; vagy egy dohos pesti pincében, melynek elgyötört népét ázsiai csillagosok szabadítják fel (vagy meg), különös tekintettel a szemrevalóbb nőszemélyekre? Írt volna ostromnaplót? Mit csinált volna a koalíciós időkben? Zászló lett volna vagy osztályáruló: netán a Rajk-per hatodrendű vádlottja? Kiderült volna, hogy Párizsban beszervezték a francia imperialisták? Kapott volna Kossuth-díjat? Kapott volna József Attila-díjat? Bezárták volna őt is a hallgatás tornyába? Írt volna egy-két mondatot a zsarnokságról? (S
Illyés Gyula vajon az lett volna, aki lett?) Megkapta volna a kultusztárcát a Nagy Imre-kormányban? Felakasztják vagy bebörtönzik Kádárék? Amíg ül, neki ítélik-e demonstratívan a Nobel-díjat? Megöregedvén lett volna vajon kultúrtekintély, irodalmi pápa? Írt volna róla könyvet Aczél György? Lenne-e ma érettségi tétel? Ha megéri a kilencvenet, sőt a százat, ünnepelné-e úgy a születésnapját a haladó elit, mint a másik költőóriásét, a legendás barátét, Faludy Györgyét? Egyáltalán: volna akkor napja a magyar költészetnek?
Ki tudja: talán minden nap a költészet napja volna. A költészet napjai egybeesnének a mi földi napjainkkal. Figyelnénk a válogatott szavakra, s jobban megválogatnánk azt is, hogy a mindennapok végtelen prózájában kinek hiszünk. Nem kéne azt lesnünk, hogy az agg József Attila aktuálpolitikai hisztériák idején kilép-e az írószövetségből vagy benne marad. Talán mogorva lenne és udvariatlan. Röviden elhatárolódna az elhatárolódás virtuózaitól. Az igazat mondd, ne csak a valódit! – hajtogatná, és tüntetően nem írna az ÉS-be. Kiverné a székházból a kufárokat, vagy épp legyintene: az irodalmat nem a szélességi és hosszúsági körök metszete avatja irodalommá. De a könyvtárat nem engedné: ahhoz semmi közük a szellemi szerencselovagoknak…
Az evangéliumként felzengő vers arra emlékeztet, hogy az ember minden esendőségében, gyarlóságában is a teremtés csodája, az isteni terv része. E súlyos tudattal érthető módon nem mindig tudunk mit kezdeni – de csodáljuk, ha valaki mégis képes erre. Wojtyla halála pedig arra is jó volt, hogy túllépjünk a kicsinyes, hiábavaló ügyeken. Akárcsak a húsvét misztériuma, nagyobb dolgokra emlékeztet ez, mint egy szuicid szakma pályaháborgásai. Ilyenkor a keresztény ember – amíg csak ki nem irtják az összeset – fölemeli a fejét és elnéz a horizont fölé. A látóhatár peremén talán ott sejlik három kereszt (ami ezúttal nem az analfabétizmus jele), de a tekintet tovább siklik: föl, a hit és a költészet régióiba. A semmi ágán ül szívünk, kis teste hangtalan vacog. Olyan távoli innen minden földi háborúság, minden körmönfont ideológiai hadművelet. Megbocsátunk a sandáknak, könyörgünk a lenyúlást és bekebelezést vizionálók lelki üdvéért. Csak a legszükségesebb verbális muníciót visszük magunkkal: a Bibliát, a József Attila-összest. Nem költünk rá százmilliókat: ösztönösen is tudjuk, mi a Nagy Könyv. A feltámadás ugyan fennkölt dolog, de nem ölhet meg bennünket az unalom. Olvasunk. Körénkbe gyűlnek, s szelíden néznek, néznek a csillagok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.