Valódi történeteink

K ö n y v e s h á z

2005. 04. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Munka közben folyton láthatatlan akarok lenni: nem szeretem, ha visszabámulnak rám… menjen mindenki az útján, élje megszokott életét, ahogyan én is élem a magamét; hiszen mindannyiunk élete tele van valódi történetekkel” – írja Jodi Colb, a National Geographic egyik fotósa alkotói módszeréről vallva. A több mint száz év képeiből válogató, 280 portrét tartalmazó kötetben öt hírneves fotográfus próbálja megfejteni, mi lehet a titka a jó portréfotónak. A színvonalas esszék szerzői közül – Colbbal ellentétben – van, aki a fényképezendő alannyal való bensőséges kapcsolatát emeli ki, de az arc, a szem, a mozdulat, a környezet hitelessége is a szempontok között szerepel.
Teljes személyleírások helyett inkább rövid képnovellákban gondolkodnak, hiszen az emberi személyiség túl összetett ahhoz, hogy felderíthessék: két dimenzióba vetítve már az csodálatos, ha egy-egy megkapó vonását meg tudják örökíteni. A lényeg nem is annyira a téma, mint inkább a látásmód. A gyönyörű album átgondoltan építkezve nemcsak nagyszerű fényképeket közöl, hanem azt is megmutatja, hogy mennyit változott a fotográfia és a világ. Nagyon önkritikusan szól a magazin múltbeli szerkesztési problémáiról, a fotótechnika nehézségeiről, a közönség elvárásairól.
A korai portrék zöme sokkal inkább néprajzi, mintsem fotográfiai ihletettségű volt – nosztalgikus mítoszok ködébe rejtették a valóságot. (Az indiánok mellől például kiretusálták az automobilokat vagy a vasúti síneket.) A harmincas, negyvenes évek alkotásain többnyire mesterkélt kompozícióba dermedt figurákkal találkozhatunk, az emberek csupán beillesztett kellékek. Nem titkolt szándék a nézők ámulatba ejtése, az egzotikumra törekvés, a szórakoztató ismeretterjesztés. Persze minden jogosan megfogalmazott kritikát meg is tudunk cáfolni. Mert mondjuk a szabadtéri fürdőkádban időző festő képe bármennyire modoros és díszletszerű, így tökéletes. Az egész világot meghódító afgán lány portréját nehéz elképzelni az igéző szemek zöldje nélkül, hiába vetjük el a színesbe öltöztetett fotókat, s esküszünk a fekete-fehér portrékra. Az utóbbi években valóban az a koncepció látszik körvonalazódni, hogy az idillt, a hamis boldogságot ígérő fotókat, a kliséket, a beállított, túlszínezett, utólag manipulált műveket mindinkább az élettel megtölteni a képet, „röptében” lekapni a kiszemelt alanyt szemlélet váltsa fel. Ezt bizonyítják az elgázolt birkáit sirató kisfiú, Eduardo könnyes szemei is.
(National Geographic – Válogatott portrék. Geographia Kiadó, Budapest, 2004. Ára: 8950 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.