A jövő nem a kis élelmiszerboltoké

Az utóbbi három évben 2250 kis élelmiszerbolt szűnt meg, ám egyre szaporodnak a hiper- és szupermarketek. Napjainkra a magyar piac telítetté vált, s a nagyobb élelmiszerláncok további terjeszkedése már csak egymás rovására történhet.

Hunyor Erna
2005. 05. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összességében 23 995-re csökkent tavaly az élelmiszert forgalmazó üzletek száma, ami hat százalékkal kevesebb a 2001. évinél – derül ki az ACNielsen piackutató vállalat legújabb kiskereskedelmi felmérésének eredményeiből, amelynek során 24 ezer üzletet kerestek fel, közöttük 13 ezer élelmiszer- és háztartási vegyiáru-boltot. E szerint a vásárlók egyre gyakrabban szerzik be a napi fogyasztási cikkeiket hipermarketekben és diszkontokban. A vásárlóerő a 2500 négyzetméteresnél nagyobb üzletekbe vándorol, főleg a széles választék és a hatékony működésnek köszönhető alacsony árak miatt. Az élelmiszerek bolti eladásából a hipermarketekre értékben már 26 százalék jutott a múlt évben, szemben a 2001-ben mért 17 százalékkal. A felmérés szerint a hipermarketek növekedése majdnem mindegyik más boltkategória pozícióját rontotta. Kivétel csak az 51–200 négyzetméter közötti, szintén kicsinek számító, általában lakóhely közeli bolt, amely meg tudta őrizni 21 százalékos piaci részesedését. Ebben a kategóriában a boltszám 6936-ra emelkedett a múlt évre. A 11 százalékkal növekvő boltszám melletti változatlan piaci részesedés azonban azt jelenti, hogy átlagosan ennyivel esett vissza az egy boltra jutó forgalom.
A vásárlási szokások változásának hatására folytatódik a kiskereskedelem koncentrálódása. A hipermarketek és diszkontok terjeszkedését könnyíti, hogy még mindig elaprózott a magyar bolthálózat, hiszen az összes élelmiszerüzlet 93 százalékának eladótere 200 négyzetméter alatt marad. Az ilyen kis- méretű üzleteket viszonylag nagy költséggel lehet üzemeltetni, ami azután visszatükröződik a magasabb árszínvonalban.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke elmondta: egyértelmű, hogy nő az élelmiszer-piaci koncentráció, csökken a kicsik száma és forgalma, ha nem is drasztikusan. Véleménye szerint nem annyira a legkisebbek, mint a közepes méretű boltok a legveszélyeztetettebbek, mert a hipermarketeknél kisebb alapterületű, s a lakóhely közelében épülő diszkontok terjeszkedése kiszoríthatja őket a piacról. A szakember úgy látta: az úgynevezett garázsboltok számára a talpon maradáshoz két kiút lehetséges. Az egyik a szakosodás, a másik valamely beszerzési társasághoz való csatlakozás. Ugyanis az a központi forrás – például a gazdasági versenyképesség operatív programban lévő 6,5 milliárd forint –, amely rendelkezésre áll, elképesztően kevés.
Laber Zsuzsa, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója szerint egyre inkább lejár a garázsboltok ideje, mert nem versenyképesek a terjeszkedő diszkontokkal és hipermarketláncokkal szemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.