Állatvédő szabályok

Globális állatjóléti szabályozás megalkotásáról döntött az Állat-egészségügyi Világszervezet. A 167 tagország – közöttünk hazánk – képviselői olyan követelményrendszer létrehozását tervezik, amely a haszonállatok szállításának és levágásának sok helyütt igencsak kegyetlen körülményein javítana.

2005. 05. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Világszerte szabályozni kell a haszonállatok szállítását és levágását. Erről döntött 73. kongresszusán az Állat-egészségügyi Világszervezet (OIE). A 167 tagország, köztük hazánk, főállatorvosait tömörítő szakmai szervezet hétszáz képviselője néhány napja Párizsban gyűlt össze. Reményeik szerint az új rendelkezéssel haszonállatok milliárdjainak sorsa javulhat.
A Compassion in World Farming (CIWF) állatvédő szervezet a szavazás előestéjén sokkoló filmet mutatott be a lovak, bárányok, sertések, borjak brutális szállításáról és levágásáról. Felderítőszervezetek gyűjtötték össze A világ figyelmének középpontjában: az állatok jóléte című összeállítás alapanyagait egyebek mellett az Egyesült Államokban, Libanonban és az Európai Unióban – tájékoztatta lapunkat Pencz Levente, a Fauna Egyesület kampányszervezője, a CIWF magyarországi képviselője. Elmondta: rövidesen munkacsoportok dolgozzák ki a haszonállatok tengeri és szárazföldi szállításának, illetve az ellenőrző vágásnak a globális követelményrendszerét. A jogvédő tapasztalatai szerint az Európai Unió állatjóléti rendelkezései viszonylag szigorúak, de több tagállamban gyenge az ellenőrzés. Nem ritka, hogy a rendeltetési helyig több állat elpusztul vagy a lába törik, amikor a járműről lehajtják.
Egy 2002-es európai bizottsági jelentés kimondta: ahogy nő a szállítás ideje, úgy növekszik az állatok szenvedésének mértéke is. Az állatvédők azt szerették volna, hogy nyolcórás időtartamban, illetve ötszáz kilométeres távolságban maximálják a szállítást, de nem jártak sikerrel. Az EU-ban korlátlan ideig lehet utaztatni az állatokat, és szállításuknál úgy összezsúfolhatják őket, mintha dobozokról lenne szó – tette hozzá Pencz.

Kötelező lesz a kamionosképzés. Az EU-s mezőgazdasági miniszterek tanácsa tavaly novemberben hozott rendelete szerint 2007-től az unióban kötelező lesz az élő állatokat szállító kamionvezetők képzése, 2009-ig pedig a járműveket műholdas navigációs berendezéssel kell ellátni. A legkényesebb kérdésekben, mint például a szállítási idő és a sűrűség, egyelőre nem foglaltak állást. Az új szabályozás legalább 2011-ig érvényben lesz, mert csak életbelépése után négy évvel lehet szó a felülvizsgálatáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.