Amíg Luther Márton szobrot kap

Ünnepelni jön össze ezen a hét végén a rákospalotai evangélikus gyülekezet: a Juhos utcai kistemplom százötven éves jubileumáról emlékeznek meg. S nem csupán az új felekezeti szeretetotthont avatják fel, de a hívek először láthatják végleges helyén az eredetileg a Luther-szobor környezetébe szánt monumentális domborművet is. A Luther Márton és a magyar evangélikusok kapcsolatát illusztráló, huszonnyolc alakos alkotás sok évtizedes hányattatás után válhat zarándokhellyé – összességében pedig egy száznyolcvan éves történet végére kerül pont.

Csontos János
2005. 05. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amilyen régi a rákospalotai evangélikus gyülekezet, olyan fiatal a lelkésze. Bátovszki Gábor harmincas évei elején jár, s a mezőberényi német ajkú gyülekezetből került Palotára. Az itteni evangélikusoknak manapság két templomuk is van: az előző század elején épült kupolás nagytemplom mellett található egy kistemplom is, amely 1855 óta áll a Juhos utcában. Ez az egyik legrégebbi bázisa a lutheránusoknak a fővárosban: a Bohus Sámuel földesúr által ide telepített szlovákság még a reformkorban, az 1820-as években magyarosodott el. A templom megépítése előtt szórványgyülekezet volt a palotai, ahol fóti, csömöri, cinkotai lelkészek, illetve a helyi tanító tartotta az istentiszteletet. A kistemplom megépülte után igen markáns lett a nemzeti beállítottság: az 1860-as években például Kossuth Ferenc, a száműzött kormányzó fia volt itt a felügyelő. A történelem a kistemplomot sem kímélte: a harangjából ágyút öntettek. A 2000-es népszámlálás idején a XV. kerületben 2200-an vallották magukat evangélikusnak; ebből 1500-1600-an laknak Rákospalotán. Bátovszki Gábor szerint az aktív hívők úgy négy-ötszázan vannak, ám a működésük annál hatékonyabb. Az 1994 óta létező gyülekezeti alapítvány tíz éve határozta el egy evangélikus szeretetotthon létesítését a kistemplom mellett, s szombaton fel is avatják a tizenkét szobából álló, huszonnégy embernek hajlékot nyújtó létesítményt. A hetvenmilliós beruházásba besegített az egyház is, de nagyrészt önerőből készült el. A beköltözőknek nem írnak elő felekezeti megkötöttséget: az önfenntartó otthon a lakók nyugdíjából működik majd. Az üzemeltető gyülekezet ugyanakkor a keresztény értékrend szellemében képzeli el itt az életet: a napot például mindig elcsendesedéssel kezdik.
Az ünnepség azonban attól válik országos jelentőségűvé, hogy először most lesz látható végleges helyén az a huszonnyolc alakos dombormű, amely eredetileg a Luther-szobor környezetébe került volna. Az emlékmű Luther Márton és a magyar evangélikusok kapcsolatát dolgozza fel. Magának a főalaknak az elkészült része sokáig a Deák téri evangélikus templom udvarán volt látható, a magyar vonatkozású dombormű számára viszont az egyház eddig nem talált megfelelő helyet. Bátovszki Gábor javaslatára ez a hely mostantól a rákospalotai szeretetotthon udvara lesz: a lelkész azt reméli, a kistemplom a hazai evangélikusok zarándokhelyévé válik.
A Luther-szoborkompozíció története száznyolcvan éves múltra tekint vissza. A nagy reformátornak a Habsburg-uralom idején nem lehetett szobrot állítani – az első konkrét kezdeményezést erre csupán a reformkorban lehetett megtenni. Egy bizonyos Töpler nevezetű pesti egyháztag 1826-ban a saját költségén kívánta elkészíttetni a szobrot Ferenczy Istvánnal, a kor ünnepelt művészével. Ám a konvent elhárította a felajánlást, mondván: se konventépülete, se könyvtára nincsen, ahol a szobrot el tudná helyezni. Néhány dombormű ugyan – például a Rákóczi úti Luther-házon vagy Miskolcon – elkészült, az igazi Luther-szobor gondolata azonban majdnem egy évszázadra feledésbe merült.
Az újabb felbuzdulásra a reformáció négyszáz éves évfordulója adott alkalmat. 1917-ben Luther-szoborbizottság is alakult; a világháború, majd a vörösterror azonban keresztülhúzta számításaikat. Tíz év múlva az Országos Luther-szövetség elevenítette fel a tervet. A korábbi gyűjtés eredménye azonban a gazdasági válság miatt elértéktelenedett, a szoborállítás ismét elodázódott. Az egyházi zsinat újabb tíz év múlva tűzte ismét napirendre a kérdést, hatvantagú bizottságot választva. A Deák téri szoborállítás határideje 1946 volt, mint Luther Márton halálának négyszázadik évfordulója. 1938-ban megindult a gyűjtés, s kiírták a pályázatot is. A remélt negyvenezer pengő helyett százezer pengő jött össze; a pályázatra pedig ötvennyolc szobrász hetvennégy pályaműve érkezett be. (Köztük egy bizonyos Tóth Imréé, aki később Amerigo Tot néven vált világhíressé.) A zsűri azonban elégedetlen volt a terméssel: nem adott ki díjat, inkább újabb szűk körű pályázatot írt ki. 1939-ben a meghívott négy művész közül Lux Elek, az Iparművészeti Főiskola szobrásztanára lett a befutó. Lux szepesváraljai kékfestő családból származott, Münchenben és
Brüsszelben tanult, s művei nem csupán a Nemzeti Galériában és a szegedi panteonban (meg a szolnoki bábaképzőben) találtak otthonra, de például a velencei Giovanelli Múzeumban is. Az öt méter magas, haraszti kőből faragott Luther-szobor azonban nem készült el teljesen, mert Lux Elek 1941 februárjában hirtelen elhunyt. Unokahúga, Gregersen Hugóné Lux Alice fejezte be a munkát, s őrá várt a bizottság által ugyancsak megrendelt reliefek elkészítése is. A magyar evangélikus egyháztörténet olyan alakjai láthatók ezeken, mint Dévai Bíró Mátyás, Thököly Imre, Berzsenyi Dániel és Kossuth Lajos.
A szobor felállításának előre hozott határideje ekkor már 1944. április 18., a wormsi birodalmi gyűlés emléknapja lett volna. Ezt a légitámadások meghiúsították. A háború után a Luther-szobor félig kész felső része a Százados utcai művésztelepre került, a reliefeket elnyelte a raktár. A Deák téri egyházközség 1957-ben szállítatta át a Deák térre a kompozíció megmaradt részeit: a torzó az udvaron volt megtekinthető. A szobor felállítására tett újabb javaslat 1982-re datálható, és az országos presbitériumtól származik. Az újabb határidő 1984, Luther Márton születésének fél évezredes jubileuma volt. A szobor befejezésére Buza Barna szobrászművészt kérték fel, s a zuglói gyülekezet közadakozása jóvoltából Kotsis Iván építészmérnök tervei szerint a Teológiai Akadémia kertjében meg is történt az avatás. Itt azonban a reliefeknek nem volt elég hely – így kerülhetett a monumentális dombormű Rákospalotára. Bátovszki Gábor lelkész meg kívánja adni a módját az avatásnak: a hivatalos átadásra tervei szerint ősszel, a reformáció világnapján kerül sor. Luther Márton és az ő magyarjai ily módon ugyan továbbra sem lesznek együtt láthatók, ám a száznyolcvan éves történet végére pont kerülhet…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.