Egyre több a nem fizető ügyfél

Kezesként is sokan rákerülnek a banki adóslistára. A rendszer számos anomáliával küzd: nem tesz különbséget a szándékosan, nagy összeggel tartozó renitens ügyfelek és a kisebb tartozást felhalmozók között. Az Igazságügyi Minisztérium a lista feltételrendszerének átalakításán dolgozik. A statisztika szerint évről évre nő a rossz adósok száma.

Csákó Attila
2005. 05. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre több ügyfelet tartanak nyilván – a statisztikák szerint – a Bankközi Adós- és Hitelinformációs Rendszer (BAR) lakossági alrendszerében. A múlt esztendő végén 230 ezer természetes személy 330 ezer mulasztását tartották nyilván. (Utóbbi mutató 40 százalékos növekedés az azt megelőző évhez képest.) A vállalkozások körében pedig 230 ezer cég 850 ezer mulasztása volt rögzítve.
Rácz Lajos, a nyilvántartási rendszert üzemeltető Bankközi Informatika Szolgáltató Rt. elnök-vezérigazgatója nem kívánt e témában megszólalni, mert a BAR rendszer átalakítása zajlik, s az Igazságügyi Minisztériummal megállapodtak, hogy a végső konkrétumok kialakításáig nem nyilatkoznak. A rendszer jelenleg számos megoldatlan problémával működik: nem tesz különbséget a szándékosan, nagy összeggel tartozó renitens ügyfelek és a kisebb összeggel tartozók között. Információnk szerint a feltételrendszer megváltoztatása során az anomáliákat is felszámolnák. Úgy tudjuk, megváltozna az ügyfelek reklamációs lehetősége, a természetes személyek hiteltartozásának adattartalma pedig kibővülne.
A BAR rendszerbe azok kerülnek, akiknek 90 napnál hosszabb ideig van hátralékuk, s tartozásuk összege meghaladja a minimálbért, azaz jelenleg az 57 ezer forintot. A lakossági alrendszer negatív listás, vagyis csak a mulasztó ügyfeleket tartalmazza. A természetes személyekre vonatkozó adatokat a mulasztás megszűnését követően legfeljebb öt évig tartják nyilván. A lakossági nyilvántartás másik részében a bankkártyával vagy csekkekkel való visszaélést rögzítik. Visszaélésnek minősül – egyebek mellett – például a fedezet nélküli vagy a letiltást követő kártyahasználat, továbbá a plasztiklap tulajdonosának megalapozatlan reklamációja, ha erre egy év alatt legalább három esetben sor kerül. A vállalkozói alrendszer teljes körű, tehát az összes hitel- és hiteljellegű szerződés adatai bekerülnek a rendszerbe. A negatív listás nyilvántartási részbe azok a vállalkozói bankszámlák kerülnek be, melyekkel szemben egy hónapon túl, egymillió forintot meghaladóan ki nem fizetett követelések szerepelnek.
A bankok, hitelintézetek a BAR felé történő adatszolgáltatásról kötelesek a hiteladóst írásban tájékoztatni, s ezen adatszolgáltatás nem minősül banktitoksértésnek. Az adatvédelmi törvény szerint az ügyfélnek joga tudni, hogy neve szerepel-e bármilyen negatív nyilvántartásban. Ha az ügyfél kitölt egy kérelmet, akkor a bank köteles egy lezárt borítékban tudomására hozni, hogy rajta van-e a listán. Ez esetben – legtöbbször – teljes körű tájékoztatást kap, melyet csak ő láthat. Arra a kérdésre, hogy az ügyfél menynyi idő alatt jut hozzá a BAR-listán saját adataihoz, a lapunk által megkérdezett hitelintézetek egy-két hetet mondtak.
Bármilyen meglepő, a BAR-listán rögzített ügyfelek is kaphatnak hitelt. Erről a hitelintézetek saját hatáskörben dönthetnek. Általában az igényelt hitelösszeget jelentősen meghaladó értékű ingatlanfedezet mellett adnak kölcsönt. Gyakran pénzügyi közvetítőkön, B kategóriás ügynökökön keresztül lehet pénzhez jutni. Bár nekik nem kell a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletétől (PSZÁF) engedélyt kérniük működésükhöz, mint A kategóriás társaiknak, ám a felügyelet a hitelintézeteken keresztül őket is ellenőrzi. Tevékenységükért a bankok felelnek, s a pénzügyi szolgáltatók kötelesek bejelenteni őket a felügyeletnél.
A lakossági hitelállomány mértéke mára jelentős potenciális kockázatot hordoz. Binder István, a PSZÁF szóvivője lapunknak elmondta: szorgalmazzák a pozitív adóslista létrehozását. A hitelintézetek jelenleg ilyen nyilvántartás hiányában ugyanis nem ismerik a lakossági ügyfélkört, emiatt kockázatuk nagyobb, s ennek felárát hiteleikben érvényesítik. A jó adósok nyilvántartása csökkenthetné a bankok rizikóját, s így a hitelköltségekbe kalkulált kockázati felárat. Ez pedig a kamatok csökkenéséhez vezethetne. Mások szerint szükség lenne arra, hogy az okmányokkal visszaélőket is nyilvántartsák, ugyanis sokan próbálnak meg hamisított jövedelemigazolásokkal és tulajdoni lapokkal hitelhez jutni. Súlyos vétségük ellenére a rendszer mégsem rögzíti őket, s ha fény derül próbálkozásukra, s emiatt a bank elutasítja őket, másik hitelintézetnél már akár aznap hitelért folyamodhatnak. Például Németországban még a biztosítási csalásokat és csalási kísérleteket is rögzítik.
Az Európai Unióban olyan irányú törekvések vannak, hogy egységesítsék a BAR-jellegű nyilvántartási rendszereket. Erre nagy szükség lenne, hiszen a mostani alkalmatlan a tagállamok közötti adatcserére, információáramlás biztosítására. Így akár azok a nem tisztességes uniós polgárok is könynyen hitelhez juthatnak másik tagállamban, akiknek eleve feltett szándékuk a nem fizetés, s ezt már eljátszották saját hazájukban. A rendszer kialakítására azonban még várni kell. Addig pedig az EU-tagállamok mindegyikében működik rendszer, de önállóan. Van, ahol fél tucat iroda végzi a nyilvántartást, így az nem egységes. Másutt pozitív és negatív nyilvántartás egyaránt létezik, melyben az is szerepel, hogy az ügyfélnek van-e például közüzemi tartozása, lakbérhátraléka. Van, ahol pedig a tartozás nagysága alapján három rendszerbe sorolják az ügyfeleket.



Problémás esetek.Tavaly a bankszektor rekordszintű, 275 milliárd forint összegű adózott nyereséget ért el, ami a korábbi év mutatójánál 58 százalékkal több – derül ki a PSZÁF jelentéséből. A háztartások 2597 milliárd forintos bankhitelállománya közel 30 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Ez a növekedés ugyan elmaradt a 2003. évi 66 százaléktól, de jelentősen meghaladta a korábbi évek növekedési ütemeit. A vállalkozásoknál a hiteligény 14,5 százalékkal nőtt. Ezek a növekedések nem veszélyeztették a bankszektor stabilitását. A vállalkozói hitelek esetében a problémás hitelek aránya – bár nőtt, de – nem haladta meg az összes vállalkozói hitel 3,92 százalékát. A háztartási hiteleknél a problémás állomány aránya 2,3 százalék volt. (Cs. A.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.