Hová tart a magyar bor?

Markáns borai vannak, de mondhatni, lehangoló a véleménye a magyar bor európai uniós jelenéről és jövőjéről, valamint a kormány felelősségéről is. Kovács Tibor tíz éve foglalkozik borral: korábban kóstolókat szervezett, majd borkereskedelmi céget alapított, s két éve tulajdonosa a Szent Gaál Pincészetnek, amely most aranyérmet nyert a bordeaux-i Challenge International du Vin nevű borversenyen.

Varga Attila
2005. 05. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bordeaux a világ legismertebb borvidéke. Innen kerülnek ki a legdrágább és legkeresettebb borok, és valami el nem oszló legenda járja körül a régiót. Különös rangú az a bordeaux-i verseny, amelyen arany- és ezüstérmet nyert pincészetének két bora. Ön két éve tulajdonosa a borászatnak. Min változtatott?
– Valójában 2003 közepén vettük meg a nagy múltú pincészetet. Tömegtermelő pince volt már a szocializmusban is. Mi új koncepcióval álltunk elő, amely szerint nemcsak a csomagolás, hanem a beltartalom is számít, ezért nagyon alacsony terheléssel készítettük borainkat. Ez valójában drasztikus terméskorlátozást jelent. Minőségi bornál 2,5–3, nagyon magas minőségnél 1,5 kiló tőkénként a szüretelt szőlő mennyisége, mi pedig 2003-ban már elértük a tőkénkénti félkilós arányt is. 2003-ban volt az első szüretünk, s már akkor több versenyen nyertünk merlot-val, cabernet-vel. Minden érem annyit ér, amenynyit gondolnak róla, és Bordeaux-ról elég sokat gondolnak. Az esemény meglehetősen nagy tekintélyre tett szert az elmúlt 30 évben. Itt mindenki szeretne valamilyen érmet nyerni. Talán vannak látványosabb versenyek, de Bordeaux tekintélye átsugározza fényét a versenyre.
– Tudja, hogy hány bort neveztek be?
– Évente közel 5000 bort neveznek, és micsoda borokat! Minden pincészet – a világ minden tájáról – igyekszik a legjobb termékeit küldeni ide. A lebonyolítás piaci szempontból még érdekesebbé teszi a versenyt, itt ugyanis közel 800 kóstoló végzi az értékelést, akiknek egy része nem hivatásos, hanem borklubok, boriskolák tagja, akik természetesen rendelkeznek a szükséges végzettségekkel. A verseny éppen ezért jól tükrözi a bor iránt érdeklődő közönség ízlésvilágát, ami a díjazottakat akár piaci sikerekkel is kecsegtetheti. A verseny eredményeire figyelnek mind a kereskedők, mind a fogyasztók, az itt díjazott borok nagyobb megbecsülésre számíthatnak. A verseny szervezői figyelnek az ellenőrzésre is, és utólagosan, a boltokban megvásárolva ellenőrzik a minőséget. Megvallom, ilyen előzmények után értékelhetjük igazán a Szent Gaál Pincészet eredményét. A pincészet két borral nevezett. A cabernet franc (passionata) aranyérmet, a cabernet sauvignon válogatása pedig ezüstérmet szerzett. Ezek a borok mindössze 1,5 kg/tőke terheléssel készültek, és tizenhat hónapig értek magyar tölgyfa hordókban. Szekszárd rendkívül alkalmas cabernet franc termesztésére, mert minden évben kiválóan beérik ez a szőlőfajta, a merlot-val együtt. Mivel a klíma nem túlzottan meleg, ezért nagyon szép savak maradnak, és rendkívül gazdag illatvilág.
– Amit említek, az falanszterdolog. Amikor valaki Bordeaux-ban aranyérmet nyer, el tudom képzelni, hogy állami helyről megkeresik, s felajánlják, hogy ez az eredmény legyen az országimázs része, marketingmunkájuk egyik eleme.
– Az Agrármarketing Centrumnak drasztikusan csökkentették a marketing-költségvetését: idén már csak 700 millió forintjuk van. Pedig az agrárexportot nem- csak a vidék megtartóerejének fokozása érdekében kellene támogatni, hanem azért is, mert ez a külkereskedelmünkben a kevés pozitívumot felmutató szektorok egyike. Azonban az EU-ba lépésünk után a szektor egyenlege drasztikusan, 30 százalékkal romlott. Az agrármarketinget nem lehet szétválasztani, mert Magyarországot mint jó minőségű termékeket gyártó országot kellene eladni. A bor marketingje pedig már csak hab lenne a tortán… Egy gondolat erejéig visszatérnék a bordeaux-i versenyre. Magyarország még sohasem szerepelt ilyen jól, összetettben az ötödik helyet szerezte meg. Csak Franciaország, Spanyolország, Portugália és Olaszország előzött meg bennünket. És mögöttünk van Ausztrália, az USA és Németország is. A magyar export – részben a központi marketing hiánya miatt – ennek ellenére kitartóan és megállíthatatlanul csökken. Ma a világban, kis túlzással, senki nem akar két eurónál többet fizetni magyar borért. Az olcsó vörösbor piacán pedig teljesen versenyképtelenek vagyunk a spanyolokkal, és az olaszokkal chileiekkel szemben. Amikor Amszterdamban ma egy liter chilei cabernet 25 eurócent, vajon ki akarna egy egri cabernet-ért 2,5 eurót fizetni?
– Itt vagyunk az EU-ban, s akár meg is rázhatnánk magunkat. Véget ért a Csipkerózsika-álom.
– Az EU-ba lépés felkészületlenül érte a magyar borászatot. Az egész ágazat szintjén nem hozott pozitív áttörést az unió, viszont negatív irányban egészen komoly folyamatok indultak el. Elég erőteljesen nőtt az import, habár a statisztikák ezt nem tudják eléggé követni, ugyanis megváltozott a statisztikai rendszer az EU-ba való belépéskor, és a korábbi időszakhoz képest teljesen fals adatok jönnek ki. Annyi elmondható, hogy Ausztria hasonló helyzetben volt borászatilag mint mi. Ott drasztikus piacvesztés következik be élelmiszer- és borfronton is. Valószínű, hogy Magyarországon is ez a trend, s 20-30 százalék közötti piacvesztés fog bekövetkezni. Lehet, hogy nálunk ez gyors folyamat lesz, hiszen a multinacionális cégek az élelmiszer-kereskedelemben nagyon erősek. A láncok uralják a kereskedelem hatvan százalékát, tehát egy külföldi borkészítőnek elég velük tárgyalnia, s igaz, alacsony áron, de már megnyerték a piac hatvan százalékát.
– Bárhogy számolom, az jön ki, hogy a magyar bor bizony drága.
– A belépés óta az élelmiszerláncok sok magyar terméket listáztak ki, és helyükre sok külföldit listáztak be. Van olyan lánc, amelyben több mint 500 élelmiszer-ipari terméket cseréltek ki külföldire, és ennek döntő többsége magyar volt. A láncok, mivel többük az európai központi beszerzést próbálja erősíteni, azzal a koncepcióval álltak elő, hogy a vásárlókat átszoktatják a világban, főleg Németországban divatos spanyol, olasz borokra, és mivel ezeket Európában központilag tudják beszerezni, növelhetik profitjukat. Igaz, hogy ezek a borok jobb kiszerelésben és olcsóbban jönnek, mint a magyarok. Persze, idehaza is le lehetne a borárakból faragni, ha például a közös beszerzés gyakorlattá válna. Egy szekszárdi kis borászat egy üveget 55 forintért vesz meg, míg ha összefognánk, 30-ért is megvehetnénk. Ugyanez a helyzet a dugó, a kapszula és a címkézés területén is. Egy kis borászat esetében akár 50 százalékos költségcsökkenést is el lehetne így érni a csomagolóanyagokon. És akkor még nem beszéltünk az összes többi borászati segédanyagról. Az állami részvétel hiányzik. Mert a versenyképesség érdekében valahogy ösztönözni kellene a beszerzési társulások létrejöttét. A borászatok pedig együttesen sokakkal tárgyalhatnának. Még a mobilszolgáltatókkal is.
– A borágazatban eluralkodott a bizonytalanság. Merre van a kiút?
– A magyar export kitartóan és megállíthatatlanul csökken. A múlt évben fokozódott a bizonytalanság az ágazatban. Relatíve nagy volt a termés, a felvásárlási árak iszonyatos mértékben csökkentek. Egyes fehérboros vidékeken már 23 forintért is lehetett egy kiló szőlőt venni. Sajnos ez nem a nagy termésnek volt köszönhető, hanem a nagyfelvásárlók csökkentették vásárlásaikat a bizonytalan helyzetre való tekintettel. Elsősorban ez nyomta le az árakat. Ez azt eredményezte, hogy például a szekszárdi borvidéken 120 hektár szőlőt vágtak ki, ami a borvidék területének majdnem öt százaléka. Itt már inkább kukoricát termelnek, mert az biztosabb piacnak tűnik… A kormányzatnak kell döntést hoznia, hogy ez az ágazat fontos-e az ország számára, mert amíg ez nincs meg, addig senki nem veszi komolyan ezt a gazdasági súlyban nem túl fontos ágazatot. Szükség lenne arra, hogy az uniós pályázatok feltételeit a lehető legjobban megkönnyítsék, szükség lenne forgóeszközhitel-programokra. Kormányzati marketinggel a borfogyasztás növelésére kellene buzdítani. Ez is az alkoholizmus ellenszere, mert jóval egészségesebb, mint a tömény szesz. Ezzel növelni lehetne a belső piacot. A skandináv országokban az alkoholizmus ellenszerének titulálva támogatták a kulturált borfogyasztás terjedését, s ez járható út lehetne nálunk is.
– A kormányzat felelősségén van a legnagyobb hangsúly?
– Igen. A központi marketinggel sok minden elérhető lenne. Ausztrália gyakorlatilag a nulláról építkezett, s ma már a világ negyedik legnagyobb exportőre. Nincs semmilyen borkultúrája, s ma már a francia borok leghagyományosabb piacán, Angliában az újvilági borok többségbe kerültek a franciákkal szemben. Csak marketingeszközökkel…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.