Vételi ajánlatot tett a környezetvédelmi szaktárca által megjelölt beruházó, a Vásárhelyi- konzorcium a földtulajdonosoknak, független értékbecslés után. Megállapodás esetén már az idén júliusban megkezdődhetett volna a munka. A meglehetősen alacsony értékű árajánlat miatt azonban nem született egyezség, s mint kiderült: 2001-ben és 2002-ben adtak már el magasabb áron földterületeket Cigánd közigazgatási területén. A 25 négyzetkilométeres ingatlan háromezer tulajdonosának aranykoronánként 18 000 forintot ajánlott fel eredetileg a konzorcium – fogalmazott Németh Károly, Cigánd polgármestere –, amely hektáronként 324 ezer forintot jelentett volna a 18 aranykorona értékű szántóföld esetében. A sértően alacsony ár miatt a megegyezés nem jött létre, ezért a beruházó kisajátítási eljárást kért a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közigazgatási Hivataltól.
A hivatal szakértője az áprilisi kisajátítási eljárás során – a konzorciumi megbízásból készített értékbecslési értéknél jóval magasabb áron – ötventől száznegyven forintig állapította meg a négyzetméterenkénti értéket a föld minőségének függvényében, s erről minden tulajdonos hivatalos értesítést kapott. A szakértői értékelés után a beruházó képviselője bár elégedetlenségének adott hangot a hivatal értékelését illetően, mégis minden fórumon elmondta: nem támadják meg a megyei törvényességi szerv határozatát. Ígéretük ellenére mégis bírósági útra terelték az ügyet, következésképpen a kormányzat által megbízott konzorcium került szembe egy állami apparátussal.
Németh Károly úgy véli, kisajátítások során ritka jelenség, ha az állam perli az államot, márpedig most ez történik. Feljelentő a beruházó, alperes a megyei hivatal, csakis azért, mert a hivatali értékbecslés szerint a négyzetméterenkénti ár megközelíti a realitást, átlagosan a 80-90 forintot.
Vád érte közben az önkormányzatokat és az ingatlanok eladóit egyaránt, mert a környezetvédelmi tárca szerint irreálisan magas elidegenítési árat szabtak a földekért – mondta Németh Károly –, ám tudni kell: több olyan tulajdonos és vállalkozó dolgozik itt, akik a földművelésből szerettek volna megélni az érintett területeken. Hiteleket vettek fel, gépeket vásároltak, s hosszú távra tervezték a jövőt. A föld árának első meghatározásakor a tényeket figyelmen kívül hagyták a konzorcium által felkért független értékbecslők. A kedvezőbb hivatali értékelés után úgy döntöttek a tulajdonosok, hogy az új árat elfogadják. Csakis azért, mert szükségesnek látják ezt a beruházást. Nem akarják megakadályozni a kivitelezés mihamarabbi megkezdését, s reménykednek abban, hogy a tájgazdálkodás eredményeképpen javulhatnak a megélhetési körülményeik. Cigánd polgármestere ugyanakkor visszautasította azt a feltételezést, miszerint a háromezer emberből bárki spekulált volna, hiszen a kisajátítási eljárás mindössze egy esztendeje tart, adásvétel pedig három éve nem történt.
A földtulajdonosok egyik, magát megnevezni nem kívánó képviselője tudatta, az eredetileg felkínált összeg hektáronként százezrekkel kevesebb lenne az ország más területein kisajátított földek árainál. Miután meghallották, hogy a beruházó pert indított a közigazgatási hivatallal szemben, nem maradt más választásuk, mint szintén bírósághoz fordulni igazuk érvényesítése érdekében. A közigazgatási hivatal szakértőjének állásfoglalása alapján a négyzetméterárak átlagban elérnék a 80-90 forintot, amelyet már korábban elfogadtak, de a Vásárhelyi-konzorcium elutasítja.
Tisza Tibor, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közigazgatási Hivatal hatósági főosztályának vezetője megerősítette a cigándi polgármester bírósági ügyre vonatkozó információit, majd felhívta a figyelmet: a hivatal szakértője a legkörültekintőbben és kiváló hozzáértéssel látta el feladatát. A per miatt tehát nincs oka aggodalomra, minden cselekedetüket a törvényesség jellemezte. Az értékelés a jogszabályok figyelembevételével történt, a szakértő a lehető legreálisabb árakat állapította meg.
Az állam kontra állam vita ellenére Németh Károly cigándi polgármester úgy véli: fontos a beruházás, minden Tisza menti település elemi érdeke a kivitelezés mihamarabbi megkezdése. Ráadásul jogszabály rendelkezik arról, hogy a vésztározóval érintett települések által beadott infrastrukturális beruházásokra vonatkozó pályázatok előnyt élveznek, sőt a pályázatok tervezési költségeit a szaktárca magára is vállalja.
Bányász Mihály, Nagyrozvágy polgármestere kijelentette, saját településének önkormányzata feltételeket szab az építkezés megkezdése előtt, mert a község infrastrukturális ellátottságát valószínűleg hátrányosan befolyásolná a közeli objektum. Elárasztás esetén ugyanis mindenképpen megemelkedne a talaj vízszintje, így bizonyos fokú vészhelyzetben élnének a helybeliek, s ezt a veszélyt minimalizálni kell. Az építési szakhatósági hozzájárulást tehát feltételekkel adta ki Nagyrozvágy, Kisrozvágy és Semjén körjegyzősége: kötelezi a vésztározó kivitelezőjét, hogy szavatolja a belvíz- és szennyvízelvezető hálózat terveinek megvalósítását, valamint a Vásárhelyi-konzorcium helyreállítja az építkezés idején általuk is használandó belterületi utakat. Bányász Mihály nem titkolta, minden lehetséges eszközzel, ha szükséges, még polgári engedetlenséggel is megakadályoznák az építkezést, amennyiben ezeket a kikötéseket a kivitelezők figyelmen kívül hagynák.

Az egész internet Kulja András (le)szereplésén nevet - képek