Sok a gond a MiG-hajtóművekkel

Nem lehet típushibáról beszélni a lezuhant MiG–29-es vadászrepülőgép hajtóművének meghibásodásával kapcsolatban, amíg le nem zárul a vizsgálat – reagált tegnapi cikkünkre a honvédelmi tárca szóvivője. Szakértők szerint azonban az orosz gépek hajtóművei a világon mindenhol javításra szorultak, sokszor az üzemidejük lejárta előtt, megismétlődő hibajelenségek miatt.

2005. 05. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valószínűsítették az eddigi vizsgálatok alapján, hogy nem típushiba okozta a 02-es számú magyar MiG–29-es balesetét, hiszen a korábban történt meghibásodások nem olyan jellegűek voltak, mint amilyen a Kecskemét mellett lezuhant gép hajtóművével történt – hangsúlyozta Bocskai István cikkünkre reagálva. A Honvédelmi Minisztérium szóvivője hozzátette: a kiképzőrepüléseket ezért engedélyezték, de amíg meg nem állapítják a hibát, tíz repült óránként át kell vizsgálni a vadászgépek hajtóműveit.
Mint megírtuk, repülőgép-ipari forrásaink szerint az Oroszországban nagyjavított huszonnégy darab RD–33-as típusú hajtómű közül nemcsak a balesetet szenvedettel fordult elő komoly meghibásodás, és a lezuhanás óta folytatott átvizsgálások során is elkülönítettek repülésre alkalmatlanokat. A sorozatos meghibásodások informátorunk szerint típushibára vezethetők vissza.
Bocskai erről úgy nyilatkozott: a repülésben mindig előfordulnak meghibásodások, típustól függetlenül.
Kővári László repülőgép-szakértőtől azonban megtudtuk: a MiG–29-esek hajtóműveire ez különösen igaz, hiszen ezekkel a világon mindenhol gondok voltak. Mint elmondta, már az első szállítmánnyal is adódtak súlyos problémák, amelyet India vásárolt meg 1987-ben. A hajtóművek háromnegyed részét a szerződésben vállalt üzemidőn belül vissza kellett küldeni a gyártónak nagyjavításra. A hibákat az is okozhatja, hogy eredetileg a MiG–29-esek hajtóműveit 350 üzemórára tervezték, de az oroszok kifejlesztettek egy programot, hogy megduplázzák ezt az üzemidőt. Ezt úgy kívánták elérni, hogy egy kapcsolót építettek be a hajtóművekbe, amellyel csökkentették a teljesítményt, de nem válhatott be az elképzelés.
A nemrég lezuhant magyar gép egyik hajtóműve 250 órát, a másik pedig 350 órát futott úgy, hogy frissen nagyjavították, vagyis jóval többet kellett volna bírnia – emlékeztetett a szakértő. Kővári elgondolkodtatónak nevezte, hogy több mint ötven hajtómű állt a légierő rendelkezésére, sokáig mégis alig volt működőképes gépe a hadseregnek. Amikor sűrűn megismétlődik ugyanaz a jelenség egy szérián belül, akkor feltételezhetően típushibáról van szó – jegyezte meg a szakértő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.