Szerkezetváltásra ítélve

2005. 05. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a világgazdasági klíma változatlanul kedvező, s legfontosabb felvevőpiacunk, Nyugat-Európa sincs éppen recesszív környezetben, tagja vagyunk az Európai Uniónak, a magyar gazdaság megtorpant. A növekedés lelassult, a költségvetés hiánya egyre nő, csakúgy, mint a külső adósság, a munkanélküliség ötéves csúcsra jutott; immár hét százalék fölötti az állástalanok aránya. A háztartások képtelenek takarékoskodni, a felhalmozott jövedelmüket fogyasztásra költik. A kimutatások szerint sorra dőlnek be a pénzügyi kölcsönök, mert a családok mint adósok nem tudják törleszteni a felvett hiteleket. A kedvezőtlen trendre csak ráerősít, hogy a regionális vetélytársak felettébb gyakorlatias, azaz egykulcsos adórendszert vezettek be, az általános termelési költségeik pedig jóval alacsonyabbak, így Szlovákia vagy éppen Románia sorra szipkázza el hazánk elől a működő tőkét. Itt ragadt nagyvállalataink pedig azt fontolgatják, hogy keletre költöznek. Akárhogyan is, a külföldi cégek befektetéseiért folyó küzdelemben az utóbbi években jelentősen lemaradtunk. Az ország versenyképességét kikezdték a szomszédok. S hiába a négyszázalékos tavalyi bővülés – amely elsősorban a nagy nemzetközi társaságok érdeme –, a hazai kis- és középvállalkozók nem kapnak elegendő lehetőséget. A magyar gazdaság szerkezete egészségtelen s egyre inkább korszerűtlen.
A dolgok nem mehetnek így tovább, mielőbb változtatni kell. A könnyebb áttekinthetőség céljából pontokba szedjük az általunk fontosnak tartott korrekciós lépéseket, ha úgy tetszik: paradigmákat.
1. Ad hoc lépések helyett hosszabb távra szóló gazdaságpolitikai koncepcióra van szükség. Ennek lényege: átfogó, a különböző oldalakkal (munkavállalói, munkaadói, érdek-képviseleti) egyeztetett 10-15 éves, azaz ciklusokon átívelő program. A gazdasági élet meghatározó szereplőinek közvetlenül részt kell venniük az úgymond politikai indíttatású testületek döntéshozatali munkájában is. Enélkül ugyanis az Európai Unióban sem tudja a magyar állam megszerezni a tagsággal neki járó támogatásokat és kedvezményeket. Adós a kormány az államigazgatási reformmal, a nagy ellátórendszerek átalakításával. Szakértők szerint kétszázezerrel többen dolgoznak a közszférában, mint amennyire szükség lenne. Az ország versenyképességét és fenntartható fejlődését is veszélyeztetheti, ha Magyarország nem lép ezen a téren. Hiányoznak az átgondolt strukturális döntések, például a jelenleg készülő második Nemzeti fejlesztési tervvel összefüggésben az ágazati igényeket felettébb előkészítetlenül hirdették meg. Ide tartozik az uniós források mielőbbi lehívása (ellenzéki vélekedések alapján jelenleg több száz milliárd forinton ül a kormány), illetve a pénzek gyors és hatékony felhasználása. Az uniós tagság sikere persze azon is múlik, hogy Magyarország mennyire tud hatékonyan fellépni Brüsszelben.
2. Az adóreform, a közterhek csökkentése elengedhetetlen. Sőt az iparűzési adó, valamint az áfa konstrukciójának az átalakítása létkérdése egyben a magyar gazdaságnak. Igen erős a verseny a környékbeli országokkal, s hazánk esélyeit javítaná, ha nálunk is egy kulcsa lenne a legfontosabb adónemeknek, azaz választ kell találni a szlovák és a román adóreform kihívására. A versenyképesség javítása miatt sürgős a döntés. Egy igazságosabb és egyszerűbb rendszer kialakítása a cél, a reformlépések ugyanakkor várhatóan kikényszerítik az önkormányzati rendszer reformját, illetve a családtámogatási rendszer áttekintését és átalakítását.
3. A hazai kis- és középvállalkozók megerősítése, feltőkésítése főként állami hitelek és beszállítói programok révén. Ellentétben ugyanis a nyugat-európai gyakorlattal, e vállalati szegmens nem jutott az őt megillető lehetőségekhez. Bár a fogyasztás növekedése valamelyest erősítette ugyan ennek a szegmensnek a pozícióját, ám elengedhetetlen a pozitív kormányzati beavatkozás. A nagy beruházásokkal kapcsolatban pedig megengedhetetlen, hogy a hazai vállalkozók ne lehessenek fővállalkozók. A rossz kormányzati gazdaságpolitika következtében egyre szaporodnak a körbetartozással sújtott kis- és középvállalkozók. Ez a folyamat a mikro-, a kis- és a középvállalkozók csődjét fogja eredményezni.
4. Mérsékelni kell a regionális eltéréseket. A makrogazdasági szintű felzárkózással ellentétben az országon belüli különbségek nem csökkentek. A legfejlettebb és a legkevésbé fejlett térségek között két-háromszoros a különbség. Az adatok tanulsága szerint a közép-magyarországi régió, illetve ezen belül a főváros meghatározó súlya tovább nőtt. Régiós szinten is egyértelműen megmutatkozik, hogy a növekedés alapvető motorja, illetve a különbségek egyik lényegi magyarázata a külföldi többségi tulajdonú vállalatok exporttevékenysége. A vállalati adatok alapján végzett számítások azt igazolják, hogy míg az ország nyugati részében egyértelmű felzárkózás indult meg – legalábbis a gazdasági teljesítmény oldaláról –, addig a keleti régiók esetében fordított a helyzet. A megyék gazdasági teljesítményét öszszevetve még markánsabb az eltérés. Például a legfejletlenebb megye (Nógrád) és Budapest között 3,6-szeres a különbség. Mindenekelőtt a keleti megyék infrastrukturális helyzetén kell javítani: elkezdődtek ugyan az autópálya-fejlesztések, ám a sztrádák megléte önmagában nem indukálja a fejlődést. A középfokú oktatás, a szakképzés, továbbá a megyei felsőoktatási gócpontok újrapozicionálása, vagyis a piaci igényekhez alkalmazkodó képzés vonzóbbá tenné a látványosan lemaradó alföldi és északkeleti megyéket. A felzárkózás esélyének mielőbbi megteremtése létkérdés, hiszen a kormány fogadkozása és ígéretei ellenére minden hónapban nő a munkanélküliség. Rendkívül szomorú tény, hogy a 15–24 éves korosztály munkanélküliségi rátája még gyorsabban növekszik. Egyes térségekben, ahol 20-30 százalékos a munkanélküliség, egyre kilátástalanabb a helyzet.
Szerkezeti változtatás nélkül tehát nem lehet kiszámíthatóan – a pénzügyi egyensúly mentén – a nemzetgazdaság motorját felpörgetni. Ha tovább késlekedik a kormány, sajnos egy választási költségvetés előtt „csak” erre van esély, a következő reform ára valószínűleg súlyos megszorítás lesz. Még egyszer: ad hoc lépések helyett hosszabb távra szóló gazdaságpolitikai koncepciót sürgetünk, adóreformot, a közterhek csökkentését, a piaci elvárásokhoz alkalmazkodó bürokráciát, a regionális eltérések felszámolását s mind több munkahelyet.
S végezetül: a pénzügyi stabilitás nem érhető el, ha csak export- és beruházásvezérelten akarjuk fejlődési pályán tartani a gazdaságot, mert ez kevesebb bevétellel jár, hiszen nem növeli a hazai fogyasztást és vele együtt az adóbevételeket. A múlt év is ezt igazolta: hiába volt a GDP-növekedés négyszázalékos, nem élnek jobban az emberek. Valószínűleg a 2005-ös esztendő is ezzel a tapasztalattal szolgál majd. Ne feledjük: nem radikális Bokros-csomagra, hanem átgondolt és konszenzuson nyugvó gazdaság- és pénzügypolitikára van szükség. A huszonnegyedik órában vagyunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.