Típushiba vezetett a MiG balesetéhez

Információink szerint a Honvédelmi Minisztérium (HM) korábbi állításával szemben mégiscsak a nagyjavított hajtóművek típushibája okozta a lezuhant MiG–29-es balesetét. Az orosz–magyar javítási tranzakciókban tanácsadóként egy szocialistákhoz közel álló cég is részt vesz.

2005. 05. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Repülőgép-ipari forrásokból úgy értesültünk, hogy a vadászrepülők által használt, Oroszországban nagyjavított 24 darab RD–33-as típusú hajtómű közül nem csak a balesetet szenvedettel fordult elő komoly meghibásodás, sőt a lezuhanás óta folytatott átvizsgálások során is elkülönítettek repülésre alkalmatlanokat. Forrásunk szerint volt olyan hajtómű, amelyet még a baleset előtt garanciális javításra visszaküldtek műszaki hibák miatt. Azóta ismét átadták a magyaroknak, ám újból repülésre alkalmatlanná vált. A baleseti vizsgálat segítésére a kecskeméti bázisra érkezett orosz szakemberek is találtak olyan RD– 33-asokat, amelyek üzemét leállították. Ez az oka, hogy a 25 üzemóránként előírt átvizsgálási időszakot mindössze öt órára csökkentették a balesetet szenvedett hajtómű orosz laboratóriumi vizsgálatának befejeztéig, illetve a baleseti vizsgálat lezártáig. A súlyos korlátozásról a HM is adott tájékoztatást, de bejelentette azt is, hogy „valószínűleg nem típushiba okozta a balesetet”. A MiG–29-esek gyakorlórepülését közben újra engedélyezték.
*
Informátorunk emlékeztetett arra, hogy a Lenin-díjas hajtóműveken a Szovjetunió hanyatlása miatt a szükséges továbbfejlesztésre már nem volt pénz, így előírták azok 300 üzemóránként történő ipari nagyjavítását. A magyar balesetnek és a sorozatos meghibásodásoknak forrásunk szerint valószínűleg az lehet az oka, hogy a javítóüzemben alkalmazott technológiai folyamatba hiba csúszott, ami nemcsak egy, hanem több hajtóműre is hatással volt. Mindez a konstrukció alapvető problémáival együtt kimeríti a típushiba fogalmát – vélte informátorunk.
Két évvel ezelőtt lapunk kiderítette, hogy a MiG–29-es vadászgépek hajtómű-felújítása kapcsán a szocialistákhoz közel álló Szalai Péter érdekeltségébe tartozó Armaco Kft. az RSZK-MiG-gel kötött szerződése szerint négy évig minden esztendőben 35 millió forintot kap „kereskedelmi tapasztalatainak felhasználásáért”. Szalai, az Armaco Kft. ügyvezetője elismerte, hogy aláírták a 140 millió forintos szerződést, de azt cáfolta, hogy a megbízásnak köze lenne a politikai kapcsolataihoz.
Juhász Ferenc közölte: előfordul, hogy az orosz fél közvetítő, konzulens cégeket választ magának, mert nincs tisztában a magyarországi gazdasági, kereskedelmi viszonyokkal.



Hét vadászgép tizenkét millióért. A Dunai Repülőgépgyár Rt. és az Arnitel Rt. vásárolta meg azokat a SU–22 típusú orosz vadászgépeket, amelyeket már kivontak a magyar légierő hadrendjéből – tudta meg lapunk. Az utóbbi cég öt roncs állapotú vadászgépet vásárolt meg kilencmillió forintért, a repülőgépgyár két gépet vett hárommillió forintért. A járműveket a tervek szerint az Egyesült Államokba exportálják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.