Vonakodó európai

A hagyományosan konzervatív Angliában a jobboldal harmadszor maradt alul a választási küzdelemben, s e tény szemléletváltást sürget a szigetországban. A győztes Blair a magyar szocialistáknak is példaképük. A Századvég Kiadónál a napokban megjelent Brit konzervatív gondolkodás és politika című könyv szerzője, Egedy Gergely szerint fényévek választják el az angol Munkáspártot, amely a szakszervezetekből nőtt ki a huszadik század elején, a totalitárius gyökerű honi baloldaltól.

Balavány György
2005. 05. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sztereotípia, hogy a „britek konzervatívok”, ez náluk nemzeti sajátosság; ugyanakkor igen erőteljes jobboldali pártok léteznek a kontinens országaiban. Egedy Gergely politológus, a Corvinus Egyetem társadalomtudományi tanszékének vezetője szerint a konzervativizmus sehol sem kívánt tételes ideológiává válni, s tulajdonképpen nem is filozófia, hanem épp a történelmi ideológiák ellenében létrejött szellemi áramlat, amely az utóbbi két évszázadban kidolgozta a maga elméleti alapjait. A történészek eredetileg a francia forradalomra adott válasznak tekintik, ám mivel a forradalomban jelen volt a felvilágosodás eszmerendszere, a konzervatív gondolat a felvilágosodás kritikájának is tekinthető. A konzervatívok különösen a steril, absztrakt ráció uralmára, az emberi tapasztalat és a hagyományok lebecsülésére, a vallásellenességre mondanak nemet. Angliában e gondolkodásmód első képviselője Edmund Burke volt.
A felvilágosodás eszméje többek között azért népszerű, mert emberképe optimista – az embert eredendően jónak tartja. Ezt a konzervatívok nem fogadják el. Egy neves amerikai gondolkodó a jobboldal antropológiai borúlátását vagy inkább realizmusát az eredendő bűn politikai szekularizációjának nevezte. S valóban, e szemlélet számos konkrét politikai következménnyel jár: például, ha nem bízhatunk feltétlenül az emberi jóságban, szükség van államilag intézményesített kontrollra. A neokonzervatív és a klasszikus konzervatív felfogás markánsan eltér az állam szerepét illetően, de mindkettő erősebb államot akar, mint a liberálisok, akik vissza kívánják szorítani az államot – feltételezve, hogy az emberek képesek önmagukat jól és racionálisan kormányozni.
Az eredendő bűnről szóló tanítás keresztény sajátosság, a konzervativizmus azonban nem a vallás teológiai oldalához kapcsolódik – nem is illetékes ebben –, viszont rávilágít a vallás nélkülözhetetlen társadalmi szerepére, Burke például az államegyház fontosságára. A huszadik században kialakult a konzervatív világnézet szekularizált változata; ez Angliában is jelen van, de a keresztény morál és a konzervativizmus továbbra is jól harmonizál.
A konzervatívok szerint az államnak nem feladata, hogy a jogokat minél jobban kiterjessze és parttalanná tegye. Törekednek a jogok, a kötelezettségek összehangolására, sőt szeretik a kötelezettségeket hangsúlyozni. Egedy Gergely leszögezi: az angol konzervativizmus messzemenően tiszteletben tartja a személyiség jogait, de amikor a Blair-kormány kísérletet tett arra, hogy visszavonja a homoszexualitás iskolai propagálását tiltó törvényt, a toryk ez ellen hevesen tiltakoztak. Ugyanakkor épp azért nem fogadják el a szocialista állammodellt, mert az szerintük túlságosan bürokratikus, beavatkozik az emberek mindennapjaiba, közvetlenül akarja irányítani a gazdaságot és a társadalmat.
A szokások, hagyományok az idő múlásával kiürülnek, és új szokásokra, hagyományokra van szükség – a politológus szerint ezért nem jó összekeverni a konzervativizmust a tradicionalizmussal. A tradicionalista sokszor csupán a struktúrákhoz, a mindenkori status quóhoz ragaszkodik. A konzervativizmus viszont hisz a spontán, szerves fejlődésben, ilyenformán a változások szükséges voltában is. Burke egyenesen azt mondja, ha az állam elzárkózik a változástól, a fennmaradás esélyétől fosztja meg magát – ám csak olyan változást tart jónak, amely a spontán fejlődést nem töri meg, hanem fenntartja a folytonosságot. A konzervatívok óvatos változásokat akarnak, amelyek beleillenek a kialakult hagyományok szövetébe, hiszen minden változás érinti az ember és a közösség identitását.
Ám maga a konzervativizmus is változik; ma markánsan jelen van a neokonzervatív irányzat, főleg angolszász területen. Ennek az irányzatnak, amely Ronald Reagan idejére, az 1970-es évek végére alakult ki az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is, főként a gazdasághoz való viszonya más. Felszabadítja a piacot, a gazdaságból szinte száműzve az államot. Ezzel tulajdonképpen XIX. századi liberális álláspontra helyezkedik, miszerint a piaci folyamatok szabályozzák leghatékonyabban a gazdasági életet. Milton Friedman Nobel-díjas közgazdász mondta Margaret Thatcherről, aki e szemléletet meghonosította Nagy-Britanniában, hogy ő gazdasági téren nem hagyományos tory, hanem múlt századi liberális.
A piac felszabadítása a jóléti állam elutasításával is jár. A neokonzervatívok azt mondták: a jóléti állam nemcsak a gazdaságot teszi tönkre, hanem a társadalmi morálra is negatív hatással van, leszoktatja az embereket az önállóságról, az egyéni felelősségvállalásról, sőt a család hagyományos védelmező szerepét is megcsonkítja. Ugyanakkor társadalmi tekintetben a neokonzervativizmus is a hagyományos értékek, a család, a nemzet, a rend és a törvényesség mellett áll ki. A hatvanas évek engedékeny légköre egyenjogúsította a homoszexualitást, utat engedett a kábítószer-fogyasztásnak, ezzel szemben a neokonzervatívok sokkal szigorúbb erkölcsi rendhez kívántak visszatérni. Érdekes módon azonban a kontinensen, például a németeknél vagy a franciáknál nem futott be ilyen nagy karriert ez az irányzat.
A nemzettudat, amely a brit konzervatívoknál nagyon erős, meghatározó az európai integrációhoz való viszonyban is. Az integrációnak kétféle felfogása létezik: van, aki nemzetek feletti, szupranacionális szervezetként, van, aki szuverén nemzetállamok együttműködéseként képzeli el az uniót. Ez a vita a konzervatív pártok között is folyik a közösség létrejötte óta. Nagy-Britannia az utóbbi álláspontot képviseli, míg a kontinentális konzervatívok, például a német kereszténydemokraták köreiben sokan hívei a szupranacionális fejlődésnek. A kontinensen a kisebbrendűségi érzésekkel küszködő NSZK hajlott a nemzetek feletti koncepció támogatására, ez harmonizál is a kereszténydemokrata gondolatvilággal, amely nagyon erős a németeknél, valamint Olasz- és némiképp Franciaországban. Ők készek valamennyit feladni a nemzeti szuverenitásból. De Gaulle, akár a britek, a nemzetek Európájában gondolkozott. Anglia csatlakozása erősítette volna álláspontját, ám De Gaulle olyannyira irtózott a britektől, hogy visszavonulásáig kétszer is megvétózta felvételüket az unióba.
Az európai integráció egyik első szószólója Sir Winston Churchill volt, aki már 1946-ban Európai Egyesült Államokról beszélt, de az akkor regnáló munkáspárti kormány ezt nem segítette elő. A Szén- és Acélközösség meghívására a szigetország politikusai azt felelték, szén- és acélbányászatukat nem fogják egy nemzetek fölötti hatóság ellenőrzése alá helyezni. 1951-ben Churchill vezetésével újra hatalomra kerültek a konzervatívok, amikor azonban szóba került az európai védelmi közösség ügye, amelynek jegyében közös nyugat-európai hadsereget állítottak volna fel, a britek nem adták ehhez katonáikat, s a Közös Piacot létrehozó 1957-es római szerződést megelőző tárgyalásokon nem is képviseltették magukat. 1973-ban lépett be Nagy-Britannia a közösségbe, de „reluctant European”, vonakodó európai maradt. Ezt az örökséget vette át Thatcher.
A szupranacionalitáshoz való viszonyt illetően történelmi szerepcsere zajlott le a brit jobb- és baloldal közt. A nyolcvanas években a Munkáspárt még azt mondta, Európa a kapitalisták klubja, s a briteknek ki kell maradniuk belőle. Tatcher követelte az unió elődjétől, hogy fizesse vissza a brit hozzájárulást, de az integrációban való részvételt alapjában nem kérdőjelezte meg. A kilencvenes évek közepétől azonban felerősödtek a jobboldalon az euroszkeptikus hangok. Ezért nem fogadták el a toryk az unió által kidolgozott szociális chartát, s nem akarják, hogy az Európai Bíróság ítéletei felülbírálják a helyi döntéseket. Ezért mondanak nemet az euró bevezetésére, majd – minden jel szerint – az európai alkotmányra. Blair pártja viszont az integráció feltétlen híve.
Valójában még mindig nincsenek tisztában a toryk azzal, mi okozta egymás után a harmadik választási kudarcukat. Tatcher idején a Munkáspárt sorban vesztette a választásokat, de Blair 1994-ben új alapokra helyezte a pártot, ezért nevezte el New Labour Partynak. Ez a formáció gyökeresen szakított a múlttal. Gazdaságpolitikáját tatcheri elvekre alapozta, és ezt szociáldemokrata értékrenddel egészítette ki. Ettől kezdve a konzervatívoknak nehezebb volt bírálniuk a Munkáspártot. A sodródás és megosztottság időszaka kezdődött a jobboldalon: néhányan azt mondták, hogy több tatcherizmusra lenne szükség, mások azt, hogy indokolt lenne végre szakítani a tatcherizmussal, s visszatérni a klasszikus konzervativizmus valamilyen megújított változatához.
Amikor a magyar baloldal példaképet keresve körülnéz Európában, a brit Munkáspárt vezetőjén akad meg a szeme. Ahogy Medgyessy Péter, Gyurcsány is a „magyar Blair” szerepében tetszeleg, utalva ezzel az angol és a magyar baloldal rokonságára. Egedy Gergely azonban markáns különbségként említi, hogy az egyházellenesség sohasem volt jellemző a brit baloldalra, az legfeljebb közömbös volt az egyház iránt. Sőt maga Blair is templomba járó, vallásos ember. Fényévek választják el a brit Munkáspártot, amely a szakszervezetekből nőtt ki a huszadik század elején, a magyar posztkommunista baloldaltól, melynek totalitárius, állampárti gyökerei vannak. Viszont nálunk a posztkommunista elit összekapcsolódik a neoliberális élcsapattal, s nyilván mindkettőnek rokonszenves a New Labour Party szabadpiaci gazdaságpolitikája.
A kérdésre, hogy mit tanulhatunk a toryk történetéből, a kutató azt feleli: konzervatív alapelv, hogy nem szabad semmit mechanikusan átvenni, mert ami jó ott, nem biztos, hogy jó lesz itt is. Igaz, hogy a konzervatívok az univerzális kategóriákkal szemben mindenütt előnyben részesítik a lokális, kézzelfogható dolgokat, s a nemzetet szerves közösségnek tartják, amelynek óriási a szerepe a társadalmi és erkölcsi rend fenntartásában, de még e téren is vannak specialitások. Disraeli volt az a politikus, aki a XIX. században a brit konzervativizmust eljegyezte a birodalmi gondolkodással, s bár a gyarmatok felszabadulásával a birodalom felbomlott, a britek még sokáig összekapcsolták a nemzetet és a birodalmat. A falklandi háborút e beidegződés illusztrációjának is tekinthetjük.
– Tanulhatunk a nyugati polgári áramlatokból, de minden nemzetnek saját konzervativizmust kell megalkotnia, amelyet a történelmi és kulturális tradíció határoz meg. A magyar konzervativizmus például aligha törekedhet neoliberális gazdaságpolitikára – mondja Egedy Gergely. – A rendszerváltozást követően a magyar konzervatív gondolkodás hihetetlenül nagy dilemma elé került, s ez tart azóta is. A konzervatív szemlélet alapeszméje a meglévőhöz való szerves kapcsolódás, de nálunk a negyvenéves államszocializmus szinte felszámolta e szemlélet hordozóját, a középosztályt. Mit konzerváljunk, ha semmi sem maradt? Sokan megpróbáltak a háború előtti időszakhoz kapcsolódni, ami hasznos tanulságokkal szolgál, de problémákat is rejt. Teljesen alaptalan volt a vád, hogy az Antall-kormány a Horthy-korszakot akarta volna restaurálni; egyszerűen megpróbált eszmetörténeti fogódzókat keresni. Ami a tanulságokat illeti: azt hiszem, nálunk ma az elvhűséget realitásérzékkel ötvöző, pragmatikus értékőrző szemléletre van szükség. A konzervatív gondolkodásban elengedhetetlen a józanság, a mérséklet erénye. Nagyon fontos a valláshoz és a nemzethez való viszony ápolása, az egyéni felelősségvállalás hangsúlyozása is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.