A veréb századik lépése

Csontos János
2005. 06. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevesen emlékeznek ma már egy fiatalon elhunyt prózaíróra, aki pedig sajátosan szemtelen világlátása, alig burkolt társadalomkritikai hozzáállása és körmönfontan szaggatott történetmondó technikája miatt a mára megszépült „pangás” idején a fiatalabb olvasói korosztályok valóságos kultuszhősének számított: Bólya Péternek hívták. Bólyának volt egy kisregénye, amit leginkább nemzedéki pikareszknek mondhatnék, s amely azt a címet viselte: A veréb századik lépése. Mostanában sokszor eszembe jut ez az opusz. Egy tehetséges író mindig jövőbelátó is picit: itt van most nekünk egy monumentális veréb, amely szakadatlanul csiripel, s éppen százat lépegetne, de hát természeténél fogva egyet sem tud – a veréb már csak olyan, hogy nem lépeget, hanem ugrál. Az ugrálással amúgy sincs baj – más kérdés, hogy nem kelti a folyamatosság képzetét, azonkívül a politikus verebek nagyhangú ugrálása ritkán támaszt rokonszenvet az istenadta választópolgárban.
Nem tudom, önök hogy vannak vele: én réges-rég elvesztettem a fonalat, hogy épp hányadik propagandalépésénél tart a Gyurcsány-féle kirakatkormányzás. Igaz, még idejében figyelmeztettek: nehogy valaki komolyan elkezdjen számolgatni – ezt a kerek százas számot éppúgy szimbolikusan kell érteni, mint azt, hogy „száz nap, száz százalék”. Az egészségügyet egész Flatley-mintájú szteppsorozattal lyuggatták ki – szívből drukkoltam, hogy a kultúra elkerülje a kormányzati koreográfusok figyelmét. Nos, hasztalan. Itt van a könnyűzene felvirágoztatásának egymilliárdos programja, ami a sokat megélt szemlélőben joggal ébreszthet gyanút: a kulturális kormányzat immár a diszkókban akar kampányolni.
Pedig volna a kultúra irányítóinak dolguk e nélkül is jócskán. Hivatalosan még javában tombol a József Attila-emlékév, ám a költőnek – noha röpködtek a milliók – születésének centenáriuma alkalmából szégyenszemre nem sikerült méltó síremléket állítani. Ugyanakkor a korrupciógyanús filmfinanszírozási szisztéma után a kultuszkormányzatnak már sikerült új vesszőparipát találnia: most meg központilag elő akarják állítani a magyar könnyűzenei világsztárt. Kétségkívül szép és magasztos célkitűzés – kár, hogy nem túlságosan eredeti. Legalább harminc éve megígérték már ezt nekünk, de a jelöltek éppúgy elvéreztek a selejtezőkön, mint aranylábú fiaink immár egy emberöltő óta. (Talán onnét származik a világsztárgyártási idea, hogy újból összeállt a japán fiatalok kedvence, a Neoton.) Ez az egymilliárdos program azt a látszatot keltheti, hogy voltaképp egy felhőtlenül boldog, módos ország polgárai vagyunk, probléma egy szál se, nincsenek megszorítások és nemzetközi leminősítések, a magyar ember csupán azon borong: miért nem lát több megzenésített József Attilát az MTV-n? (Nem ezen a Lagzi Lajcsi-félén, hanem a másikon.)
Sajnos, a derűs képet némiképp beárnyékolja, hogy a Budapesti Filharmóniai Társaság, amelyet Erkel Ferenc alapított, épp most készül végképp bedobni a törölközőt, mert a Bozóki András által megígért támogatás egyszerűen nem áll rendelkezésre a miniszteri keretben. (Talán átcsoportosították a világsztárprojektbe.) A patinás társaság – amelyre szinte egy időben látszik rászakadni a csillár a vezetési és finanszírozási válságba sodródott Operaházzal – a Bozókihoz intézett petíciójában úgy fogalmazott: a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma tekintse a filharmóniai társaságot saját halottjának. Kapaszkodjanak meg: nem ám milliárdos igényről van szó, hanem – a fennmaradásért küzdő szimfonikus zenekarokat egy kalap alá véve is – tízmilliós nagyságrendről. A külhonban is elismert, sikert sikerre halmozó komolyzenei együttesek (a szimfonikusoktól a Rajkózenekarig) még a tavalyi apanázsnak is a töredékét kapják, de még ezt sem utalják át nekik. Jómagam nem vagyok zenesoviniszta (hol Mozarthoz van kedvem, hol meg Ákoshoz), de mégiscsak felforr a vérem, ha arra gondolok: ilyen-olyan rockfiúk és popleányok, egynyári sztárocskák formailag többet nyomnak a latba a nemzeti kulturális örökség mérlegén, mint a Himnusz zeneszerzőjének szellemi utódai.
A magyar kultúra e tágkeblű átértelmezői persze vélhetik úgy, hogy például a 2006-os első szavazók között több a rockrajongó, mint az Erkel-operák fogyasztója. (A Bánk bán amúgy is csúnya fideszes operafilm, pfuj, pfuj.) Ám azt talán még ők sem kockáztatják meg, hogy az új választópolgári generációban ne volnának József Attila-kedvelők. Ők nem feltétlenül a nemzet által csúfosan elsumákolt sírkő miatt ágálnak, sőt még attól sem jönnek izgalomba, ha könyvheti újdonságként tálalják nekik Fejtő Ferenc sok évtizedes József Attila-könyvét. Arra már felkapják a fejüket, ha a hatályos szerzői jog és a nemzeti kulturális örökség védelmének ordító hiátusa miatt egy értetlen és méltatlan jogdíjörökös letilthatja klasszikus költőnk életművét a Magyar Elektronikus Könyvtárból. (A poéta forog a sírjaiban.) Még szerencse, hogy ha már a kultusztárca nem áll a helyzet magaslatán, ellentételezésként vannak méltó civil kezdeményezések ebben a valódi értékek iránt fogékony hazában: például a Zsíros Sándor által szerkesztett felsőzsolcai verses antológia, ami tisztelgésként jelent meg a költő centenáriumára.
Próbáljunk egy pillanatra elvonatkoztatni a jelenlegi kormányzattól, meg attól is, hogy bár a veréb is madár, nem sorolandó az énekesmadarak közé, így a muzsika sorsát nem feltétlenül viseli szívén. Itt van ez a sokszínű, a birodalmi típusú egyesülésre épp mostanában nemet mondó Európa. Itt vagyunk mi, magyarok tizenegynéhánymillióan, nem tartozva sem a nagy, sem a kis nemzetek közé. Közös élményünk, hogy nem látszunk annyira, amint azt az európai közösségben elfoglalt helyünk indokolná. Hogyan látszódhatnánk jobban? A gazdaságunk révén legfeljebb regionális figyelem illet meg bennünket; a politikában korlátozottak az akaratképzési és befolyásolási lehetőségeink. Három olyan terep van, ahol a teljesítmény demokráciája némi megszorítással érvényesíthető. Az egyik a tudomány (erre bűnösen keveset áldozunk, csupán nagy koponyáink fanatizmusa tartja az erkélyt), a másik a sport (ebbéli szórványos, felülreprezentált sikereink néhány tucat kivételes mesternek és fanatikus versenyzőnek tulajdoníthatók), a harmadik a kultúra. Azon belül is a nemzetközi nyelvezetű műfajok (s ezt némi szomorúsággal mondom az írott magyar szavak szerelmeseként): a képzőművészet, a film, a zene. Utóbbiak közül a multik által uralt könnyűzenében körülbelül annyi a keresnivalónk, mint a Hollywood-központú filmgyártásban: legfeljebb árnyalat, színezőelem lehetünk – tömegáruként eladható bálvány csak elvétve. S ha statisztikusan még ki is termelődne egy magyar popikon, azt nem a magyar kormány nevetséges egymilliárdja indukálná. Amiben viszont lélekszámunkat felülmúló sikereink lehetnek, az épp a film, a képzőművészet és a komolyzene. A komolyzenére például akár önmagában is lehet kulturális fővárost építeni. (Nem ideigleneset: állandót.) Érthetetlen, hogy egy megfontolt lépegetést imitáló kulturális kormányzat hogyan engedheti kivérezni a komolyzenei együtteseket, miként hagyhatja sorsára azt a kincset, amelyet ki sem kell ásni, mert ott csillog-villog az orra előtt…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.