Sokan nem jelentik be a hitelfolyósító intézetüknek, bankjuknak totálkárossá vált vagy ellopott autójukat. Erre azért kényszerülnek az ügyfelek, mert járművükre nem kötöttek cascót, s az autó megsemmisülése vagy ellopása esetén a felvett összeg hátralékát egy összegben kellene
visszafizetniük. Ezért inkább hallgatnak és fizetnek, hiszen sokak számára az egyösszegű befizetés teljesíthetetlen feladat.
Magyarországon – a szakértők szerint – az emberek jelentős része nagyobb autóba ül, mint amit megengedhet magának, ráadásul a törlesztőrészletekben jövedelmükhöz viszonyítva túlvállalják magukat. A banki ügyfelek a pénztelenség miatt a lízingelt vagy a hitellel megvásárolt autójukra gyakran nem kötnek cascót. Vannak, akik tökéletes vezetési stílusukban bízva nem teszik meg ezt, míg mások nemtörődömségből. Utóbbi megdöbbentő módon a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokra is jellemző. Ha ezt a díjat az autós nem fizeti, akkor az általa okozott kárt megtéríti
a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz), majd visszapereli az általa kifizetett kárösszeget. Ennek következményeként akár a kárt okozó lakása is elúszhat, ha az illető nem tudja megtéríteni a kárt.
Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke nemrég lapunknak elmondta: a gyenge hitelképességű ügyfelek közül sokan nem mérik fel azt, hogy a hitelbe vagy lízinggel megvásárolt autót egyéb költségek, például biztosítási és szervizdíjak is terhelik. Ezért Gablini szerint tovább növekszik azoknak a száma, akik nem tudják majd visszafizetni a gépkocsijukra felvett hiteleiket. Becslések szerint tavaly több mint húszezer autót vettek vissza a hitelintézetek. Az idén úgy tűnik, ez a szám már az első fél évben meghaladja a tizenötezret. Úgy tudjuk: a problémás esetek számának növekedésében az is szerepet játszik, hogy egyes banki alkalmazottak érdekeltek ebben, mégpedig azért, mert a visszavett járművek újraértékesítését az általuk létrehozott cég végzi, méghozzá jelentős haszonnal.
Erősödő vagy gyengülő piac? Alapvetően nem romlik majd 2007-ig a biztosítói eredmény Európában, noha a biztosítottaknak fizetett prémium növekedése lassul, esetleg csökkenhet is 2005-ben. A „számolási metodikát” a Standard and Poor’s hitelminősítő cég tette közzé. Ezzel szemben a vezető londoni biztosítási vállalat, a Lloyds a piac 2004. évi eredményének romlásáról számolt be. Ennek oka: tavaly megemelkedett a természeti katasztrófák száma. Egyébként a Lloyds tavalyi adózás előtti eredménye 1,36 milliárd angol fontot ért el, 2003-ban ez még 1,89 milliárd volt. (Sz. Cs.)