Eltitkolják autójuk ellopását

Hitelre vásárolt autójuk totálkárossá válását vagy ellopását egyre többen nem jelentik be a hitelt folyósító bankjuknál. Azok tesznek így, akik nem kötöttek cascót járművükre. Ebben az esetben ugyanis a hátralékot egy összegben ki kellene fizetniük, így inkább szép csendben fizetik továbbra is a részleteket a már nem létező autójukra.

Csákó Attila
2005. 06. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan nem jelentik be a hitelfolyósító intézetüknek, bankjuknak totálkárossá vált vagy ellopott autójukat. Erre azért kényszerülnek az ügyfelek, mert járművükre nem kötöttek cascót, s az autó megsemmisülése vagy ellopása esetén a felvett összeg hátralékát egy összegben kellene
visszafizetniük. Ezért inkább hallgatnak és fizetnek, hiszen sokak számára az egyösszegű befizetés teljesíthetetlen feladat.
Magyarországon – a szakértők szerint – az emberek jelentős része nagyobb autóba ül, mint amit megengedhet magának, ráadásul a törlesztőrészletekben jövedelmükhöz viszonyítva túlvállalják magukat. A banki ügyfelek a pénztelenség miatt a lízingelt vagy a hitellel megvásárolt autójukra gyakran nem kötnek cascót. Vannak, akik tökéletes vezetési stílusukban bízva nem teszik meg ezt, míg mások nemtörődömségből. Utóbbi megdöbbentő módon a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokra is jellemző. Ha ezt a díjat az autós nem fizeti, akkor az általa okozott kárt megtéríti
a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz), majd visszapereli az általa kifizetett kárösszeget. Ennek következményeként akár a kárt okozó lakása is elúszhat, ha az illető nem tudja megtéríteni a kárt.
Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke nemrég lapunknak elmondta: a gyenge hitelképességű ügyfelek közül sokan nem mérik fel azt, hogy a hitelbe vagy lízinggel megvásárolt autót egyéb költségek, például biztosítási és szervizdíjak is terhelik. Ezért Gablini szerint tovább növekszik azoknak a száma, akik nem tudják majd visszafizetni a gépkocsijukra felvett hiteleiket. Becslések szerint tavaly több mint húszezer autót vettek vissza a hitelintézetek. Az idén úgy tűnik, ez a szám már az első fél évben meghaladja a tizenötezret. Úgy tudjuk: a problémás esetek számának növekedésében az is szerepet játszik, hogy egyes banki alkalmazottak érdekeltek ebben, mégpedig azért, mert a visszavett járművek újraértékesítését az általuk létrehozott cég végzi, méghozzá jelentős haszonnal.



Erősödő vagy gyengülő piac? Alapvetően nem romlik majd 2007-ig a biztosítói eredmény Európában, noha a biztosítottaknak fizetett prémium növekedése lassul, esetleg csökkenhet is 2005-ben. A „számolási metodikát” a Standard and Poor’s hitelminősítő cég tette közzé. Ezzel szemben a vezető londoni biztosítási vállalat, a Lloyds a piac 2004. évi eredményének romlásáról számolt be. Ennek oka: tavaly megemelkedett a természeti katasztrófák száma. Egyébként a Lloyds tavalyi adózás előtti eredménye 1,36 milliárd angol fontot ért el, 2003-ban ez még 1,89 milliárd volt. (Sz. Cs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.