Közlekedési dugókkal, buszok elterelésével, autós kerülő útvonalak keresésével járhat az idei nyár mindazoknak, akik Budapesten élnek, dolgoznak, vagy csak átutaznak a városon, ugyanis a főváros vezetői soha nem látott méretű munkálatokat ígérnek erre az időszakra. Demszky Gábor főpolgármester szerint a 2006-ban is folytatódó kampányszerű akcióban az idén több mint nyolcmilliárd forintot fordítanak csaknem 80 kilométernyi fő- és tömegközlekedési útvonal, továbbá felüljárók felújítására.
Ma három helyszínen kezdődnek meg a munkák: a XI. kerületben, a Budaörsi úti–Nagyszőlős utcai felüljárón, a XVI. kerületben a Rákospalotai határúton, a Rákóczi út és a János utca között, továbbá a VI. kerületi Nagymező utcában, a Mozsár utca és a Bajcsy-Zsilinszky út között.
Utóbbi két helyszínen még júliusban befejeződhetnek a munkálatok, a Budaörsi útnál azonban október végéig dolgoznak. A felújítás-sorozat első részének kivitelezésére már hetekkel ezelőtt kihirdették a közbeszerzési pályázatok eredményét, azonban a pontos menetrenden még múlt pénteken is dolgoztak a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztályának illetékesei.
A kijelölt 47 útvonalon pontosan 47,8 kilométernyi szakasz kap új burkolatot, 5,6 milliárd forintból. A második, várhatóan szeptemberben kezdődő munkálatokra hárommilliárd forintos keretet különítettek el, s a programban részt vevő kerületek – III., VIII., XI., XIII., XIV., XV., XVI., XVIII., XX., XXI. – együttműködésével 26 helyszínen, több mint 31 kilométer hosszon szeptemberben készülnek el a rövid távú, gyorsan befejezhető munkák. Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes lapunknak elmondta: egyetlen utat sem zárnak le teljesen, egy-egy sávot mindig használhatnak majd a közlekedők.
A Főpolgármesteri Hivatal adatai szerint az idén félmillió négyzetméter területet aszfaltoznak le, s valamennyi kerületben dolgoznak majd az útfelújító cégek. Tizennégy szakasz újul meg: többek között Óbudán a Szentendrei út az Árpád hídtól a Pók utcáig, a Belvárosban a Bajcsy-Zsilinszky út a Nyugati tér és a Deák tér között, a Terézváros és Erzsébetváros határát jelentő Király utca a Nagykörút és a Lövölde tér között, Kőbányán a Fehér út, Újbudán a Budafoki út, Zuglóban a Szugló utca, a XVII. kerületi Pesti út, az Üllői út XIX. és XVIII. kerületi szakasza, Soroksáron a Grassalkovich út.
Mint az grafikánkon látható, júniusban huszonhat helyen fognak hozzá a rekonstrukcióhoz, s e hónapban kezdődik meg a 2-es metró és a szentendrei HÉV felújítása is. A forgalmi változásokról, a pótlóbuszok indításáról a főváros ígérete szerint előre tájékoztatják majd az utasokat, ám az értelemszerű forgalomnövekedéssel az autóval közlekedőknek is számolniuk kell.
A júliusban kezdődő felújítások valószínűleg a már említett belvárosi Bajcsy-Zsilinszky úton, a XIII. kerületi Csanády utcában és a Dagály utcában, a XV. kerületi Közvágóhíd utcában, a XXII. kerületi Mária Terézia utcában, az Árpád fejedelem útja III. kerületi szakaszán, a józsefvárosi Mária utcában, a ferencvárosi Dési Huber utcában, a XVII. kerületi Szabadság utcában, a pesterzsébeti Lázár utcában és a csepeli Szentmiklósi úton okoznak fennakadást. Augusztusban indul a „szőnyegezés” az óbudai Szentendrei út, a soroksári Grassalkovich út, az Üllői út (a XIX. és a XVIII. kerületben), az I. kerületi Hegyalja út, a VIII. kerületi Baross utca, a zuglói Nagy Lajos király útja és a XXII. kerületi Leányka utca, szeptemberben pedig a XI. kerületi Budafoki út és a Kőérberki út, valamint a XII. kerületi Városmajor utca kijelölt szakaszán.
Kampány a minőség rovására? Demszky Gábor szerint a nagyszabású akciót azért tudják elindítani, mert az állami költségvetés idén először minden útfelújításra fordított forinthoz egyet hozzátesz. A főpolgármester elismeri, a fővárosi utak rossz állapotban vannak, de ennek egyik fő okát a budapesti gépkocsik számának megnégyszereződésében, az átmenő forgalom jelentős növekedésében látja. Szálka Miklós, a fővárosi városüzemeltetési bizottság fideszes alelnöke szerint nagy baj, hogy az elmúlt tizenöt évben elhanyagolták az utakat, a fővárosi hálózat fenntartására évente 13-15 milliárd forintot kellene fordítani. Az ellenzéki képviselő attól tart, hogy a kampányfelújításoknak a minőség látja kárát. – Átgondolatlan az útszakaszok kijelölése is. A bizottság hatályos döntése szerint Budapesten egy átfogó, úgynevezett lehajlásvizsgálatot kellene végeztetni. Így a felújításoknál kiszűrhetnénk az esetlegességet – mondta Szálka Miklós.