Tangó és tulipán, kalandok olasz módra

Jobb később, mint soha, a 2000-ben készült olasz Tangó és tulipán hazánkba is megérkezett. Könnyed nyári film, egy kis kalandra, negyvenen túl is igazi romantikus életre vágyó háziaszszony roadmovie-ja olasz módra. Sok klisével, ám megannyi szeretettel, őszinte pillanatokkal, gegekkel.

Nedbál Miklós
2005. 06. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Családi buszos kirándulás, a buszon vásárlási lehetőséggel, csak most, csak önnek és családjának egy kis romantikával fűszerezve – állhatott azon a szórólapon, ami a két, lassan felnőtté váló gyermek édesanyját, az életét az előző húsz évben a csacsogó szomszédaszszonyok, a tésztafőzés, a pizzasütés és a mosogatás szépségében értelmet kereső háziasszonyt, Rosalbát, valamint férjét, Fernandót, gyermekeiket a hétvégi utazásra elindíthatta. Egy WC-kagyló és egy fülbevaló aztán mindent megváltoztat: Rosalba lekési a buszt, családja csak jóval később érzékeli a hiányt, s elindul az olasz háziasszony életének eddigieknél kalandosabb felvonása. Először stoppolni akar, hogy hazajusson, de aztán meg sem áll Velencéig. S felfedezi, hogy nahát, van élet a két felnőtté váló gyermek után és a halál közt is. Idegen környezetben, egyedül bolyong – s a filmben Velencének is inkább az eldugottabb, kedves, turistamentes övezetét látjuk –, megismer egy öngyilkosságra készülő koros gavallér agglegényt (Bruno Ganz), egy zsörtölődő, anarchista idős virágárust, egy ezoterikus, elvarázsolt masszőrnőt s a Fernando, a férj küldte szerencsétlen „magánnyomozót”; egy új világot barátsággal, szerelemmel, tangóharmonikával és tulipánnal.
A Tangó és tulipán könnyen válhatna egyszerű, feledhető vígjátékká, de ettől szerencsére megmenekül. Igaz, hogy tele van leegyszerűsített karakterekkel, de apróbb hibáik ellenére is szerethetők. Ugyanakkor sok klisének jut hely, s néhány gyengébb poénnak is, a szökésben lévő háziasszony előtt megjelenő „családi szellemképek” meg kifejezetten erőltetettnek tűnnek. Néha a rendező is rápillantást enged az otthon maradottakra: az apa lassan kezd kikészülni, a szeretője is kijelenti, hogy ő bizony nem a felesége, bízza a dagadt ruhát másra (ekkor fogad magánnyomozót), a fiúk meg folytatják eddigi életüket, szinte mintha mi sem történt volna. De semmi nem tart örökké, valószínűleg előbb-utóbb Velence is szürke várossá válna, a család mégiscsak távol, Rosalba hazatér.
A tangó elhalkul, lassan a tulipán szirmai is lehullanak, de talán mégis lehet egy nagy össztánc a végére. A Rosalbát alakító Licia Maglietta és a korosodó vendéglős Don Juant játszó Bruno Ganz (Berlin felett az ég, A bukás) a film néhány kicsusszanását mindenképpen feledtetik természetes játékukkal, s az alkotás sajátos hangulatával, őszinte kis poénjaival, apró kis életbölcsességeivel többé válik, mit egy könynyed, olasz, egynyári mozi.
(Tangó és tulipán – olasz film, 112 perc, 2000. Rendezte: Silvio Soldini. Forgalmazza a Best Classics.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.