Vakvágányon az erdei vasutak

A korábban erdőgazdálkodási, bányászati céllal épült erdei kisvasutak ma támogatás hiányában sorra vagy megszűntek, vagy időszakos üzembezárás mellett várják az anyagi segítséget. Az erdőgazdálkodók a veszteséges működtetés miatt egyedül nem képesek megbirkózni a feladattal, a turizmus pedig a mai állapot szerint nem enyhít a bajokon, csak kihasználja a vendégcsalogató kisvasutakat. A nagybörzsönyi vasút dolgozói például hónapok óta nem kaptak fizetést.

Bohus Anita
2005. 06. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon a nyírvidéki, a bugaci, a hűvösvölgyi és a részben megszüntetett balatonfenyvesi vonalat a MÁV üzemelteti. A többi tizennégy erdei vasutat – az önkormányzati kezelésű nagybörzsönyi és a debreceni „Zsuzsivonat”, illetve a Kisvasutak Baráti Köre által üzemeltetett kemencei vonalak kivételével – az erdőgazdaságok működtetik.
Veszteség a gazdaságoknak
A korábban teherszállításra épült vasutak ma már kizárólag turisztikai forgalmat bonyolítanak le. A vonalak fenntartását a jegyárbevételen kívül a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) támogatása, valamint az erdőgazdaságok esetében saját nyereségük jelentős részének a visszaforgatása biztosítja. Míg 2003-ban az FVM összesen 150 millió forinttal járult hozzá az üzemek fenntartásához, tavaly már csak 100 millió forintból gazdálkodhattak.
Mátrai Imre, a Lillafüredi Állami Kisvasút (Északerdő Rt.) üzemeltetési igazgatója lapunknak elmondta, a tavalyi támogatás mértéke sem fedezte az alapvető pályafelújítási, karbantartási feladatok költségeit, és félő, hogy az idén még jobban megcsappan a felhasználható keret. Figyelembe véve, hogy az utasok többsége gyermek és nyugdíjas, akik ingyen utazhatnak, a teljes árú jegy pedig mindössze 340 forint, a hét végi kirándulók továbbá kedvezményes csoportos vagy diákjegyet vesznek, a saját jegybevétellel gyakorlatilag nem lehet gazdálkodni. Úgy fogalmazott: Miskolcon a barlangfürdőt követően a kisvasút a második legnagyobb turisztikai attrakció, évente 215 ezer utast szállítanak. A két vonalon negyven-ötven éves dízelmozdonyok járnak, és akad nyolcvanéves személykocsi is, amelyet még közlekedtetnek.
Hiányzik a vasutasok bére
Az önkormányzati kezelésű nagybörzsönyi vonal egykor több mint kétszáz kilométer hosszan szelte át a Börzsönyt, hogy követ, fát, ércet szállítson – emlékezett vissza Paulik János, a Nagybörzsönyi Kisvasút Kht. igazgatója, üzemvezetője. 1991-ben az Ipolyerdő Rt. az akkor már csak nyolc kilométeres életben tartott szakaszán a forgalmat megszüntette. Az erőteljes önkormányzati és civil fellépésnek köszönhetően három éve újra megnyitották a Duna–Ipoly Nemzeti Park erdeiben Nagybörzsöny és Nagyirtáspuszta között kanyargó szakaszát. A Nagybörzsöny és Márianosztra közötti pálya felújítására és a járműpark karbantartására uniós pénzeket nyertek pályázaton, ám az összesen 600 millió forintos fejlesztést csak jövőre kezdhetik el. A harmadik, Szobtól Márianosztráig futó szakasz újraindítása még csak utópisztikus gondolat. Paulik elmondta: tavaly hárommillió forintos éves támogatási keretet kaptak a földművelésügyi tárcától, az idén azonban még nem kaptak pénzt, mert elfogyott a negyedéves keret. A kht. így tovább gördíti a tavalyi, ötmilliós deficitjét. A vezető hozzátette, három vasutas társával együtt még a februári béreket sem kapták meg.
A turizmus még nem segít
A gazdasági értelemben veszteséges vonalak felbecsülhetetlen nemzeti turisztikai, ipartörténeti értéket képviselnek. A nagybörzsönyi, úgynevezett csúcsfordítós pályavezetés például a világ három államában létezik csak. Az erdei kisvasutakat az FVM erdészeti főosztályának adatai szerint évente több mint egymillió turista veszi igénybe. A Magyar Turisztikai Hivatal tájékoztatása szerint a Turisztikai Célelőirányzat 2005. évi keretösszege és a felhasználás jogcímei nem teszik lehetővé a kisvasutakat szinten tartó beruházások, felújítások támogatását. Megkerestük Pál Béla turizmusért felelős államtitkárt is, ám ő nem kívánt véleményt formálni az ügyben.
Berki Zoltán, a Nagybörzsöny– Szob Erdei Kisvasútért Közalapítvány titkára szerint a kisvasutak kiemelt idegenforgalmi szerepe miatt a fenntartás, a fejlesztés és a marketingtevékenység érdekében az FVM mellett a központi büdzsé turisztikai fejezetéből is támogatni kellene a fenntartókat. Szerinte a veszteségek kiegyenlítésére a kisvasutaknak mintegy 250 millió forintra lenne szükségük évente, a hiányzó 150 milliót tehát a turisztikai ágazat költségvetéséből kellene átcsoportosítani. A jelenlegi pályázatok hibája továbbá, hogy csak fejlesztési célokat szolgálnak, fenntartásra nem alkalmazhatók – fűzte hozzá.
Pettkó András MDF-es országgyűlési képviselő arról tájékoztatta lapunkat, a kisvasutak megmentéséért négypárti egyeztetést kezdeményezett. A politikus úgy véli, a nosztalgiavonatok nélkül a gyermekekkel kirándulóknak megközelíthetetlenek az igazán értékes erdei kirándulóhelyek. E rekreációs lehetőséget fenn kell tehát tartani – fűzte hozzá. Pettkó elképzelése szerint a Balaton északi és déli MÁV-vonalának összekötéseként széles nyomtávú kisvasúttal az idegenforgalmat is élénkíteni lehetne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.