A BÉT a nemzet tőzsdéje

Néhány napja nyújtotta be a kormánynak a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) Rt. és négy másik érdekvédelmi szervezet a negyedik pillérként ismertté vált nyugdíj-előtakarékossági koncepciót. A BÉT ezzel a lépéssel ismét jelezni kívánja, hogy a nemzet egészének tőzsdéje, mely a széles társadalmat foglalkoztató gazdasági problémákkal foglalkozik, valamint a mindenkori kormányzat megoldásokkal rendelkező partnere – nyilatkozta lapunknak Szalay-Berzeviczy Attila, a BÉT elnöke.

2005. 07. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közel egy hónapja adta át Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek piacélénkítő javaslatcsomagját, válaszul az általa egy héttel korábban bejelentett, tízszázalékos tőzsdei árfolyamnyereség-adó tervére. Tavaly, amikor ez az elképzelés már egyszer előkerült, azért harcosabb volt. Mi változott meg azóta?
– A mostani szituáció sokban különbözik a múltkoritól. Tavaly egy átgondolatlan, populista rögtönzést láthattunk a kormánytól. Most nem 25 százalékos adóról van szó, hanem egy emészthetőbb 10 százalékosról, mely nem párosul részvényeket érintő diszkriminációval, hiszen ezzel párhuzamosan az ugyanilyen mértékű kamatadót is bevezetné a kabinet. Múltkor egy erőből politizáló miniszterelnökkel találtuk szemben magunkat, a mostani terveket viszont egy a választásokra készülő, kompromiszszumkészebb kormányfő vetette fel, aki ráadásul rögtön kész volt arra, hogy leüljön tárgyalni a tőzsdével. Éppen ezért úgy ítéltük meg, hogy most többet is el tudunk érni, mint csupán a piac megvédése az árfolyamnyereség-adóval szemben. Ezért nem harcolunk, hanem megpróbálunk tető alá hozni egy konstruktív megállapodást. Hoszszú évek után először van esély arra, hogy kicsikarjunk a kormányból egy olyan, áttörést jelentő piacélénkítő intézkedéssorozatot, amely nemcsak ellensúlyozná a tervezett adó negatív hatásait, de messze túlmutatna rajta: friss vért pumpálna a magyar értékpapírpiacba. Erre vonatkozó javaslatainkat el is készítettük, amit aztán átadtam Gyurcsány Ferencnek.
– E csomag része a negyedik pillérként ismertté vált nyugdíj-előtakarékossági számla bevezetése?
– Így van. Ez a lépés ösztönözné a lakosság hosszú távú megtakarítási és öngondoskodási hajlandóságát, valamint javítaná az általános pénzügyi kultúrát, amely ráadásul versenyképesebbé tenné a magyar tőkepiacot, és segítené az államháztartás belső finanszírozhatóságát. Ez a téma azért is kiemelten fontos számunkra, mert szerves része annak az új imázsteremtő stratégiának, mely közelebb szeretné vinni a tőzsdét a lakossághoz. Egy emberközelibb, a társadalom széles rétegeit érintő gazdasági problémákkal foglalkozó, egyszerre szerethető és tisztelhető nemzeti intézménnyé szeretnénk formálni a Budapesti Értéktőzsdét.
– A nyugdíj-előtakarékossági számla konstrukciót a piac összes szereplője örömmel fogadta, kivéve a Magyar Bankszövetséget. Ön szerint mi lehet ennek az oka?
– Számomra sem teljesen világos, csak sejtéseim vannak. Az érdemi munkától mindvégig eleve távol maradtak, miközben arra sem méltatott minket a Magyar Bankszövetség vezetése, hogy egyszer is leüljön velünk egyeztetni. A sajtóból megismert kifogásaik felületesek és mondvacsináltak, míg a hozzám eljuttatott levelük tartalmával a tőzsde és a nyugdíjpénztárak, a biztosítók, a befektetési alapkezelők, valamint az egyéb befektetési szolgáltatók szövetségei mellett még egy sor jelentős kereskedelmi bank is határozottan szembehelyezkedik. Mindazonáltal nem fogjuk hagyni, hogy egy ilyen közérdekű témát, mely a világ több országában is sikeresen bizonyított, szűk érdekek alapján megtorpedózzanak.
– Ha jól sejtem, a bankok a számlavezetési monopóliumukat féltik a biztosítókkal szemben. Ez nem elég megalapozott kifogás?
– Hogy ki vezethet majd ilyen nyugdíj-előtakarékossági számlát, az a tőzsde szempontjából lényegtelen kérdés. Mi a meglévő nyugdíjrendszer kiegészítésében érdekelt félként álltunk neki a koncepciónak, amerikai és lengyel példát szeretnénk átültetni hazai környezetbe. A tőzsdének az a lényeg, hogy minél több ilyen számla nyíljon, a jogszabályalkotók pedig majd eldöntik, hogy pontosan ki is hivatott ilyen számlák vezetésére. Ha a Magyar Bankszövetségnek baja van a biztosítókkal, akkor ezt velük kell lerendeznie, de úgy, hogy ne söpörjék le az asztalról az egész konstrukciót.
– Mi történhet akkor, ha a kormány elveti a javaslatot?
– Én biztos vagyok abban, hogy a kormányfő pontosan tudja, milyen nagy jelentősége van ennek az új megtakarítási formának mind az államháztartás, mind pedig a hazai tőkepiac szempontjából. Abban is biztos vagyok, hogy érzi: az is komoly jelentőséggel bír, hogy a szakma ilyen egységesen felsorakozott a tőzsde kezdeményezése mögé.
– A húszezer pont fölé lépett BUX-ra manapság sokszor mutat a politika. Mennyire lehet a gazdasági helyzet egészének betudni a tőzsdeindex szárnyalását?
– A húszezres index egy álomhatár, amit mi, befektetők misztifikálunk pusztán azért, mert egy szép kerek szám, amire még a bulvársajtó is odafigyel. A magas árfolyamok a tőzsdén jegyzett vállalatok vezetőinek munkáját és stratégiáját dicsérik, a meredek és gyors emelkedés pedig azt jelenti, hogy sok a világban a befektetésre váró tőke, mely egyre nagyobb kockázattűrő képességgel bír. Magyarország makromutatóinak jelentős része viszont aggasztó képet mutat, de egy olyan gazdasági válsághoz, ami tényleg elriasztaná tőzsdénkről a befektetőket, úgy tűnik, ennél is több kell. Amíg a forint stabil, és amíg a világban viszonylagos nyugalom van, addig Kelet-Közép-Európát izgalmas befektetési célállomásnak tartják az angolszász– amerikai nyugdíjalapok. A fő kérdés számunkra az, hogy ilyen államháztartási és folyó fizetésimérleg-hiány mellett meddig maradhat a mostani szintjén a forint.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.