Furcsaságok Szlovákiában

Szlovákiában tíz éve államünnep július 5-e, a szláv írásbeliséget megalkotó bizánci szerzetesek, Szent Cirill és Metód napja, s Révkomáromban is tartottak ünnepségeket tiszteletükre. A megemlékezés első fél órájában elhangzott, magyarellenes kijelentésektől nem mentes szónoklatokba egy időközben odaérkező harmincfős magyar csoport tagjai kezdtek bekiabálni. Perceken belül heves szócsata alakult ki. A rendőrség a szlovákiai és magyarországi magyarokból verbuválódott csoportot tisztes távolba szorította a szlovák demonstráció helyszínétől, s többjüket előállította.

Neszméri Sándor
2005. 07. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezúttal a megemlékezés megszervezésére a Szlovák Testvériség és az Új Szlovákia Mozgalom jelezte szándékát, a törvénynek megfelelő módon a városi hivatal tudomásul vette a bejelentést. Egyebet nem tehetett, holott a két szervezet közismerten szélsőséges nézeteket vall, s az idei trianoni évfordulón azzal került a közvélemény érdeklődésének a középpontjába, hogy Rozsnyón tartott csaknem ötórás, a helyiek értékelése szerint neonáci hangvételű felvonulást és nagygyűlést. A városi önkormányzat elítélte a résztvevők magatartását, „a nemzeti és faji békétlenségkeltés szándékát”. A politika azonban hallgatott, sőt a rendőrség hivatalos jelentése és értékelése szerint a rendezvény „incidensek nélkül ért véget”.
Ezen értékelés ellenére július 5-én Révkomáromban már egy órával az emlékünnepség előtt legalább száz városi, állami és rohamrendőr gyűlt össze az Európa Szállóval szemben lévő parkban, néhány tíz méterre a rendezvény jelzett színhelyétől. A helyi szlovákokat nem érdekelte a rendezvény, többen jöttek el a komáromi magyarok közül, vélhetőleg kíváncsiak voltak, kik köpték le a rozsnyói Kossuth-szobor talapzatán elhelyezett trikolóros koszorúkat. Pontban 14 órakor megjelentek az „ünneplők”: katonai alakulatba formálódva, a fasiszta szlovák állam elitalakulatának, a Hlinka-gárdának az uniformisába bújva, a gárda zászlaját és néhány transzparenst magasba tartva mintegy ötven – a helyiek által ismeretlen – fiatal vonult a Cirill és Metód-szobor elé. Tíz-tizenöt közülük félkört alakított, terpeszállásban, hátratett kezekkel fordultak szembe, az újságíróknak, a bámészkodó helyi polgároknak és a rendőröknek szinte sugallva, hogy a félkörön belülieket megvédik minden eszközzel. Pedig akkor még nem volt miért védekezőállásba helyezkedniük…
Döbbenetes – mondta a mellettem álló Petheő Attila, a révkomáromi városi önkormányzat (magyar koalíció párti) képviselője, majd folytatta. „Hogy lehetséges az, hogy a XXI. században az Európai Unió egyik tagországában ilyen látványos neonáci erőfitogtatásra kerülhet sor?”
A szlovák himnusz hangjai alatt megfeszültek a transzparensek, könnyen olvashatóvá váltak a jelszavak: „Harcba, szlovák! Hív a hazád”, „Nem hagyjuk nemzetünket elmagyarosítani!”, „Mi itt itthon vagyunk”. A himnusz elhangzása után aztán az is kiderült, ez utóbbi transzparens arról szól, hogy a szlovákok ősei már a negyedik században itt éltek, sőt egészen a Balaton partján, a hunok sem tudták őket innét kiseperni, Cirill és Metód ezért talált rájuk itt a IX. században, s alkották meg az egyházi szláv nyelvet, és alapozták meg a szlovákok kultúráját, és csak száz évvel később érkeztek a magyarok ide, hogy elvegyék hazájukat.
Ekkor szólalt meg a „Ria, ria, Hungária” felkiáltás. Akkor még csak egy 15 fős, fiatalokból álló csoport tiltakozott ily módon a rendezvény ellen – többségében helyi magyarok. Röviddel később már erősebben hangzott a „Vesszen Trianon”, mert mintegy 25 fős csapat csatlakozott a helyiekhez, mint később kiderült, magyarországi fiatalok voltak. A rendőrség a két csoport közé vonult, amely megpróbálta egymást túlkiabálni, hol az hangzott, hogy „Magyarok, az Urálon túlra”, hol meg az: „A szlovákoknak nincs hazájuk.” A rohamrendőrség a magyar csoportot kiszorította a mellékutcába. A szócsata eközben tartott. Mintegy húsz perc után lendült a magyarok között néhány kéz, és elhangzott a „Heil!” felkiáltás. A rendőrök három fiatalt „emeltek ki” a csoportból, a többit az Európa Szálló irányába szétoszlatták.
„Kénytelenek voltunk közbelépni – mondta lapunknak Ján Stark, a járási rendőrparancsnok. – Tilos a heilezés, a Btk. értelmében bűncselekménynek minősül. A fiatalokat kihallgatjuk, mert tudni akarjuk, miért tesznek ilyet. Azóta kiengedték őket, a »fasiszta eszmék terjesztése« miatt bűnvádi eljárást indítottak ellenük, s a szlovák törvények értelmében hat hónaptól három évig terjedő szabadságvesztéssel büntethetők.”
Közben a Szlovák Testvériség „katonai alakulata” rendőri felügyelet mellett folytatta rendezvényét. A szónokok egymást váltva a „Na sztrázs!” jelszóval üdvözölték hallgatóságukat, akik a Hlinka-gárdában megszokott módon ráismételtek a jelszóra. De ez is csak Petheő Attila városi honatyát zavarta: „Hogy lehet, hogy a rendőrség nem tudja, ez a köszöntési forma a második világháború szlovák „Heil!-je”? Hogyan engedhetik meg a két szláv szent ünnepén az ilyen magatartást? Megengedték. Azt is, hogy a résztvevők „tiszta Szlovákiát” követeljenek maguknak. Így aztán sértetlenül, békésen vonulhattak délután fél négy tájban autóbuszukhoz, hogy hazautazzanak, nem tudni, hová. A városi honatya pedig nem érti, a nemzetközi pártstruktúrákba betagozódott szlovák politikai erők miért hallgatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.