Több probléma is sújtja a használtautó-piacot, sokan tisztességtelen eszközöket használva hoznak be autókat, s úgy tesznek szert jelentős haszonra, hogy megkerülik a közteher-fizetési kötelezettségüket. Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) elnöke kifejtette: vannak, akik meghamisítják a regisztrációsadó-igazolást, így egy-egy járművön akár több százezer forintot is meg tudnak spórolni. Fojt szerint a problémát azzal lehetne kiküszöbölni, ha az okmányiroda és a vámhatóság között kiépülne egy számítógépes on-line rendszer.
A másik trükk, hogy egyes vállalkozások Nyugat-Európában – leginkább Németországban, Belgiumban és Hollandiában – nettó áron megvásárolják az autót, majd behozzák, ám itthon sem fizetik ki az áfát. Az adócsalásra specializálódott cégek gyakran hajléktalanok vagy csődbe ment vállalkozások nevére hozzák be az autókat, s azt a piacinál jóval kedvezőbb áron – mivel nem fizetnek utána áfát – adják tovább. Fojt Attila szerint ezt úgy lehetne megakadályozni, ha forgalmi engedélyt csak annak az autónak adnának ki, amelyre a regisztrációs adó megfizetése mellett a forgalmi adót is lerótták. Egyes vélemények szerint az áfakiesés mértéke már eléri a 15-20 milliárd forintot. Az elnök ugyanakkor ennek „csak” a felével számol. Rámutatott, hogy e tendenciával azonban nemcsak a költségvetés, de a tisztességes kereskedők is rosszul járnak, hiszen mivel ők megfizetik az áfát, így versenyhátrányban vannak, az ő autóik drágábbak. Fojt kiemelte: hazánkban a használt autó regisztrációs adó hátrányosan különbözteti meg a külföldről behozott autót a magyarországitól. Ez a gyakorlatban kettős adóztatást jelent, ami ellenkezik az uniós adózás logikájával. Ezért jelenleg ezt a problémát az EU illetékes bizottsága is vizsgálja. Ismeretes, hogy nemrég keresetet nyújtott be a magyar állam ellen az MGOE. Álláspontjuk szerint ugyanis nem értékarányos az adózás mértéke, hiszen a használt autók után fizetendő regisztrációs adó mértéke vagy megegyezik, vagy pedig ötven százalékkal magasabb az új autóknál alkalmazottnál. A szervezet elnöke emlékeztetett rá: nem igaz, hogy csak az infláció mértékében drágult ez évben a regisztrációs adó. A per állásáról Fojt elmondta, hogy a napokban azzal az indokkal kapták vissza beadványukat a bíróságtól, hogy az állam ez esetben nem perelhető, ezért a vámhatóság ellen fognak jogorvoslatot kezdeményezni. Fojt ismertette, hogy 2002. januártól egy pozitív szabályozással csak az 1996 után gyártott autókat lehetett importálni, így ennek következtében csökkent az autópark átlagéletkora. A behozott járművek száma azonban évről évre csökken: míg 2003-ban közel 74 ezer, a múlt év februárjában bevezetett hibás szabályzók miatt tavaly már csak 19 ezer használt autó érkezett. Az elnök prognózisa szerint idén számuk a tízezret sem éri el.
Veszélyben a bevétel. Idén elmaradhat a várttól a befolyó regisztrációs adó összege – fejtette ki az Info Rádióban Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szervezete elnöke. A tervezett bevétel azért került veszélybe, mert sokan tavaly megvették autójukat.
Ma sem ússzuk meg, hullámban érkeznek majd a zivatarok
