Milliárdokat bukik a költségvetés

Több milliárd forintot veszít a költségvetés a csalással behozott használt autók miatt. Vannak, akik meghamisítják a regisztrációsadó-igazolást, mások pedig hajléktalanok vagy csődbe jutott vállalkozások nevére hozzák be az autókat, s nem fizetik be az áfát.

Csákó Attila
2005. 07. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több probléma is sújtja a használtautó-piacot, sokan tisztességtelen eszközöket használva hoznak be autókat, s úgy tesznek szert jelentős haszonra, hogy megkerülik a közteher-fizetési kötelezettségüket. Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) elnöke kifejtette: vannak, akik meghamisítják a regisztrációsadó-igazolást, így egy-egy járművön akár több százezer forintot is meg tudnak spórolni. Fojt szerint a problémát azzal lehetne kiküszöbölni, ha az okmányiroda és a vámhatóság között kiépülne egy számítógépes on-line rendszer.
A másik trükk, hogy egyes vállalkozások Nyugat-Európában – leginkább Németországban, Belgiumban és Hollandiában – nettó áron megvásárolják az autót, majd behozzák, ám itthon sem fizetik ki az áfát. Az adócsalásra specializálódott cégek gyakran hajléktalanok vagy csődbe ment vállalkozások nevére hozzák be az autókat, s azt a piacinál jóval kedvezőbb áron – mivel nem fizetnek utána áfát – adják tovább. Fojt Attila szerint ezt úgy lehetne megakadályozni, ha forgalmi engedélyt csak annak az autónak adnának ki, amelyre a regisztrációs adó megfizetése mellett a forgalmi adót is lerótták. Egyes vélemények szerint az áfakiesés mértéke már eléri a 15-20 milliárd forintot. Az elnök ugyanakkor ennek „csak” a felével számol. Rámutatott, hogy e tendenciával azonban nemcsak a költségvetés, de a tisztességes kereskedők is rosszul járnak, hiszen mivel ők megfizetik az áfát, így versenyhátrányban vannak, az ő autóik drágábbak. Fojt kiemelte: hazánkban a használt autó regisztrációs adó hátrányosan különbözteti meg a külföldről behozott autót a magyarországitól. Ez a gyakorlatban kettős adóztatást jelent, ami ellenkezik az uniós adózás logikájával. Ezért jelenleg ezt a problémát az EU illetékes bizottsága is vizsgálja. Ismeretes, hogy nemrég keresetet nyújtott be a magyar állam ellen az MGOE. Álláspontjuk szerint ugyanis nem értékarányos az adózás mértéke, hiszen a használt autók után fizetendő regisztrációs adó mértéke vagy megegyezik, vagy pedig ötven százalékkal magasabb az új autóknál alkalmazottnál. A szervezet elnöke emlékeztetett rá: nem igaz, hogy csak az infláció mértékében drágult ez évben a regisztrációs adó. A per állásáról Fojt elmondta, hogy a napokban azzal az indokkal kapták vissza beadványukat a bíróságtól, hogy az állam ez esetben nem perelhető, ezért a vámhatóság ellen fognak jogorvoslatot kezdeményezni. Fojt ismertette, hogy 2002. januártól egy pozitív szabályozással csak az 1996 után gyártott autókat lehetett importálni, így ennek következtében csökkent az autópark átlagéletkora. A behozott járművek száma azonban évről évre csökken: míg 2003-ban közel 74 ezer, a múlt év februárjában bevezetett hibás szabályzók miatt tavaly már csak 19 ezer használt autó érkezett. Az elnök prognózisa szerint idén számuk a tízezret sem éri el.

Veszélyben a bevétel. Idén elmaradhat a várttól a befolyó regisztrációs adó összege – fejtette ki az Info Rádióban Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szervezete elnöke. A tervezett bevétel azért került veszélybe, mert sokan tavaly megvették autójukat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.