Hadjárat a semmibe – egy vers genezise

Kákonyi Péter
2005. 08. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Babits Mihály sokat vitatott versén (Hadjárat a semmibe) tűnődik esszéjében Koós István. A mű az Alföld legújabb számában jelent meg, és ha a titokzatosan szövevényes vers minden vonatkozását felfejtenie nem is sikerül a szerzőnek, érdekes adalékokkal gazdagítja a Babits-filológiát. Köztudomású, hogy irodalmunkban tán Babits volt az első, aki teljes tudatossággal leszámolt a romantikus költőeszménnyel, ami Ady Endrének sem sikerült. Jó példa erre az említett költemény, melyből világosan kirajzolódik, hogy Babits a poétát többé nem politikai vátesznek tartja, miként környezete és közvetlen elődei, hanem szakrális értékek őrzőjének és továbbadójának, ez azonban így feketén fehéren kimondva leegyszerűsítés, hiszen a Hadjárat a semmibe költője nem kizárólag a tradíció őrzője, de olyan „modern személyiség”, aki érzékeli a tudás, a szerep, a jelentés és a néven nevezés válságát. A szónak ebben az értelmében jogos tehát az a korábbi irodalomtörténészi felvetés, hogy Babits versét szoros szálak fűzik Arany János Bolond Istókjához, hiszen a szalontai költő – irodalmunkban tán elsőként – sejtette meg a modern szellem válságát, mely Kierkegaard, Nietzsche, Bergson, Huizinga, Ortega, majd René Guénon, nálunk pedig Hamvas Béla, Csáth Géza és Füst Milán munkáiban kapott érvényes formát.
„Ebben a műben – írja Koós – olyan kettős motívum jelenik meg, amely Babits későbbi költészetében uralkodó lesz: a part és a víz kettőse. A Sziget és tengerben ez a kettősség a kaotikus, ösztönös, elvadult modern világ és az azzal szemben a klasszikus ideálokat őrző, önmagát birtokló személyiség ellentétét jeleníti meg…” A verset Babits valamikor az 1910-es évek elején írhatta – az 1913-ban jelent meg –, és erős hatást gyakorolt rá Bergson bölcseletének „intuícióelmélete”. .
A versben erős hangsúly esik a beszéd, a szó elégtelenségére a teljesség kimondásához, a tér és idő szálainak összekuszálódására, valamint a modern személyiség meghasadására. Bergson szerint – és ezt mintha Babits is osztaná – „ami létrejön, az nem tartam, a folyam megragadása, hanem egy másfajta nyelvi mozgás, egy szétroncsolt, disszeminált nyelv, ami folyamként termeli ki magából a megszólalókat, a jelentéseket. Vagyis a nyelv nem képes megragadni a folyamot, viszont maga válik folyammá.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.