Jelenünk az egyetemességben

Nemzeti ünnepeink szervesen kapcsolják össze a magyarságot az egyetemes kultúrával és a kozmosszal – mondja Jankovics Marcell. A világhírű animációsrajzfilm-rendező immár két évtizede foglalkozik tudományos kutatóként is a pogány, a keresztény, a történelmi és a mezőgazdasággal kapcsolatos szimbólumokkal. Tervei szerint karácsonykor jelenik meg a Négy évszak szimbolikája című könyve a debreceni Csokonai Kiadó gondozásában, amelyben a négy évszakhoz szervesen kapcsolódó legnagyobb magyar és keresztény ünnepek szakrális, történelmi, természeti holdudvaráról ír le sokak számára újszerűnek és szokatlannak tűnő összefüggéseket.

2005. 08. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jankovics Marcell filmjeinek és könyveinek egyaránt vezérfonala a földi világ és a földön túli élet, a születés és a halál, az enyészet és az újjászületés, a kárhozat és az üdvösség. Túlzás lenne azt állítanunk, hogy ezek a motívumok szervesen együtt élnek mind az egyetemes hagyományban, mind a magyar és a világirodalom legjelentősebb műalkotásaiban?
– Markáns példa erre Makovecz Imre híres ravatalozója a Farkasréti temetőben, ami nem a halál, hanem a föltámadás eszméjét testesíti meg. Imre az egész helyiséget úgy komponálta meg, mintha a ravatalozó egy nagy bordás állat belsejében lenne.
– Vajon véletlen, hogy éppen karácsonykor szeretné a Négy évszak mitológiája című könyvet megjelentetni?
– Reményre jogosít a kiadóval kialakított patinás munkakapcsolatom. Ami a négyes szimbolikát illeti, ki hinné, hogy idősebb Alexandre Dumas A három testőr című világhírű kalandregénye is mitológiai alapokon nyugszik. Valószínű, hogy azért annyira sikeres a történet, mert az emberek genetikai kódjában ott ülnek az erre vonatkozó ősképek. A három testőr tulajdonképpen nem három, hanem négy ember története. Athos, Porthos, Aramis a három címszereplő, de az igazi főhős a negyedik testőr, D’Artagnan, aki egy kicsit más, valójában nagyobb hős, mint a többiek. A mesehősök sorában az alvilágjáró Fehérlófia felel meg neki, akinek három társa nem merészkedik a halál országába. Vizsgálódásaim igazolták, hogy az évszakok között is létezik ez az aránytalanság. Van három termékeny, költőktől agyondicsőített évszakunk, a tavasz, a nyár, az ősz, és van az elmúlás jelképévé degradált, utált „alvilági” tél, a hibernáció, a legtöbb betegség és halál ideje. Jellemző módon három nemzeti ünnepünk az „élő” évszakokban található, magyar téli ünnep nincs, pedig lehetne. Szeretném rehabilitálni a telet, és nemzeti ünneppé koronázni a karácsonyi-újévi ünnepkört.
– Mire alapozza ezt a sokaknak különösnek tűnő elképzelést:?
– Könyvemben egy fejezetet szánok az eucharisztiáknak, köztük a tavaszi báránynak, a búzának, a nyári kenyérnek, az őszi bornak, a szőlőnek és a halnak. Utóbbi a télnek is szimbóluma, nem véletlenül kapcsolódik magyar nevében is a halál szóhoz. A hal ugyanakkor a Jónás-motívum révén szimbóluma Jézus Krisztusnak és a feltámadásnak is. Az ókeresztények Jézust azért nevezték Halnak, mert halála és feltámadása új csillagászati korszak fordulóján esett. Azon a napon és azóta is minden húsvétkor a Nap már nem a Kos, hanem a Halak csillagképében jár. Jézus pedig a tél kezdetén, december 25-én született. Katolikusként értem, mégis, ma jellegzetesen borúlátó magyar sajátosságnak tartom, hogy Szent Istvánt csak a halála alkalmából ünnepeljük, születéséről, Szent István megkoronázásáról is a halála napján emlékezünk meg, pedig december huszonötödikén vagy január elsején koronázták meg. A karácsony akkor évkezdő ünnep volt, nem is tudjuk eldönteni, hogy december huszonötödikén vagy január elsején tartották, talán nem is kell, hiszen a hagyományos értelemben vett szakrális karácsonyi ünnepkör – a katolikus felfogás szerint ma is december 25-től január 6-ig tart, így bármelyik napján lehet ünnepelni. Abban a korban még mindig számot vetettek a kozmikus körforgással és a keresztény ünnepekkel, s tudták, hogy egy új történelmi esemény megemeli, dúsítja az adott évforduló jelentőségét. Az európai minta szerint például Nagy Károlyt 800 karácsonyán koronázták német-római császárrá. Ezt tekinthetjük egy olyan történelmi előképnek, melyet Szent István tudatosan vállalt, megérezvén, hogy koronázásának év-, sőt ezredévkezdő napjával örökkévaló mintát ad a jövőnek. Javaslatom: legyen az év első napja a magyar állam első születésnapja is! Miért ne lehetne erre a napra egy magyar zeneművet komponálni, amelyet január elsején, a nemzeti hangversenyteremben Kocsis Zoltán vezényelne? Ezt hallhatnák-láthatnák a tévénézők is az osztrák Radetzky-mars közvetítése helyett. Ebben ki is merülne az ünneplés, de valóban megkoronázhatná a karácsony-újévi időszakot, amelyben összefonódik a karácsony szakrális ünnepe, a fény kozmikus újjászületése az új esztendővel és a magyar államiság nemzeti ünnepével.
– Augusztus huszadika különösen aktuálissá teszi a beszélgetésünket. Jól gondolom, hogy a szó szoros értelmében nyári ünnepkörök összefonódása közismertebb a korábban elmondottaknál?
– Igen, mert amikor Magyarországon augusztus 20-a még nem volt ünnep, 1083-tól kezdve már megemlékeztek Szent István szentté avatásának napjáról. Ráadásul a magyar hagyományban az aratás záróünnepe Nagyboldogasszony napja, és István ezen a napon halt meg. Ezért látható a szarkofágján a kép, amelyen egy angyal visz egy pólyás gyermeket, amit Mária mennybeviteléhez kötünk. Elődeink a szentté avatást, majd a megemlékezést azért tették át augusztus huszadikára, a halálát követő vasárnapra, mert azt Nagyboldogasszonnyal együtt mégsem illik együtt ünnepelni. Később az aratásünnep folyamatosan átment Nagyboldogasszonyról István halála napjára. Ebben a kommunistáknak is volt szerepe, hiszen ők akarták lefokozni Szent István napját alkotmány- és kenyérünneppé, de igazából csak rásegítettek a szakrális jellegre, hiszen a magyar alkotmány Szent Istvánban gyökerezik. Szent István napját 1990 óta újra nyíltan ünnepeljük, a kommunista alkotmányünnepre egyre kevesebben emlékeznek. Az új kenyér ünneplése e napon pedig természetes, jó érzés. Olyan fontos jelképe a magyaroknak, mint az élet maga. Az eucharisztiában a kenyér nem más, mint Krisztus teste, így István és Mária ünnepe mindig is szervesen összetartozott. Nagyboldogasszony és Szent István között 1945-ig nem dolgoztak, már korábban learatták a gabonát, kicsépelték, de biztos, hogy ebben az ünnepi időszakban nem, mert belül van a nyolcadon, és azt a magyar hagyományban betartották. A két esemény együtt magyar nyári ünnepkörben egyesült. Isten hatalmas esélyt adott nekünk arra, hogy a történelmi eseményt tágabb, szakrális összefüggésbe helyezzük. Tudniillik a legtöbb nép nagy nemzeti ünnepei nem kötődnek sem szakrális, sem mezőgazdasági, sem egyéb, korábbi történelmi eseményhez.
– Adódik a kérdés: hogyan kapcsolódik a szakralitás és a természetünnep október 23-hoz?
– Abban a korban, amikor a magyar nemzet harcban áll a törökkel, számos olyan esemény történt, amit nevezhetünk mártírszüretnek. A török háborúk ciklusai leggyakrabban augusztus végén kezdődtek. Augusztus 29-én volt Nándorfehérvár bevétele, a mohácsi vész és Budavár elfoglalása. A törökök otthonosan mozogtak a keresztény szimbolikában, s tudhatták, hogy augusztus 29-e Keresztelő Szent János feje vétele. Úgy érezték, hogy e keresztény magyarok ezen a napon nem lehetnek sikeresek. Ekkor kezdődtek általában a jelentős harcok, amelyeket Dömötör napjára be kellett fejezniük, mert akkorra rendszerint elkezdődnek az esőzések, s a török ágyúkat már nem lehet vontatni a sárban. Ekkortájt ér véget Eger híres ostroma. Számos győzedelmes és vesztes csata zajlik ebben az időszakban, melyeket mint az idegen betolakodók elleni harc részeit az október 23-i forradalom történelmi előzményének is tekinthetünk. A természeti előzmény kézenfekvő: a szüret időszaka. A szüret elkezdődik nagyjából Szent János feje vételekor augusztus 29-én, nemcsak a szőlő, hanem más nyári gyümölcsök leszedésével is, és október végén zárul a hegyaljai szürettel. A szüreti képhez társul egy keresztény mártír legendája. Október nyolcadika, Szent Denis vagy Dénes napja, akit ezen a napon lefejeztek. Legendája szerint a fejét a hóna alá kapva elvonult a saját megásott sírjába, és befeküdt. Szent Dénes Dionüszosz, a többek között szőlő- és a boristen keresztény utóda. És mi a gyümölcsök és más nyár végi termények, például a káposzta betakarításának a módja? Levágják a fejét! Bármilyen szomorú is, történelmi tény, hogy az október 23-i forradalom is csak egy dicsőséges pillanat, de még két hét sem telik el, a szabadságharc máris a nagyszerű halál dicsőségébe torkollt, és mártírszürettel zárul. Szerintem így teljes és gyönyörű a kép.
– Mi lehetne e számos fölemelő üzenet végső summázata?
– Ahhoz, hogy mi, magyarok végre emelt fővel élhessük át magyarságunkat, és ne úgy, mint 2005. december 5-e után, érzésem szerint az szükségeltetik, hogy átérezzük: igenis, jelen vagyunk az egyetemességben. Nem csak a különösségünket és a különbözésünket kellene hangsúlyoznunk. Számtalanszor tapasztalhattuk, hogy a rendhagyó dolgok nem mindig és nem mindenkiben keltenek pozitív érzést. Sokkal megnyugtatóbb a többség számára, ha hasonlítunk, és akkor fogadnak el, ha legalább olyan jóknak tartanak, mint amilyennek saját magukat. Ünnepeink ezt példázzák. Megtestesül bennük a keresztény hagyomány is, a pogány múlt is, a kozmikus és természeti rend; mindaz, ami az emberiség történetében többé-kevésé több ezer éven keresztül meghatározónak számított. Sok gyökerünk közös, a közös gyökerek minket is táplálnak, és a többi európai népet is. Akkor mi miért tagadnánk meg ezt a történelmi kapcsolódást?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.