Világok harca

2005. 08. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Átfogó államháztartási reformot és következetes gazdaságpolitikát sürgetnek már a magyarországi multik itteni képviselői (is). A Magyar Európai Üzleti Tanács (angol rövidítéssel HEBC) nemrég publikált, ez évi jelentésében a többi között arra irányítja rá a figyelmet, hogy a konzekvens gazdaságpolitika megvalósítása kulcskérdés az ország szempontjából; ez szolgálja az euró mielőbbi bevezetését és az ország versenyképességének növelését.
Mielőtt a szóban forgó jelentés konkrétumaira térnénk, némi történelmi visszatekintés: a szovjet birodalmi érdekszférából kiszabaduló közép-európai országok mind gazdasági, mind politikai értelemben egymás vetélytársainak bizonyultak. Miközben a lengyelek, a csehek, a magyarok, a horvátok, a szlovének és a szlovákok egymással versengtek nyugat-európai piacokért, addig a nemzetközi multinacionális vállalatok egy piacként kezelték az egész térséget. Úgy tűnik, a multinacionális tőke bevonására épülő privatizációs stratégia ezen országok legtöbbjében a nemzeti vállalat fogalmának megszűnésével járt, jár együtt. Ugyanakkor a közép-európai országokban több állami vagy már magánosított, de önállóságát megőrzött volt vállalat vezetői felismerték, hogy önmagukban nemzeti piacukon nem állják meg a helyüket. A verseny erősödik, hiába szereznek erős vagy monopol pozíciókat a hazai piacon az érintett cégek, a lényegesen nagyobb gazdasági erejű multinacionális vállalatok a gazdasági liberalizáció előrehaladtával saját piacukról is kiszoríthatják őket.
Félreértés ne essék, a fenti befolyásos üzleti kör – amelynek tagjai olyan jelentős magyarországi multinacionális vállalatok vezetőit tudja sorában, mint az ABB, az Akzo Nobel, a BAT, az Electrolux, az OMV, a Nestlé, a Shell, a Siemens vagy az Unilever – nem karitatív céloktól vezérelve ad tippeket a mindenkori kormánynak. Elgondolkodtató viszont, hogy az állam által – ilyen-olyan módon – erősen támogatott, úgyszólván biztos piacokkal rendelkező nagyvállalatok nem különösebben érzik jól magukat ebben az országban. Egyébként a Népszabadság korábbi információi szerint több mint 31 milliárd forint állami támogatást kaphat 2008-ig nyolc multinacionális cég. S további 30 milliárdos támogatás sorsáról még folynak az egyeztetések. A már megkötött szerződések alapján a kedvezményezett befektetők között van az Electrolux, az Asahi Glass, a Bosch, az ExxonMobil, a Denso, az Ibiden, az IBM és a Michelin. Hogy el ne feledjük: a felsorolt vállalatok egyedi kormánydöntéssel támogatott konstrukciók részesei. Persze a tévedések elkerülése végett szeretnénk hangsúlyozni: helyes, ha egy állam a működő tőkét ösztönzi, ám további fontos területeket nem szabad elsorvasztania. Mert hazánk gazdaságának szerkezetére éppenséggel nem a „nyugatosodás” a jellemző. Pont az az erős kisvállalati szektor hiányzik, amely jólétet biztosít például Ausztria, Bajorország és Olaszország számára.
Érdemes tehát eltöprengeni azon, hogy ilyen környezetben mit szóljanak a tönk szélén álló, hitelképtelen kis- és közepes vállalkozások, hiszen a kimutatások alapján csak az említett összeg egyharmadát kapta ez a vállalati szegmens 2003-ban, folyó áron számolva. Noha négymillió magyar dolgozóból csaknem kétmilliót a „kicsik” foglalkoztatnak. S miként reagáljanak azok a társaságok, amelyek az ágazati megtorpanás (építőipar, kereskedelem) miatt körbetartozásból élnek?
Akárhogyan is, a HEBC összegzése figyelemre méltó, mert azt is kimondja: „Az idő a kritikus tényező.” Így Magyarországnak egyre kevesebb idő áll rendelkezésére ahhoz, hogy versenyképességét növelje, mivel nemcsak a kelet-közép-európai térségben, de a Távol-Keleten is egyre jelentősebb, erőteljesebb versenytársai jelentkeznek. A HEBC úgy tartja, hogy a versenytársak kedvező feltételekkel átcsábíthatnak magukhoz Magyarország számára fontos befektetőket. Hazánknak alapvető, hogy a kormány késlekedés nélkül hozzáfogjon az átfogó reformok megvalósításához olyan fontos területeken, mint az egészségügy, az oktatás, a nyugdíjrendszer és az államigazgatás.
A multik üzenete felettébb egyértelmű: nincs ugyan szükség Bokros-csomagra, de átgondolt reformokra igen, ha azt akarjuk, hogy a magyar gazdaság a benne rejlő lehetőségeknek megfelelően teljesítsen, vagyis gyorsabban növekedjék. S hogy a jó helyzet–rossz helyzet csapdájában vagyunk-e, fenyegeti-e pénzügyi csőd a „kirobbanóan” megerősödött magyar gazdaságot, nos, az új államháztartási adatok jelzik a tendenciát. A Pénzügyminisztérium közlése alapján az éves előirányzat több mint 91 százalékát érte el júliusra az államháztartási hiány. Vagyis nagyjából az éves deficitet sikerült produkálnia hazánknak az év első felében. A nemzetközi szervezetek (OECD, IMF) jelentései alapján pedig a gazdasági növekedés itt és Csehországban a leglassúbb a régióban.
A gazdaság megbillenő pénzügyi egyensúlya, hitelét vesztő költségvetési politikája nemhogy serkentőleg hatna a reformgondolatokra, hanem éppenséggel visszafogja azt. Elméletileg persze örülhetnénk a bejelentett, jövőre már „érezhető” adóváltozásoknak, ám kétséges a módosítások fedezete. Ha minden igaz, úgy jövőre több száz milliárdos bevételkieséssel számolhat a központi költségvetés. Ráadásul egy parlamenti választásokkal is „terhelt” évben a többletforrások előteremtése pluszkockázatot is rejt magában. A helyzetet bonyolítja, hogy a következő években a Magyarországra érkező uniós források nem jelentenek önmagukban garanciát a mielőbbi felzárkózásra, mivel ezekhez a forrásokhoz meg kell teremteni a hazai társfinanszírozás lehetőségeit. A tapasztalatok alapján ugyanis a csatlakozástól számítva legalább két-három esztendőnek el kell telnie, hogy láthatóvá váljanak az EU-tagság lehetőségei. Arról már nem is beszélve: az európai uniós tagság sikere azon is múlik, hogy Magyarország mennyire képes hatékonyan fellépni Brüsszelben, és vállalja-e a szembeszállást a korrupcióval. S láthatóan zavart okoz a gazdaságban, hogy sok az ad hoc lépés. A multik meglátása szerint például ilyen (volt) a készülő második Nemzeti fejlesztési tervvel összefüggésben az ágazati prioritások előkészítetlen deklarálása. A HEBC véleménye alapján olyan, kormányzati ciklusokon átívelő programokat kell megvalósítani, amelyeket nem változtat meg az esetleg időközben lebonyolított választások eredménye. A II. Nemzeti fejlesztési tervet úgy kellene összeállítani, hogy az a következő hét-nyolc évben egyértelműen az ország versenyképességét javítsa, növelje vonzerejét a befektetők számára. De lenne még tennivaló a befektetésösztönzésben is. Például e téren ez idáig nem történt meg a különbségtétel az egyszerű összeszerelő feladatokat jelentő és a hozzáadott értéket növelő beruházások között. Ráadásul sok magyar nem azt csinálja, amit szeretne, mégsincs jele
annak, hogy bárki mobilizálni akarná ezt a hatalmas innovatív tartalékot.
A következő kormánynak tehát nemcsak a visszaigazított gazdaságpolitikával kell szembenéznie, hanem azzal is, hogy a reformlelkesedést reformfásultság váltotta fel. Korszakváltásra van szükség – sürgetik immár a kormányt a multinacionális cégek, vagyis a „világok” is. A harc újabb szereplővel folytatódik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.