Vita az oktatási integrációról

Másképp ítélik meg a parlamenti pártok az oktatási miniszter hátrányos helyzetű diákokkal kapcsolatos politikáját. A Fidesz szerint a tárcánál olyan káosz uralkodik, hogy „a jobb kéz nem tudja, mit csinál a bal”, a szocialisták azonban úgy látják: nem lehet egymással összehasonlítani az elkülönítő intézkedéseket és az integrációs törekvéseket.

2005. 08. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem ellentétesek az oktatási miniszter korábbi elkülönítést célzó és jelenlegi integrációs intézkedései, és azokat nem is célszerű összehasonlítani egymással – mondta lapunk kérdésére Szabó Zoltán. Az Országgyűlés oktatási bizottságának szocialista alelnöke kizártnak tartja, hogy Magyar Bálint az integrálás következményeként megszüntetné a fejlesztő foglalkozásokat. Hozzátette: az általános tantervű osztályokban vélhetően más módszerrel, külön foglalkozásokon oldják majd meg az értelmi problémák miatt hátrányba került gyerekek felzárkóztatását.
A Fidesz oktatáspolitikusai úgy látják, hatalmas káosz uralkodik az oktatási tárcánál. Szerintük ezt bizonyítja az egymással két szögesen ellentétes intézkedés is, amely egyértelműen jelzi a miniszter koncepciótlanságát. Pósán László lapunknak azt mondta: ha Magyar többet látogatna kistelepülési iskolákat, akkor vélhetően nem ragaszkodna az erőltetett integrációhoz, hiszen ez bizonyos esetekben rendkívül káros. Hozzátette: ha egy korábban értelmi képességei miatt fejlesztő osztályban elhelyezett diákot egy általános tantervű csoportba tesznek, állandó kudarcélménnyel küszködik majd, a pedagógus pedig nem tud vele eleget foglalkozni, hiszen a többi diákkal is haladni kell.
Korábban megírtuk: jelenleg ötféle normatívával, illetve kétmilliárd forintos keretösszegű pályázati támogatással próbálja ösztönözni az oktatási tárca a roma gyerekek általános tantervű osztályokba való beillesztését. Magyar Bálint előző miniszteri ciklusa idején azonban éppen ellenkező céllal fizetett kiemelt támogatást az iskoláknak. A Horn-kormány tagjaként az 1997/32. számú november 5-i miniszteri rendeletében arra utasította az iskolafenntartókat, hogy teremtsék meg a cigány felzárkóztató oktatást a településeken. Ennek értelmében a hátrányos helyzetű gyerekek részére külön kis létszámú osztályokat hoztak létre, vagyis elkülönítették a hátrányos helyzetű gyerekeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.