Nem ellentétesek az oktatási miniszter korábbi elkülönítést célzó és jelenlegi integrációs intézkedései, és azokat nem is célszerű összehasonlítani egymással – mondta lapunk kérdésére Szabó Zoltán. Az Országgyűlés oktatási bizottságának szocialista alelnöke kizártnak tartja, hogy Magyar Bálint az integrálás következményeként megszüntetné a fejlesztő foglalkozásokat. Hozzátette: az általános tantervű osztályokban vélhetően más módszerrel, külön foglalkozásokon oldják majd meg az értelmi problémák miatt hátrányba került gyerekek felzárkóztatását.
A Fidesz oktatáspolitikusai úgy látják, hatalmas káosz uralkodik az oktatási tárcánál. Szerintük ezt bizonyítja az egymással két szögesen ellentétes intézkedés is, amely egyértelműen jelzi a miniszter koncepciótlanságát. Pósán László lapunknak azt mondta: ha Magyar többet látogatna kistelepülési iskolákat, akkor vélhetően nem ragaszkodna az erőltetett integrációhoz, hiszen ez bizonyos esetekben rendkívül káros. Hozzátette: ha egy korábban értelmi képességei miatt fejlesztő osztályban elhelyezett diákot egy általános tantervű csoportba tesznek, állandó kudarcélménnyel küszködik majd, a pedagógus pedig nem tud vele eleget foglalkozni, hiszen a többi diákkal is haladni kell.
Korábban megírtuk: jelenleg ötféle normatívával, illetve kétmilliárd forintos keretösszegű pályázati támogatással próbálja ösztönözni az oktatási tárca a roma gyerekek általános tantervű osztályokba való beillesztését. Magyar Bálint előző miniszteri ciklusa idején azonban éppen ellenkező céllal fizetett kiemelt támogatást az iskoláknak. A Horn-kormány tagjaként az 1997/32. számú november 5-i miniszteri rendeletében arra utasította az iskolafenntartókat, hogy teremtsék meg a cigány felzárkóztató oktatást a településeken. Ennek értelmében a hátrányos helyzetű gyerekek részére külön kis létszámú osztályokat hoztak létre, vagyis elkülönítették a hátrányos helyzetű gyerekeket.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban