Bukás II.

2005. 09. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még el sem készült, máris összedőlhet a 2006-os költségvetés – is. Csak a félreértések elkerülése végett: az eddigiek is tarthatatlannak bizonyultak. Tudniillik a Medgyessy–Gyurcsány-kormányok hivatalba lépése óta készített büdzsék hitelességét kizárólag megszorításokkal, százmilliárdos lefaragásokkal és zárolásokkal lehetett tartani. Szakmailag nonszensz, politikailag pedig lassan már az ország számára is vállalhatatlan, hogy a kormány harmadik éve nem tud olyan költségvetéssel előrukkolni, amiről rövid idő alatt nem derülne ki, hogy a fő számokat helytelenül tervezték a döntéshozók.
Hogy miért is borulhat a jövő évi büdzsé? Nos, ennek hátterében egy látszólagos technikai részlet, az euró bevezetése, illetve a közös fizetőeszköz átvételéhez vezető konvergenciaprogram (nem) teljesítése áll. Az euró meghonosításáról röviden annyit: ott, ahol pénzügyi egyensúlytalanság uralja a nemzetgazdaságot, nincs esély az átvételre. Jelenleg hazánk ebben a stációban van, amelynek fő oka a magas államháztartási hiány, a duzzadó államadósság, továbbá az ikerdeficit. Utóbbi a magyar állam pénzügyi válságát is jelenti, az államháztartás mérlege és a folyó fizetési mérleg egyszerre mutat ugyanis kiugróan nagy hiányt. Ez pedig olyan válságjel, amely mindenképpen azt jelzi, hogy Magyarországon jelenleg az állam pénzügyei a csőd közeli állapotba jutottak.
Úgy tűnik, a megoldásra kétféle iskola van. A „magyar” euró, s természetesen a gazdaság stabilitása érdekében a kormány rendezi az államháztartás helyzetét, ésszerű költségvetési struktúrával áll elő, továbbá versenyképessé teszi a saját maga által felduzzasztott közigazgatást. A jelek szerint a kabinet számára csak a másik iskola járható, ami a kreativitásra alapoz. Miről beszélünk? A költségvetési pénzek kiszervezéséről, a tételek átkönyveléséről és az állami statisztikai körbe tartozó pénzek átnevezéséről. A felsoroltak a gyakorlatban az áfavisszatartást, a közszféra nulladik havi bérének áttolását jelentik. Vagy éppen az autópálya-építések finanszírozásának kiiktatását a központi kimutatásból. A gond az, hogy előbb-utóbb a befektetők is megrettennek a statisztikai magyarázatoktól, ha pedig a külföldiek majd nem finanszírozzák a hiányt… De erről ne is beszéljünk, csak figyeljük a forint árfolyamát!
Akárhogyan is, a magyar költségvetés a világ könyvelőinek lehet az útmutatója. Csakhogy ez itt nem az aktatáskás és mobiltelefonos üzletembereknek, továbbá a legfrissebb kriketteredmények iránt érdeklődő milliárdos sznoboknak fenntartott Kajmán-szigetek, hanem Magyarország. Az érthetőség kedvéért: a nyugdíj, az egészségügy vagy éppen a munkanélküli-ellátás több mint „költséghelyek” az éves büdzsében, és az adópolitika is több annál, mint újabb és újabb bevételeket jelentő fizetési kötelezettség. A híres magyar pénzügyi kreativitásról meg annyit, a múlt héten az Európai Bizottság pénzügyi frontembere közölte, hogy nem jött be az autópályatrükk. Magyarán megbukott a költségvetésben előirányzott hiánycél. Értesüléseink szerint erre majd ráerősít az Eurostat, az unió statisztikai hivatala is, amely megvétózta a kormány költségvetési manőverezését. Hogy a hazánk ellen megindított uniós deficiteljárásról már ne is szóljunk!
A sors fintora, hogy a trükközések, pénztologatások és átkönyvelések folyamata, a külföld által már többször is megkérdőjelezett gazdaságpolitika épp a parlamenti választásokat megelőző évben, azaz a választási költségvetés beterjesztése előtt fuccsolt be. Még az is lehet, hogy végérvényesen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.