Egyenlegfiaskó

2005. 09. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánk az első helyezett a legnagyobb hiányú új uniós tagállamok rangsorában az Európai Unió tegnap közzétett statisztikája szerint. Ha a közösség egészét nézzük, a deficit nagysága terén csak a görögök versenyezhetnek velünk. Ráadásul az unió statisztikai hivatalának, az Eurostatnak a közleménye azt is megemlíti, hogy a jelenlegi elszámolási szabályok értelmezése kapcsán a közelmúltban problémák vetődtek fel, különösen, ami a kormány által nyújtott garanciákat és a kockázatokat, továbbá az üzleti előnyök átruházását illeti. Vagyis ezek tisztázása – értsd: kifehérítése – nyomán az egyébként is korrigált adatok tovább módosulhatnak. Hogy ez minden bizonnyal így is lesz, azt lényegében maga a pénzügyminiszter is bevallotta. Veres János egy tegnapi lapinterjúban azt fejtegette, nem teljesíthető a kormány által tervezett jövő évi hiányterv. Egy másik friss kimutatás, az Európai Bizottság jelentése alapján hazánk zárta a leggyengébb egyenleggel az uniós tagság első évét. A vizsgálat ráirányítja a figyelmet arra is: csatlakozásunk első évében a többi új tagállammal összevetve a mi teljesítményünk volt a legsiralmasabb. Magyarán: hazánk tudta a legkevésbé pénzre váltani a tagság nyújtotta előnyöket, lehetőségeket. Sok újdonsággal persze Brüszszel sem tud már szolgálni: az Állami Számvevőszék állapította meg szeptember elején, hogy tavaly Magyarország unióval szembeni nettó pénzügyi egyenlege mínusz 27 milliárd forint volt.

Úgy látszik, az egykori reformország, de különösen a Medgyessy–Gyurcsány-kormány nem találta-találja helyét a kitágult európai erőtérben. Félreértés ne essék, nemcsak a költségvetés deficitjével van gond, továbbá nemcsak az uniós szaldószám alakulása problémás, hanem fáziskésésben vagyunk a nagy strukturális átalakításokkal is. Ráadásul a jövő évi büdzsé sem a szerkezetátalakító ügyekről szól, ha lesznek is változtatások, azok leginkább karcsúsítást, leépítést jelentenek majd. Pedig az adó- és járulékelkerülés magyarázata Magyarországon az, hogy az állam nem jól gazdálkodik, így az adókért kapott közjavak és közszolgáltatások nem megfelelő minőségűek. Ezért lenne szükség az államháztartás átfogó átalakítására, a nyugdíjrendszer mellett az egészségügy és az oktatás reformjára is. Ezek megvalósítása lényegesen versenyképesebbé tenné az országot, megsokszorozná a magyar gazdaság és társadalom növekedési forrásait, ami megnövelné a jövedelemtermelést, és ennek révén elősegítené a leszakadó rétegek eredményesebb támogatását. Hogy a kormány gazdaságpolitikájával szembeni kétségeink és fenntartásaink megalapozottak, azt a brüsszeli bizonyítványok, illetve a nemzetközi szervezetek (Világbank, Nemzetközi Valutaalap stb.) jelentései csak alátámasztják. Az új költségvetési metódus – nem a Pénzügyminisztérium tervez, hanem a kormányfő! – nyomán pedig mérget is vehetünk a sorozatos, valószínűleg százmilliárdos jövő évi kiigazításokra is. Apropó: a 2006-os adócsomagból származó bevételkiesés és a konvergenciaprogramban vállalt hiánycsökkentés nyomán keletkezett 300 milliárd forintos kiadásmérséklést szakértők, valamint a Magyar Nemzeti Bank is legalább 500-800 milliárd forintra taksálja.

Visszatérve a jelentésekre, uniós tagságunknak azért pozitív hozadéka is van. A statisztikákból legalább megtudjuk, hogy a kormány sikerpropagandája ellenére valójában hogy mennek a dolgok az országban. S azt, hogy milyen tartományban van a kormányzati teljesítmény egyenlege.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.