Húsz vagy negyven?

A pénzügyi egyensúly hiánya, a nagy elosztórendszerek reformjának elhúzódása megkerülhetetlenné teszi a kérdést, mit kell tenni azért, hogy gazdasági fejlődésünk hosszabb távon erőteljesebb, illetve fenntartható legyen. Ráadásul egyes vélemények alapján az államcsőd felé rohanunk. Újból Bokros-csomagra van szükség, vagy beérjük „enyhébb” gazdasági reformmal is? Erre kerestük a választ.

2005. 09. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánkban napjainkban elsődleges versenyképességi kérdéssé változott az államháztartás, illetve az államigazgatás rendbetétele. Ennek hátterében az áll, hogy az elmúlt években Magyarország elveszítette azt az előnyt, amelyet a kilencvenes évek szerkezeti reformjai révén elért, s megugrott a költségvetési hiány is. Hogy letértünk a Magyarország számára oly kívánatos útról, azt leginkább az euró átvételi időpontjának kitolása jelzi, hiszen a közös nyugati pénz bevezetését az Európai Unió igen kemény feltételekhez köti. Mellesleg az EU éppen a kormány által vállalt, de nem teljesített úgynevezett konvergenciaprogram részletei miatt ültette szégyenpadra hazánkat, s kezdeményezett deficiteljárást ellenünk. A felzárkózási programban feltüntetett pénzügyi elvárásokat (árstabilitás, kamatok konvergenciája, árfolyam-stabilitás, kormányzati pénzügyi pozíciók) ugyanis Magyarország rendre nem teljesíti. Ha már itt tartunk: félrevezető volt korábban azt propagálni, hogy az EU a paradicsom előszobája, hiszen a közösségben töltött egy esztendő alapján nettó befizetői vagyunk az uniónak. Valótlant állít az is, aki szerint öt–tíz éven belül esély van a felzárkózásra, a nyugati életszínvonal elérésére. Már csak számtanilag sem jön össze, hiszen Magyarországon négyszázalékos a növekedés, az EU régi tagállamaiban pedig 1,5–2 százalék. A kettőt összevetve nem jön ki a tíz év. Ma már sokkal inkább az a kérdés, hogy a húsz év, amely a felzárkózáshoz kell, nem lesz-e negyven esztendő. Számos újonnan belépő államban, például a balti államokban 7–8 százalékos a növekedés. És nem azért, mert annyira mélyről indultak volna. Növekedésük oka, hogy sokkal jobb gazdasági politikát folytatnak, nincs hiánya a költségvetésnek.
Lapunk szakértői szerint különösen nagy gondot jelent, hogy a 2002-ben hivatalba lépett kormány volt az első demokratikus kabinet, amely már első évében sem fordított gondot a költségvetési és a fizetési mérleg egyensúlyára.
A nemzetközi szervezetek (Világbank, Valutaalap) jelentései alapján ma már senki sem tekint úgy hazánkra, mint élenjáró reformországra. Problémás az is, hogy Magyarország folyamatosan veszíti el versenyképességét, ezzel párhuzamosan gyengül a társadalom egysége és szolidaritása. Eközben elemzők felhívják a figyelmet arra is, hogy a 2002-es kormányváltásig az volt a „divat”, a politikai trend, hogy a hivatalban lévő kormányok igyekeztek a ciklus elején a gazdasági egyensúlyra összpontosító döntéseket hozni, a ciklus második felében pedig általában olyan döntéseket hoztak a kabinetek, amelyekkel az élet minőségét lehet javítani. Most viszont már arra is van példa, hogy egy kormány a ciklus elején kezd osztogatásba – szakértőink a kétszer 100 napos programra utaltak.
Hogy közben Magyarországon elsődleges versenyképességi kérdéssé változott az államháztartás rendbetétele, annak az az oka: a világban immár nemcsak a versenyszférában, hanem az államigazgatás működtetése kapcsán is számon kérik a hatékonyság érvényesítését. Elodázhatatlan tehát az állami feladatok definiálása, az állami feladatok teljesítése kapcsán a hatékonyság mérésének valamilyen érdemi megfogalmazása. Hozzáértők szerint a problémák gyökere, hogy ésszerűtlen a magyar költségvetés, elodázhatatlan az adóreform, az egészségügy és az oktatás reformja. Ráadásul a büdzsé nem tudja finanszírozni a hiányt a lakossági megtakarításokból, ezért a külföldi forrásokért egymás rovására versenyez a költségvetés és a vállalati szféra. Szakértőink szerint nincs ugyan szükség az 1995-ös megszorításokra, de a reformok elkerülhetetlenek.
Bokros Lajos a Napkelte korábbi műsorában elmondta, hogy a gazdaság még ma is a ciklus elején kifizetett közalkalmazotti fizetésemelést nyögi. Szerinte a fizetésemelés lehetett volna kevesebb mint 50 százalék, de párosulnia kellett volna az oktatás, az egészségügy reformjával. Ebben az esetben egyrészt olcsóbb lett volna a béremelés, másrészt emelkedett volna az ellátás színvonala is. A volt pénzügyminiszter szerint nem felelős gazdaságpolitika, ha a jövő kárára akarunk választást nyerni mindenáron. 1995-ben nehezebb volt a helyzet: akkor államcsőd közeli helyzetben volt az ország, nagy megszorításokra volt szükség. Ma nem kellenek ekkora megszorítások, de a reformok elkerülhetetlenek – állítja a Horn-kormány volt pénzügyminisztere.
Kupa Mihály, az Antall-kormány pénzügyminisztere a témával foglalkozó konferencián úgy fogalmazott: az utóbbi években fordított Bokros-csomagot valósítottak meg a kormányok, azaz a lakosság javára tolódtak el a jövedelmek; most ismét vissza kell térni az egyensúlyőrző, gazdasági növekedést segítő politikához – mondta. Szerinte olyan lehetőségeket kell teremteni a lakosságnak, hogy ismét vonzó legyen a megtakarítás, s olyan feltételeket kínálni a külföldi tőkének, hogy Magyarországon fektessen be.
Járai Zsigmond, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke a legutóbbi kamatvágás kapcsán kijelentette, hogy továbbra is kockázatot jelent az államháztartás alakulása, így a jelenlegi ismeretek alapján annak 2006-os folyamatait is kockázatosnak ítéli az MNB. A jegybankelnök vélekedése alapján a 2006-ra eddig ismertté vált adócsökkentési elképzelések sem könnyítik meg az államháztartás nehéz helyzetét. Kiemelte: „először el kellene indítani az átfogó reformokat, a költségvetési kiadásokat kellene csökkenteni, és csak ezután hozzájuk igazítani az adókat”. Hozzátette: bármilyen színezetű kormány alakuljon is a 2006-os választásokat követően, elodázhatatlan az átfogó reformlépések megtétele az államháztartásban. Elmondta: erre reményt ad az, hogy most már a politikusok többsége is látja, a reformok nem tologathatók tovább, és a közgazdász-társadalomban szintén egység mutatkozik e tekintetben.
Varga Mihály szerint a kormánynak szembe kell néznie a valósággal. Átlátható költségvetéssel, valódi adócsökkentéssel kell a kormánynak segítenie a magyar gazdaságot, a vállalkozókat és magánszemélyeket. Ami államháztartási területen folyik, az egy kötéltáncos tudását is igényli – fogalmazott minapi sajtótájékoztatóján az Orbán-kormány pénzügyminisztere. Varga Mihály felhívta a figyelmet arra, hogy az idén szeptemberre 97 százalékban már teljesült az egész évre tervezett államháztartási hiány, és ebben az adatban már szerepel az a maradványelvonás is, amelyről a kormány augusztus elején döntött. A Fidesz frakcióvezető-helyettese hangsúlyozta: az euró bevezetése 2010-re nem valósulhat meg, ez a Fitch hitelminősítő legutóbbi jelentéséből is kiderül. A Fidesz azt várja, hogy három év totojázás után – átlátható költségvetés és adócsökkentés formájában – a kormány kezdjen el érdemi döntéseket hozni – jelentette ki Varga Mihály.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.