Oda a kirobbanó lendület

2005. 09. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összehasonlítható-e a jelenlegi gazdasági helyzet az 1995-össel? Azaz gyors, drasztikus beavatkozás nélkül elkerülhető-e a pénzügyi káosz? Szükség van-e a fájdalmas irányváltásra? S egyáltalán: egyensúlytalanság van, vagy „csak” válsághangulat? Mielőtt a kérdésekre válaszolnánk, nézzük, hogy mi a helyzet a magyar gazdasággal. A magyar gazdaság jelenlegi állapotát vegyesnek értékelhetjük.
Vannak egyrészt jól teljesítő szektorok, amelyek közé csak a nagyvállalatok, a multinacionális vállalatok magyar leánycégei és az exportorientált társaságok tartoznak. S vannak igen gyengén teljesítő szektorok, amelyek közé a mezőgazdaság, az idegenforgalom, valamint a kis- és középvállalkozások sorolhatók. Ám a dolgok jelenlegi állása szerint a nagy terjedelmű és rossz szerkezetű magyar költségvetés agyonnyomja a vállalkozói szférát, ezért nem tud hatékonyan teljesíteni a gazdaság. Azaz a magánszféra nem tud azon a színvonalon teljesíteni, mint azok a gazdaságok, amelyekben sokkal kevesebb adóterhelés és sokkal versenyképesebb szabályozás van. Úgy tűnik, kimerültek a növekedés mesterséges fokozását elősegítő tartalékok, amelyek korábban a költségvetési túlköltekezésből származtak. Ezt tovább fokozni nem lehet. Sokkal inkább egy ellenkező irányú átrendezésre volna szükség. Vagyis jóval kisebb költségvetés kellene, kisebb államháztartás: kevesebb elvonás és kevesebb közkiadás. Ezt azonban nem lehet fájdalmas államháztartási reformok nélkül elérni. Arra persze mérget vehetünk, hogy az országgyűlési választásokat megelőzően a jelenlegi kormánykoalíciónak nincs bátorsága belevágni egy ilyen reformba.
Gyökeres gazdaságpolitikai fordulatra van szükség a magyar gazdaságban. A büdzsé újra meg újra ismétlődő és fokozódó hiányát csak a költségvetés szerkezetének módosításával és terjedelmének csökkentésével lehet megállítani. S ide tartozik, hogy a sokat emlegetett adóreformon mindenki az adókulcsok csökkentését érti, de ez sincs így. Az adórendszer szerkezetén kellene változtatni, ez rögtön a kedvezmények nagy részének vagy inkább mindegyikének a megszüntetését is jelentené. Ugyanakkor ez a folyamat szociális reformot is feltételez, ezzel együtt pedig az oktatás, az egészségügy és a munkaerőpiac reformjára is szükség van, hogy az emberek többet vállaljanak a saját jövőjükbe való befektetés érdekében. Különösen a magyarországi munkaerőpiac állapota kaotikus, hiszen a társadalom alig negyven százaléka dolgozik. Nyugati szakértők véleménye alapján katasztrófába rohanunk. Egyre kevesebb ugyanis az adózó, a munkavállaló, s egyre több az eltartott. Miközben Európa fejlettebbik részén a munkaképes lakosság aktivitását 70 százalékra kívánják feltornázni a jelenlegi átlag 60 százalékos szintről, addig nálunk ez a mutató 50 százalékos. Eközben a magyar gazdaság veszített lendületéből. Ráadásul nehéz pénzügyi helyzetben, az egyensúlytalanság állapotában tudniillik egészen biztos, hogy csak lassú lehet a gazdasági bővülés, az viszont legalábbis relatív leszakadást eredményez. Ne feledjük, jelenleg Magyarországon a legkisebb a gazdasági növekedés azon volt szocialista országok közül, amelyek tavaly csatlakoztak az Európai Unióhoz. Sok újonnan belépett államban, például a balti államokban 7-8 százalékos a növekedés. És nem azért, mert annyira „mélyről” indultak volna. Ennek a bővülésük az oka: sokkal jobb gazdasági politikát folytatnak, nincs hiánya a költségvetésnek.
Ám nézzük, hogy miként vélekednek a fenti kérdéskörről a szakértők.
Kockázati tényezőt jelenthet a folyó fizetési mérleg és a költségvetés tartósan magas hiánya – állapították meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elemzői, mikor ismertették az MNB Klub minapi rendezvényén a makrogazdasági egyensúlytalanság korrekciójával, az árfolyam ebben játszott szerepével foglalkozó magyar és nemzetközi tapasztalatokat felölelő tanulmányokat. A szakértők a szóban forgó elemzést ismertetve azt sem hallgatták el, hogy 1995-ben az árfolyam sikeres szerepet játszott az egyensúly javulásában, nem biztos azonban, hogy most egy kisebb árfolyamgyengülés automatikusan jelentős javulást eredményezne. A tanulmány részletezi azt is, hogy az öt százalékot meghaladó hiányt hosszabb ideig kevés ország tud fenntartani. A hosszabb ideje magas deficitet mutató magyar folyó fizetési mérleg esetében rizikót jelenthet a magas külső finanszírozási igény, az euró bevezetésének tervezett menetrendjét is veszélyeztető, laza fiskális politika, valamint a háztartások, a vállalatok és az államháztartás növekvő devizaforrás-bevonása.
Hogy hasonló volna az 1995-ös helyzet a mostanival? Nos, hozzáértők szerint az 1995-ös és a jelenlegi helyzet némileg hasonló, de lényeges különbségek vannak. 1995-ben például a költségvetésen az árfolyam segített, a fiskális egyensúlyjavulás azonban most nem lenne automatikus. A Bokros-csomag idején az egyenlegjavulás 30-40 százalékát a kiadások tartós reálértékvesztése okozta. Jelenleg azonban számos tényező kérdésessé teszi a javulást. Az infláció szintje alacsony, így a „meglepetésinfláció” szintje kisebb lehet. Változott a költségvetés és a gazdaság szerkezete is: kiadási oldalon a nyugdíjak és a kamatok is gyorsan alkalmazkodnának, míg bevételi oldalon sok függ a magánszektor alkalmazkodásának sebességétől. Mint említettük, a rossz szerkezetű magyar költségvetés agyonnyomja a vállalkozói szférát, ezért nem tud hatékonyan teljesíteni a gazdaság.
Ésszerűtlen tehát a magyar költségvetés: elszaladtak a bérek, eltűntek a lakossági megtakarítások. A büdzsé nem tudja finanszírozni a hiányt a lakossági megtakarításokból, ezért a külföldi forrásokért egymás rovására versenyez a költségvetés és a vállalati szféra. A gazdaság még ma is a ciklus elején kifizetett közalkalmazotti fizetésemelést nyögi. Emellett speciális pénzügyi gond is adódik: a vállalati szektorban ugyanis 1995 óta jelentősen megemelkedett a devizában való eladósodás – az 1995. évi 4-5 százalékkal szemben nettó devizatartozásuk a GDP mintegy 7 százalékára rúg –, emiatt az árfolyam gyengülése nem vezetne egyértelműen a vállalati jövedelmezőség javulásához.
A gazdaság csak akkor reagál érdemben, ha a valódi és átfogó reformok elérnek egy „érzékelhető tömeget”. A gyorsabb növekedéshez érdemben javuló versenyképesség, ahhoz pedig a jó értelemben vett csomagszerű, átfogó államháztartási reform kell. A magyar gazdaság gyorsabban nőhetne alacsonyabb hiány, kisebb újraelosztás és hatékonyabb költségvetési szerkezet mellett. S félrevezető volt korábban azt propagálni, hogy az EU a paradicsom előszobája. Aki azt mondja, hogy öt-tíz éven belül esély van a felzárkózásra, az nem mond igazat. Már csak számtanilag sem jön össze, hiszen Magyarországon 4 százalékos a növekedés, az EU régi tagállamaiban 1-1,5 százalék. A kettőt összevetve nem jön ki a tíz év. Ma már inkább az a kérdés, hogy a húsz év, ami a felzárkózáshoz kell, nem lesz-e negyven év.
Megfelelő lépések megtétele esetén Magyarország gazdasága dinamizálható, amely lehetőséget adna a jövedelemtermelés megsokszorozására és a rászorulók hatékonyabb megsegítésére. Nem kellenek viszont az 1995-öshöz hasonló megszorítások, de a reformok elkerülhetetlenek. Tehát Bokros-csomagra nincs szükség. Ám lesznek, akiknek hamarosan csomagolniuk kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.