Prés alatt a büdzsé

2005. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem lesz választási költségvetés a jövő évi, az állam nem osztogathatja tetszőlegesen a pénzt – üzente meg többször is a nyilvánosságnak Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, aki azt a tézisét is meghirdette a napokban, hogy „engem az ország azért alkalmaz, hogy vigyázzak a költségvetésre”. A szokásosan színpadias hangvételű kormányfői kijelentés apropója a 2006-os büdzsé, amely hamarosan a parlament elé kerül, s elméletileg ősszel dönthetnek a jövő évi gazdaságpolitika irányelveiről. Gyurcsány szerint 2001 és 2003 között – tehát nemcsak az Orbán-, hanem a Medgyessy-kormány idején is (!) – a honi gazdaságpolitika „úgy viselkedett, mintha az állam tetszőlegesen oszthatná a pénzt”. Alighanem a fenti miniszterelnöki idézetek jelentősen befolyásolják az őszi parlamenti adok-kapok hangvételét, hiszen a Gyurcsány Ferenc által erősen kritizált időszakot mégiscsak a gazdasági teljesítmény növekedése, az államadósság csökkenése, a csökkenő pénzromlás és a munkahelyek számának növekedése jellemezte. Replikázhat tehát az ellenzék, méghozzá kutatói vélekedések alapján.
Márpedig a 2006-os költségvetés természetesen választási, ha úgy tetszik: politikai költségvetés lesz. Az országgyűlési választások előtt aligha gondolhatja bárki is, hogy a kormány kizárólag szakmai szempontok alapján terjeszti be a törvényjavaslatot. S az azért meglehetős blama, hogy a kormány – harmadik éve – képtelen olyan költségvetést készíteni, amelyről pár hónap, legfeljebb fél év múltával nem derül ki, hogy alapjában véve el lett szúrva. A jelen magyar költségvetés definíciója: elszámolt növekedés, rosszul becsült bevételek és a kiadások fedezetéül megemelt ilyen-olyan közterhek (új adók, megemelt illetékek). Az elmúlt három év leforgása során a tény tény maradt: az elfogadott költségvetések tarthatatlannak bizonyultak, s újabb százmilliárdokat kellett lefaragni vagy beszedni ahhoz, hogy valamennyire őrizni lehessen a büdzsé hitelességét.
De hát mire is számíthatunk az eddigi – miniszterelnöki és pénzügyminiszteri – bejelentések alapján? Nos, a jövő évi költségvetést legalább 300 milliárdos kiadáscsökkentési kényszer mellett 3,5 százalékos növekedésre és 2 százalékos inflációra alapozza a kormány. Ám a büdzsé, részint az olajárak, részint pedig a koalíciós politikai alkuk miatt, a szokásosnál jóval képlékenyebb. Az is biztos: jó néhány tárca a vesztesek közé tartozik majd 2006-ban. Akárhogyan is alakul, minimum három okból szükséges mérsékelni a kiadásokat. Részint a kormányfő által bejelentett adóváltozások miatt, melyek bevételcsökkenést jelentenek a költségvetésben, másrészt pedig a száz lépés program kapcsán elhangzott ígéretek is számottevő kiadással járnak. Arról nem is beszélve, hogy az úgynevezett konvergenciaprogramban (a magyarországi euróbevezetés felzárkózási menetrendje) vállaltaknak megfelelően az államháztartás GDP-arányos hiányát – uniós statisztika szerint – jövőre 2,9 százalékra kell lefaragni.
Az adóváltozások mintegy kétszázmilliárdos mínuszt, míg a száz lépés program hozzávetőleg további százmilliárd forintot vesz ki az államkasszából. Mint jeleztük, a büdzsé tervezésekor 3,5–4 százalékos GDP-bővüléssel kalkulál a kabinet. Amennyiben ennek az előrejelzésnek csak az alsó határa teljesül, akkor a hiánycsökkentés miatt több mint 170 milliárdot kell lefaragni a kiadásokból. Tehát a harmadik tétellel együtt máris 460–470 milliárd kieső forintnál tartunk. A Magyar Nemzeti Bank, amely az elmúlt években meglehetősen precízen lőtte be a deficit alakulását, legutóbbi inflációs jelentésében 800 milliárd forintos megtakarítást sürget, hogy a kormány teljesíthesse vállalásait. Ilyen, egyébként szakmai okokból teljesen vállalható, drasztikus szigorral a választások évadján természetesen nem kell számolni.
Mindenesetre a költségvetéssel kapcsolatos konzultációk a szokásosnál is körülményesebbnek, nehézkesebbnek ígérkeznek. Amennyiben hihetünk a különböző pénzügyminiszteri előterjesztéseknek, úgy a legtöbbet a gazdasági és közlekedési tárcának kell majd spórolnia. A GKM-nek szánt 65 milliárd forintos lefaragási tétel idei költségvetésének több mint húsz százalékát jelentheti, és a földművelésügyi tárcánál előírt hatvanmilliárdos megtakarítás is közel húsz százalék körüli spórolást jelentene. (Ismét gazdademonstráció előtt állunk?) A Belügyminisztériumtól a hírek szerint negyvenötmilliárdot vesznek el, s az oktatási tárcánál negyvenmilliárd a mínuszos cél. Az eddig sikertörténetként aposztrofált EU-integrációs költségvetést nyolcmilliárddal kurtítják meg, a környezetvédelmit tízmilliárddal, a kulturálisat tizenötmilliárd forinttal. A hírek alapján hétmilliárd forintot veszít 2006-ban az igazságügyi, négyet pedig a külügyi tárca. Egyébként a külügy már jelezte is: a tételből hárommilliárd forintot rá kíván terhelni a Határon Túli Magyarok Hivatalára.
Különösebb jóstehetség nélkül is borítékolható, hogy nagy viták várhatók, hiszen a minisztériumoknak az idén megkurtított összegeken felül kell további milliárdokat megtakarítaniuk. De szóljunk a speciális „bevételekről” is. Az idei esztendő a nagy trükkök éve volt, ám az autópálya-fejlesztéseket jövőre már nem lehet a büdzsén kívülre könyvelni. Ezt a hozzávetőleg 150-200 milliárdos bevételt is „pótolni” kellene. A Budapest Airport privatizációja kapcsán a kormány 200 milliárd forintot vár 2006-ban. A tervek szerint ezt a tételt is különleges pénzügyi technikával kívánják elszámolni. Mily leleményesek: három éve a költségvetések története az ad hoc döntések, megszorítások és kiengedések, a pénztologatások, trükközések folyamatává vált.
A problémát tehát nemcsak az jelenti, hogy az adóreform és a száz lépés bizonytalanná teszi a bevételek tervezését, hanem az is: a tárcák még jövőre is számíthatnak arra, hogy a kialkudott keretükből valamicskét zárolnak majd a jövő év elején. Mert ne feledjük, a költségvetési vésztartalék intézményét nem likvidálta a kormány, s az öszszeg értéke 2006-ban is elérheti a 100–150 milliárd forintot.
Gyurcsány Ferenc óta tehát tudjuk, az állam nem osztogathatja tetszőlegesen a pénzt. De hát rég nem erről van szó, hiszen a különböző minisztériumok egymás elől alkudozzák majd el a költségvetési tételeket. Az államigazgatás lefaragása ez idáig még egyetlen évben sem sikerült az MSZP–SZDSZ alkotta kormánykoalícónak. Sőt, a mostani hatalom inkább duzzasztotta a bürokráciát, mintsem EU-konform intézménnyé alakította volna át.
Ne legyenek illúzióink, a statisztikai magyarázatok mellett jövőre is csak az lehet a mentő tétel, hogy a befektetők nem rettentek meg a költségvetési adatok láttán. Vagyis mindaddig, amíg külföldről hajlandók finanszírozni a magas hiányt, és amíg a forint árfolyama nem kezd rohamosan gyengülni, valahogy átvészeljük a választási évet, a választási költségvetést.
Prés alatt van tehát a büdzsé. Pont a választási programok (adócsökkentés ellentételezése, száz lépés) terhelik. Mert azt ne feledjük, az oly fontos konvergenciaprogram, vagyis az euró átvétele miatti kritériumok teljesítése kormányvállalás. Noha még a legelején járunk a költségvetés tárgyalásának, az egyeztetések felettébb nehéznek ígérkeznek. Még kormányon belül is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.