A német kényszer-nagykoalíció

Stefan Lázár
2005. 10. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Helyesen döntöttek a német választók szeptember 18-án? Vagy kormányozhatatlan helyzetbe hozták az EU motorjának számító országot? A kérdésekre adandó válasz tovább várat magára, és eddigi történetének talán legnehezebb feladata elé állítja a köztársaság parlamenti demokráciáját. A voksok alapján azonos súlycsoportba került politikai erők képviselői a kampányidőszakban tett kijelentéseikkel engesztelhetetlen hangulatot alakítottak ki, holott a két nagy néppárt esetleges koalíciójának lehetőségéről már akkor is írtak. Erre azonban sem a Gerhard Schröder vezényelte szociáldemokraták, sem az Angela Merkel dirigálta kereszténydemokraták nem voltak tekintettel.
A CDU/CSU–SPD-szövetség rémképet alkotott mind a jobb-, mind a baloldalon. A kampányrendezvényeken hangoztatott szólamok világosan jelezték a közvéleménynek: ezt a megoldást senki sem akarja. A választók vagy nem értették meg az üzenet lényegét, vagy abból a meggyőződésből indultak ki, hogy az ötmillió munkanélküli, a milliárdos államadósság, a megrendült szociális rendszerek és az elakadt gazdasági fejlődés mellett kutya kötelessége a néppártoknak, hogy közösen találják meg a kiutat a krízishelyzetből. A választás végeredményét a politikai elemzők úgy értékelték, hogy a nép a nagykoalíció mellett tört lándzsát.
A népakarat bizonytalanságba kényszerítette a politikusokat és visszás helyzetet eredményezett. Schröder – mint a legerősebb párt jelöltje – követelte magának továbbra is a kancellári pozíciót. Merkel – mint a legnagyobb létszámú parlamenti frakció vezetője – bizonygatta a maga előjogát a tisztségre. Az éjszakába nyúló tárgyalások során végül a szociáldemokraták fájdalmas vajúdás után, de elismerték a konzervatívok jogát, és megnyílt az út a köztársaság első női kancellárja előtt. A hatalmi rangért folyó tánc kimenetele azonban nem változtat azon a tényen, hogy a tizenöt esztendővel ezelőtt egyesített ország számára végleg lezárult a világháborút követő korszak. A globalizáció nem csak a határok meg a piacok megnyitását hozza magával. Egyben megköveteli a búcsút olyan régtől fogva megszokott és begyakorolt összefüggésektől is, amelyek mindeddig áthatották a német társadalmat és annak politikai akaratnyilvánítását. A munkaerőpiac, a társadalompolitika problémái az eddigi szereposztás átrendezését követelik. E felismerésnek tett eleget a szavazók kilencven százaléka, amikor a megszokott nagy- meg kispárti koalíciók helyett a két meghatározó párt szövetségét követelte mint garanciát az elengedhetetlen reformok megvalósítására. A mindeddig kereken elutasított megbízatás megrettentette a fordulat főszereplőit, a fekete–vörös-koalíció támogatói csak lassan kaptak lábra. Lázálomként kínozták őket azok az ellentétek, amelyek a szabad piacgazdaság kívánságai meg a szociális kiváltságok követelései között fennállnak.
Az NSZK gazdasági csodája kivételes helyzethez segítette a munkavállalók érdekképviseleteit. A kimeríthetetlennek tűnő anyagi lehetőségeket radikálisan kihasználó szakszervezetek hatalma és befolyása a német vállalkozások munkaköltségeinek olyan emelkedését eredményezte, hogy a kemény nemzetközi konkurenciaharcra kényszerült cégek sorozatban jutottak csődbe vagy helyezték át részlegeiket a kibővített EU országaiba. A kialkudott tarifaszerződések, a betegség esetén is tovább fizetendő bér, a felmondást akadályozó előírások, az éjszakai és hét végi munkáért járó fizetések adókedvezménye, az idejétmúlt energiaforrásoknak juttatott szubvenciók a munkahelyek fenntartásának érdekében a jövőben nem alkalmazhatók. A tradicionális szociáldemokrácia érdekeit védő SPD-tagok számára elképzelhetetlen a fordulat. A kereszténydemokraták vízióiban határozottak a reformtervek. Ezek az ellentétek továbbra is magukban rejtik a két nagy párt közös politikájának kilátástalanságát.
A megegyezés a kancellári kérdésben csak az első lépést jelentette. A pártok vezető grémiumai, a közös programot véglegesen szentesítő pártkongresszusok könnyen meghiúsíthatják a nagykoalíciót. Különösen a szociáldemokraták helyzete nehéz. A párt erős balszárnnyal rendelkezik, amely már az Agenda 2010 ügyében olyan bizonytalan helyzetbe hozta Gerhard Schrödert, hogy a kancellár csak új választás kierőszakolásában látott megoldást. Az SPD ugyanakkor azt sem hagyhatja figyelmen kívül, hogy elégedetlen tagjainak egy része árpártolt a szakadár WASG (Munka és Szociális Igazságosság Választási Alternatívája) oldalára, és az NDK egységpártjának örökségét átvevő szocialista PDS-szel szövetkezve bejutott a Bundestagba, sőt a keleti tartományok második legerősebb pártjának számít. Az elégedetlenkedők további elvándorlása az SPD gyengülését eredményezné.
Ilyen körülmények között kellene létrejönnie egy olyan koalíciónak, amely bátran nyúl a feladatokhoz és a nehézségeket nem csak adminisztrálja. Igaza van Edmund Stoiber bajor miniszterelnöknek, a CSU elnökének, amikor kijelenti, hogy a németek olyan kormányt akarnak, amely gyors megoldásokról gondoskodik, különben a CDU/ CSU–SPD-kabinet hamarosan elveszti hatalmi legitimációját, és tovább csökken a politikusokba vetett bizalom. Ez a fejlődés pedig a szélsőséges jobb- meg baloldali pártok megerősödését hozza magával. A radikalizálódás folyamatát pedig minden körülmények között meg kell akadályozni. A kereszténydemokraták tisztán látják kényszerpartnerük nehézségeit, s hajlandók megfelelő engedményekre. Nyolc tárca irányítását helyeznék az SPD kezébe: a külügyi, a pénzügyi, az igazságügyi, a munkaügyi, az egészségügyi, a közlekedésügyi, a környezetvédelmi és a fejletlen országoknak nyújtandó segélyek minisztériumát. E hír hallatán a kereszténydemokraták soraiból máris felhangzott a figyelmeztetés: meg kell akadályozni, hogy a CDU-kancellár vezetése mellett elsődlegesen szociáldemokrata politika uralkodjon.
A távozó Schröder jövője bizonytalan, s az SPD nem rendelkezik megfelelő kaliberű utóddal, aki a kormányhatalom érdekében vállalt kompromisszumokat el tudná fogadtatni a párt bázisával. Franz Müntefering elnöki és frakcióvezetői munkája mellett más feladatot nem képes elvállalni. Reménysugarat a kialakítandó közös politika frontján az Edmund Stoiber és Franz Müntefering között kialakult jó személyes kapcsolat jelent. A két politikus több mint egy éven keresztül együtt dolgozott a föderalista államrend reformján fáradozó bizottságban. Bizalmi viszonyuk vezetett azután ahhoz, hogy a bajor Keresztényszociális Unió túltette magát az SPD-vel szembeni averzión, és a kezdeti tartózkodás után vállalta a nagykoalíció lehetőségét. Az Angela Merkel vezette CDU neoliberális elképzeléseivel szemben a Stoiber–Müntefering-kettős elsődlegesen a választók tömegeinek szempontjait tartja szem előtt. A bajorországi szavazatveszteségek kiegyenlítése érdekében Stoiber hajlandónak mutatkozik arra, hogy a reformok során enyhítse a fájó szociális megszorítások hatását. Ezzel bizonyos formában magáévá tenné az SPD ideológiáját. Lehetséges, hogy a nagykoalíció szerelvénye a Stoiber–Müntefering-tengelyen indul majd útnak. De az sem kizárt, hogy nem is jön létre. A kis pártok (FDP, Zöldek) kormányzati esélyei még nem úsztak el végérvényesen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.