Demonstrációt hirdetett a polgármester a halálút ellen

Demonstrációt hirdetett október 20-ra Nagy Gábor, Tákos lelkész-polgármestere, mert mindeddig semmilyen törvényes úton nem tudták elérni, hogy a falut átszelő 41-es főút mellé járdát építhessenek. A közlekedés biztonságát növelő beruházásra azért lenne égető szükség, mert a beregsurányi határátkelő megnyitása óta elkeserítő mértékben megszaporodtak a nemritkán halálos kimenetelű balesetek. A község szeretne járdát építeni, ám ötvenmilliós költségvetéséből ezt nem tudja kigazdálkodni, pályázatait pedig rendre elutasítják a BM-nél, illetve a megyei fejlesztési tanácsnál.

2005. 10. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tákoson már a hetvenes években sem voltak ritkák a tragikus balesetek, Ködöböcz Bélánénak például akkor ütötte el autó a nevelőapját, amikor – járda nem lévén – az úttesten gyalogolt a tejcsarnok irányába. Aztán, hogy a baj ne járjon egyedül, 2000-ben a testvéröccsét is elütötte egy kocsi. Mindketten meghaltak. Az asszony azt mondja, eddig nemigen volt kenyerük a demonstráció, de mindannyian ott lesznek 20-án a 41-esen. Este hét múlt, a hatórás istentiszteletről jövünk, ahol Nagy Gábor bejelentette a demonstrációt a gyülekezetnek. A piciny, kazettás mennyezetű templom minden padsorából az hangzott: Megyünk, muszáj most már csinálni valamit.
– A nagy felzúdulás azért van, mert néhány héttel ezelőtt egy nagy üzemanyag-tartályú Volkswagen Passat Combi – amelyről mindannyian tudjuk, arra való, hogy üzemanyagot hozzanak vele Ukrajnából – hátulról elütötte az egyik testületi tagunkat, Paládi Bélát – világosít fel az indulatok miértjéről a polgármester. – Szegény fiú, éppen a gyümölcsösébe indult dolgozni, amikor hátulról belerohant a kerékpárjába az autó. Azóta is élet-halál között van.
Azt már a szerencsétlenül járt képviselő bátyjától, Paládi Zoltántól tudom meg, hogy a sérült egy teljes órán át feküdt eszméletlenül az út mellett, mert a rohammentő defektet kapott Vásárosnamény határában, a rendes mentő meg nem vihette el a sérültet, mert nem volt megfelelő felszerelése az ellátásához. – Édesapámnak, szegénynek, látnia kellett, ahogy ott fekszik tehetetlenül a fia. Azóta is képtelen kiheverni – mondja.
Idősebb Paládi Zoltán törékeny termetű kis öregember gyermekien tiszta kék szemekkel. Ahogy a fiára terelődik a szó, remegni kezd a keze, és a sírás fojtogatja. – Ott feküdt a gyermekem az út szélén, mint egy döglött kutya! Nem lehet azt az érzést kibeszélni, nem kívánom az ellenségemnek se. A legszörnyűbb az egészben, hogy ő maga is mentősofőr, mégsem segítettek rajta… Azóta sem tért magához, kómában van. Istenem, viszszakapjuk-e még a fiunkat? – kérdezi kétségbeesetten.
A testvér azt mondja, mindennek az ukrán „üzemanyagcsencs” az oka, illetve azok a nepperek, akik napi két-három fuvarra szakosodtak gyárilag extra tankú Passatjaikkal és Olds Mobiljaikkal. Ezek a „kereskedők” ugyanis rohannak, hogy át tudják hozni a napi penzumot, s nem néznek sem istent, sem embert. Paládi Zoltánnak meggyőződése, hogy az öccsét is egy ilyen nepper csapta el. A polgármesterrel együtt azon a véleményen van, hogy nagyfokú felelőtlenség, ahogyan a falu gondjához a pályázati pénzek gazdái állnak. Honnan legyen egy ilyen kis falunak húszmillió forintja járdaépítésre? – teszi fel a költői kérdést Paládi Zoltán.
A képviselő-testület évek óta küzd azért, hogy legyen valami megoldás. Szerették volna elérni, hogy egy közlekedési lámpát és egy gyalogátkelőt létesítsenek a falu közepén, ahol az út egyik oldalán a faluház, vele szemben meg Tákos legforgalmasabb boltja található. – Kértük a megyei közútkezelő kht.-t, tegyenek ide lámpát, ám azt válaszolták, a napi kétezer gépkocsi nem teszi indokolttá a közlekedési lámpa telepítését, nincs rá pénz. Ha akarunk valamit, fizessük ki. Hasonlóan jártunk azzal az ötletünkkel is, hogy építsenek körforgalmat, hogy ne tudjanak berohanni a településre az autók. Ezzel sem arattunk sikert. Végül a Belügyminisztériumhoz nyújtottunk be pályázatot, hogy legalább járdát tudjunk építeni. Először minden jól alakult, hiszen mind a három fordulón továbbjutott a pályázatunk. Végül mégis elutasították. Most abban reménykedünk, hogy egyszer csak folytatódik a 41-es út rekonstrukciója, mert abban a programban szerepel a falu két végén egy-egy lassítósziget kialakítása. Azt ígérték, hogy majd akkor a mi járdaproblémánk is megoldódik. Csakhogy nem tudni, mikor lesz ebből ténylegesen valami, ugyanis a 41-es út rekonstrukciója Vásárosnaménytól két kilométerre elakadt – foglalja össze a történteket a polgármester.
Paládi Béla szerencsétlensége óta két baleset is történt Tákoson, szerencsére egyik sem volt annyira súlyos. Az egyik esetben egy helyi lakos autóját törték össze a sietős átutazók, a másikban pedig ugyancsak egy helyi kerékpárost gázoltak el, neki a lába tört el. A gazdagnak éppen nem mondható tákosiakat azonban nemcsak a tragédiák érintik rosszul, de az is, ha autójukat, kerékpárjukat, kezüket-lábukat törik a községen átrohanó idegenek. Ezt talán a szociális bajokra oly érzékeny Gyurcsány-kormány illetékesei is megérthetnék. Bár Tákos olyan közel van a határhoz, hogy az már szinte Románia. És mint tudjuk, a határon túli magyarok sorsa nemigen érdekli a nemzeti retorikával újabban előszeretettel élő szocialista kormányfőt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.