Halálkanyar

Vélhetően kokaintúladagolás miatt került életveszélyes állapotban a torinói kórházba a Fiat autógyár kereskedelmi igazgatója, Lapo Elkann. Ez a hőskorszak vége, vagy a cégvezető csupán egyike azon sikeres fiatalembereknek, akik a kábítószerektől remélnek több erőt és új élményeket? Giovanni Agnelli unokájának esete rögvest a külföldi bulvárlapok címlapjára került, hiszen a családot korábban tragédiák sora sújtotta, és most sokan attól félnek, hogy a következő áldozat maga a Fiat lesz.

György Zsombor
2005. 10. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nosztalgiával gondolnak vissza Torinóban azokra az időkre, amikor a háborúból éppen csak kilábaló, gazdasági nehézségekkel küzdő Olaszországban a Fiat cég Európa egyik legnagyobb autógyárává nőtte ki magát. A vállalatalapító idősebb Giovanni Agnelli azonos nevű unokájának 2003 elején bekövetkezett halálát valóságos sokként értékelte a világsajtó, mintha csak sejtette volna, hogy az elnök elhunytával véget ért az autógyár hőskora. Többen visszaemlékeztek arra a ma már csak kevesek által ismert tényre, hogy a kerek lámpás Zsiguli is Agnelli nevéhez fűződik, hiszen a Fiat az ő elnöksége alatt kezdte meg 1966-ban a Szovjetunióban a később a szocialista országok népautójává lett jármű gyártását. Az évente hatszázhatvanezer gépkocsit gyártó üzem beindítására Agnelli úgy emlékezett vissza, hogy az is nagyban hozzájárult a Kelet és a Nyugat közötti hidegháborús feszültség enyhüléséhez. Egy évvel később a lengyelországi futószalagról legördült az első Polski Fiat – amely Magyarországon kis, illetve nagy Polskiként vált ismertté –, majd sorra jöttek a nyugat-európai sikerek is. A cég felvásárolta az Agnelli által nagyra becsült Ferrari gyárát, majd a Lanciát, az Autobianchit, végül pedig az Alfa Romeót. Az üzem nagy számban gyártott munkagépeket, később pedig távközlési, repülés- és híradás-technikai eszközöket is. A konszernben helyet kapott a vegyipar, valamint a Stampa révén a lapkiadás is.
A vállalat hosszú éveken át tartotta piacvezető szerepét. Aztán a nyolcvanas–kilencvenes évek a Forma–1-en kívül már nem hoztak nagyobb áttörést, de a jogász végzettsége miatt gyakran ügyvéd úrként emlegetett Agnelli – aki egyben a Juventus labdarúgócsapatának elnöke is volt – végig jól működő céget tudhatott maga mögött.
Igaz volt ez annak ellenére, hogy a sikert családi tragédiák sora árnyékolta be. A cégalapító idősebb Agnelli először fiát szemelte ki a vállalat irányítására, ő azonban 1935-ben, tíz évvel apja halála előtt repülőgép-baleset áldozata lett. Így került a fiatalabb Giovanni Agnelli alig húszévesen az igazgatótanácsba, majd az alelnöki, végül az elnöki székbe. Visszaemlékezéseiből kiderül, hogy nagyapja igen keményen bánt vele gyermekként, s a családra egyébként sem a bensőséges szeretet volt jellemző. Kritikusai azonban ugyancsak azt írták az ifjabb Agnelliről, hogy az autók és a futball világa számára is sokkal fontosabb volt gyermekeinél és feleségénél, Marella Caracciolo di Castagneto hercegnőnél.
Kilenc évvel ezelőtt az orvosok rákot diagnosztizáltak nála, s az akkor hetvenöt éves üzletember megérezte, hogy nem várhat tovább utódja kijelölésével. Tervei szerint unokaöccsére hagyta volna a céget, ám a gyilkos kór előbb végzett a mindössze harminchárom éves rokonnal. Agnelli ekkor fiára, Edoardóra gondolt, aki azonban nem sokkal később levetette magát egy Torino melletti autópályahídról és szörnyethalt. (Mint a rendőrségi beszámolókból kiderült, a drogproblémákkal küzdő férfi maga vezette a hídig fekete Fiatját, ahol félrehúzódott, kiszállt, majd véget vetett életének.)
Giovanni Agnelli elhunyta után tehát egy távolabbi rokon, Umberto Agnelli vehette át a cég irányítását, aki viszont egyedül képtelen volt megküzdeni az egyre rosszabb gazdasági mutatókkal. Ekkor került a képbe Agnelli lányának, Margheritának a fia. A csődközelbe jutott cég fellendítésével megbízott üzletemberre azonban hétfő hajnalban eszméletlen állapotban találtak rá egy torinói lakásban. Mint kiderült, a huszonnyolc esztendős Lapo Elkann kokaint fogyasztott, és gyógyszereket vett be, s csak a mentőkhöz befutó telefonhívásnak köszönheti életét. Rejtély, hogy kié volt a fiatal női hang a vonal végén, csak annyi biztos, hogy nem az igazgató menyasszonyáé, a filmszínészként ismert Martina Stelláé.
A fiatalembert mesterséges kómában tartják a torinói Mauriziano kórház orvosai, de már nincs életveszélyben. Vagyis – bár Elkann állapota az olasz sajtó szerint továbbra is „aggodalomra ad okot” – a sors, úgy tűnik, kivételesen megkegyelmezett az ifjú családtagnak. Kérdés azonban, hogy hasonlóan kegyes lesz-e az egyre gazdátlanabb gyárhoz, amely százhat évvel alapítása után elveszítheti önállóságát, sőt akár darabokra is hullhat. Ha pedig ez megtörténik, akkor nemcsak a márka számtalan szerelmese veszít igen sokat, hanem az olasz nemzettudat is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.