Jövőkép a határon túlról

Pataky István
2005. 10. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kormánykörökben nyilván kéjes elégedettséggel kóstolgatták azokat az előzetes híreket, amelyek szerint a felvidéki Magyar Koalíció Pártja nem vesz részt a Határon Túli Magyar Szervezetek Fórumának (HTMSZF) marosvásárhelyi ülésén. Korai örömnek bizonyult a baloldal előzetes tenyérdörzsölgetése, ugyanis Bugár Béla végül az éjszakai autózást is bevállalta a részvétel érdekében, s aligha csalódott, hiszen az eddigi legeredményesebb egyeztetésre került sor Erdélyben. Először is, nyilvánvalóvá vált, hogy az igazán mérvadó, jelentős politikai súllyal rendelkező határon túli szervezetek igazi egységfrontba tömörültek, vitáik – ha vannak – megfelelő hangnemben, és a nyilvános ütközések mellőzésével zajlanak. Másrészt, ismét kiderült: a szomszédos országokban élő magyar közösségek érdek-képviseleti szervezetei világos közös stratégiával rendelkeznek az őket érintő nemzetpolitikai kérdéseket illetően. Egyértelmű jövőképük van, ellentétben a jelenlegi kormánynyal, amely leragadt az improvizatív ötlethalmaznál, a nagy hangon pufogtatott jelszavaknál.
A marosvásárhelyi tanácskozás zárónyilatkozata nem szolgált meglepetéssel. Összefoglalta azokat a jelenleg prioritást képező ügyeket, amelyeket két éve mellőz az anyaország kormánya. A fórum résztvevői egyetértettek ugyan a kabinet azon szándékával, hogy az alkotmány külön fejezetben foglalkozzon a határon túli magyarok jogállásával, igénylik viszont az ezzel kapcsolatos vitát a Magyar Állandó Értekezlet (Máért) szakmai bizottságaiban, majd a Máért plenáris ülésén. Az alaptörvény kiegészítése során elengedhetetlennek tartják a határon túli magyarok magyar nemzethez való tartozásának egyértelmű kinyilvánítását. A jelenlegi kormánytervezet ugyanis következetesen a „külföldi magyarok” kifejezést használja, ami élesen ellentmond az össznemzeti gondolkodás elvének. A megfogalmazás aligha véletlen. Gyurcsány Ferenc retorikájából hiányzik az egységes magyar nemzet fogalma, igaz, a tavaly decemberi népszavazás után mélységesen hiteltelen is lenne az ilyesfajta megnyilvánulás. A HTMSZF résztvevői természetesen ezúttal sem feledkeztek meg a szégyenteljes referendumról. Mint a zárónyilatkozat leszögezi: továbbra is szorgalmazzák a magyar állampolgárság megadását. Magyarországra, valamint az Európai Unió más országaiba való beutazás tekintetében cél az akadálytalan határátlépés. Éppen ezért pozitívnak tartják a kormány azon szándékát, hogy a nemzeti vízum intézményét Magyarország schengeni egyezményhez való csatlakozása után is fenn kívánja tartani. A magyar nemzethez való tartozás tekintetében, továbbá a kedvezmények, támogatások és utazási könnyítések esetében továbbra is a magyarigazolványt tartják alapnak. Ez utóbbi megfogalmazás egyértelmű elutasítása a görög mintára hirtelen kiötlött speciális személyi igazolványnak, amelynek egyetlen előnye a kabinet tájékoztatása szerint az, hogy mikrocsippel lenne ellátva.
A Pénzügyminisztérium jövő évi költségvetési tervezete és az oktatási-nevelési támogatásokra szánt pénzek hiánya új vitapontot is beiktatott a fórum napirendjére. Jövő évben 9,6 milliárd forinttal támogatja a kormány a szomszédos országokban élő magyarokat, ami az idei 12,8 milliárdnál mintegy huszonöt százalékkal kevesebb. A határon túliak körében is nagy felzúdulást kiváltó Draskovics-csomag 2004-ben ehhez képest mindössze tizenöt százalékkal (884 millió forint) kurtította meg az előirányzott támogatásokat. A tervek szerint teljes egészében megszűnik például a csángó magyarok támogatása. Súlyos problémák vannak a státustörvény biztosította oktatási-nevelési támogatások folyósítása körül is. Erdélyben hiába kapták meg az igénylést benyújtó szülők az Iskola Alapítvány értesítőjét a támogatás folyósításáról, pénzre egyelőre nem számíthatnak, és kérdéses, mikor fizetik ki az ígért 3,18 millió lejes összeget azoknak, akik még hivatalos választ sem kaptak. A HTMSZF résztvevői azt kérték a kormánytól, tegyen eleget a törvényben előírt, valamint a kétoldalú szerződésekben vállalt kötelezettségeinek. A marosvásárhelyi találkozó résztvevői a leghatározottabban elítélik a délvidéki magyarság elleni szerb megfélemlítési kísérleteket, támadásokat, és tettlegességeket. Továbbra is kérik a nemzetközi fórumok és a magyar kormány határozott kiállását a vajdasági magyar közösség ügyében.
Ugyancsak szíven üthette a Gyurcsány-kabinetet a zárónyilatkozat ötödik és hatodik pontja, melyben a résztvevők üdvözlik, hogy Románia mielőbb csatlakozhat az Európai Unióhoz, és azt, hogy több parlament, köztük a magyar Országgyűlés már ratifikálta a csatlakozási szerződést. Fontosnak tartják továbbá Horvátországgal az EU-csatlakozási, Szerbia és Montenegróval pedig a stabilitási és társulási egyezményről szóló tárgyalások megkezdését. A határon túli vezetők az állásfoglalás értelmében azért támogatják kiemelten az integrációt, mert a kisebbségi közösségek autonómiája csakis egy európai értékrend alapján valósulhat meg. Ezzel a nyilatkozattal bukott meg véglegesen a román EU-csatlakozás parlamenti szavazása kapcsán felállított balliberális csapda. A kormány ugyanis elsősorban azzal számolt, hogy a nagyobbik ellenzéki párt nemet mond vagy tartózkodik a voksolásnál, s ezzel egy megnyitja az utat a Fidesz európai lejáratása előtt. Másfelől, ha Orbán Viktor pártja igennel szavaz (ahogyan valójában történt), akkor a határon túliakkal gyűlik meg a baja, legalábbis ebben bízott a kabinet. Az ördögi ötlet befuccsolt. A gyors ratifikáció erdélyi bírálói átláttak a szitán, s megértették az ellenzéki párt helyzetét, a határon túli magyarok vezető politikusai pedig Marosvásárhelyen egyértelműen üdvözölték az Országgyűlés döntését.
Mennyi bírálatot és píárlépésekre fecsérelt – utóbb az éles kritika miatt értelmetlenné váló – energiát spórolhatna meg a kormány, ha a Máért ülésén nézne szembe a tényekkel, ha a nemzetpolitika kérdéseiben valódi partneri viszonyra építene, amint azt az érintettek elvárják. Ha ugyanis valakin őszintén segíteni akarunk, akkor meghallgatjuk, mi jelentené az igazi jobbulást számára, s ennek megfelelően cselekszünk. E célból alakult a Máért. Természetesen mellőzni is lehet ezt az intézményt, csakhogy akkor azt is illik beismerni: nincs meg a segítő szándék. Így lenne őszinte a felvállalt álláspont. Őszinteségről azonban szó sincs. A kormány időnként előrukkol egy-egy ötlethalmazzal (lásd mikrocsipes görögigazolvány vagy románnak, szerbnek is kiadható nemzeti vízum), s közben hallani sem akar a határon túliak véleményéről – ezt jelzi a Máért szüneteltetése.
A „kis Máért” eközben lassan kinövi magát. Kiforrott és egységes javaslataival, álláspontjaival továbbviszi a magyar–magyar intézményesített együttműködést, igaz, csupán véleményező testületként, hisz a döntéshozó anyaországi tényezők hiányoznak a tárgyalóasztal mellől. A marosvásárhelyi fórum levegője kicsit különbözött az eddigi két hasonló egyeztetésétől. Most lehetett érezni először azt, hogy a jelenlévők tulajdonképpen már semmit nem várnak a mostani kormánytól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.