Nem lehetek Jeanne d’Arc

Szép Fruzsina huszonhét éves, de már bejárta a világot. Sokáig emlékeznek még rá az unió fővárosában: ő vitte sikerre a brüsszeli Magyar Kulturális Intézetet. Megbízatása augusztusban lejárt, azóta a Magyar Zenei Exportirodát vezeti. Úgy látja, panaszkodás és irigykedés helyett inkább fel kellene mutatnunk azt, amink van. Mondják róla: kultúrőrült.

Muray Gábor
2005. 10. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fél évig vezette a brüsszeli Magyar Kulturális Intézetet megbízott igazgatóként. Megbízatása lejárta előtt ön is pályázott az igazgatói tisztségre, s bár nemzetközi elismerésre tett szert néhány hónap alatt, mégsem nyert; elutasítása kisebb diplomáciai botrányt okozott. Utóda Petőcz György lett. Megindokolták, hogy miért nem nyerte el a tisztséget?
– Ez nem így történik: a pályázó kap egy levelet, amelyben megköszönik, hogy pályázott, és tájékoztatják, hogy nem nyert. Magáról a döntési folyamatról nem tudok nyilatkozni. A miniszterrel beszéltem, ő az elutasítást többek között a korommal indokolta. Tíz éve járom a világot, azt látom, ha fiatal az ember és ambiciózus, külföldön nem kell arra várnia, hogy beleöregedjen egy szakmába; kint hagyják azokat érvényesülni, akik szeretik, amit tesznek. Brüsszel ma is hiányzik; nagyon megszerettem az ottani közönséget, sokat tapasztaltam, sokat tanultam, és – úgy érzem – elindítottam egy jó folyamatot. Mivel ehhez a szakmához, sőt az egész kultúrához szükség van egyfajta érzelmi töltetre, a külföldi intézet vezetése sem csak hivatali munka: ismerni kell a kulturális élet szereplőit, tisztában kell lenni vele, hogy gond esetén hová nyúlhat az ember. Nagyon kevés pénzből kell gazdálkodni, s ebből kell a legjobbat kihozni.
– A sajtóban megjelentek alapján úgy tűnt, a közvélemény nagyra értékelte az ön brüsszeli munkáját.
– Az intézetet be kellett vezetni a brüszszeli köztudatba. A programok szervezése mellett leginkább a kommunikációra figyeltem. Ott van a hatalmas diplomáciai testület, vagy ott vannak az ’56-os magyarok is. Be kellett csalogatnom az embereket, akik szerencsére nagyon kíváncsiak voltak. A magyar kulturális intézetek miszsziója mindenütt ugyanaz: minél szélesebb palettán képviselni, és ismertté tenni a magyar kultúrát. Úgy vélem, a brüsszeli intézet elmúlt fél éve tartalmas és sikeres volt. Elhívtuk többek között Tolcsvay Lászlót és zenekarát, Sebestyén Mártát, Sebő Ferencet, Érdi Tamást, Szakcsi Lakatos Bélát, a Bolyki Brotherst, a Kalákát, a Kispál és a Borzot, a Ladánybene 27-et, Jamie Winchestert és Hrutka Róbertet.
– Néhányan azzal a váddal illették önt, hogy az intézet közönsége csak magyarokból tevődött össze.
– Ez nem igaz. Természetesen sok magyar jött be. De ne is várjanak csodát. Az intézetet fel kellett építeni. Nem lehetett egy-két hónap alatt megváltani a világot. Brüszszel egy technokrata város, nagyon édes helyekkel. És az emberek munka után ezeket a helyeket keresik: ahol össze tudnak jönni. Mi egy ilyen lehetőséget kínáltunk a brüszszelieknek. És nem volt senkinek a homlokára írva, hogy diplomata, vagy politikus vagy egyszerű polgár. Számomra fontos volt, és ezt a csapatom is érzékelte, hogy mindenkit egyforma szeretettel fogadjunk. Felépítettük az intézetet, amely elkezdhetett a rendeltetése szerint működni. Most kezdődhetett volna meg az az időszak, ami az építkezés mellett már a pontos tervezésről szólhatott volna. Bennem élt, hogy egyszer talán nem megy tovább a szekér, nem tudom folytatni, vagy nem folytathatom, de májusban le kellett adnom – a többi igazgatóhoz hasonlóan – az egyéves tervet. Sok ötletem volt, amelyek most itt vannak a fejemben… Tudja, a művészet, a zene fontos része az életemnek. Ha olyan rendezvényünk volt, elsírtam magam. Ha a ritmus magával ragadott, táncoltam. És – bár van bennem egy kis naivitás – ezt vállalom. Úgy éreztem, és ezt is hallottam vissza a közönségtől, hogy együtt mozgok az intézettel.
– Szeme sarkából figyel-e még Brüszszelre?
– Figyelek. A jelenlegi igazgatóval is beszéltem már néhányszor. Számomra Brüsszel nagyon sokat jelentett. Elengedtem már, de érdekel, hogy mi történik vele a jövőben. Kapcsolatban vagyok a helyiekkel, akik elmesélik, hogy miként alakul az intézet sorsa.
– Nem tart attól, hogy széteshet az a közösség, amely az intézethez és – közvetve – önhöz kötődött?
– Ismerjük a közhelyszerű kijelentést: mindenki pótolható. Ez igaz is, de az ember személyiségét nem lehet pótolni. Sok barátra leltem. Elfogadtak olyannak, amilyen vagyok. Az új igazgató és a brüsszeli csapat dolga, hogy fenntartják-e ezt a barátságos légkört, vagy nem. Az is lehet, hogy átalakul az intézet, talán más lesz, s talán úgy is jó lesz. Szívemből kívánom, hogy jól működjön. Írták rólam, hogy „kultúrőrült” vagyok. Igen. Mert az a fontos számomra, hogy minél több helyre, minél magasabb minőséggel jusson el a magyar kultúra. Ameddig azt látom, hogy megfelelő emberek dolgoznak ezért, jól érzem magam. És szomorú vagyok, amikor látom: nem úgy születnek meg a döntések, ahogy kellene.
– Pályázata elutasításakor politikai döntés született?
– Nem az én tisztem, hogy ezt megítéljem. Az én dolgom, hogy elfogadjam, és a szakma által nekem szánt feladaton tovább dolgozzak.
– Szeptember óta a zenei exportirodát vezeti. A miniszter nevezte ki?
– A miniszter jelentett be, de a szakma kért fel a feladatra, ami szintén nagyon nagy megtiszteltetés. A Hungarofest – Magyar Zenei Exportiroda a magyar zenei életet képviseli külföldön. Mi vagyunk az első kelet-európai exportiroda, és a többi nyugat-európai irodával együtt lobbizunk az uniónál. Csatlakozhattunk azokhoz a projektekhez, amelyeket 2007-re terveztek. A finn és a francia exportiroda előttünk a jó példa: ők tizenöt éve kezdték. A francia iroda vezetője, Jean-Francois Michel egyébként az exportirodák atyja, az intézményt a kulturális és a külügyminisztérium, a kiadók és a jogvédők tartják fent. Hozzá kell tenni, a francia vagy a finn kormánynak valóban fontos a kultúra és a kulturális kommunikáció.
– Mennyire közvetíthető a magyar zene külföldön?
– Nyelvi különlegességünk, zenei egyediségünk nagy jövőt ígér. Dzsesszben, nép- és világzenében nagyon erősek vagyunk. Minden nemzetnek arra kell büszkének lennie, amiben egyedi, amiben erős. Panaszkodni, irigykedni könnyű, inkább azokra a sikerekre kellene koncentrálnunk, amiket magyar zenekarok érnek el külföldi fesztiválokon. Amikor a Muzsikással turnéztam, átélhettem, hogy minden alkalommal visszatapsolták őket, magyarul skandálták Kínában, Japánban vagy Portugália egyik apró falujában, hogy vissza, vissza! Akármerre jártunk, dúdolták a dalokat. Brüsszelben a vendégek azonnal be akartak iratkozni néptánctanfolyamokra. Megragadta őket a jó hangulatú, energiát sugárzó magyar zene és tánc. Olyan adottságunk van, amit nem szabad veszni hagyni. Olyan zeneszerzőkkel büszkélkedhetünk, akiket ismer az egész világ, s akiknek a gyűjtőmunkája nélkül sehol sem lennénk. Japánban olyan zeneiskolák léteznek, amelyekben a magyar zenei hagyományokat és a Kodály-módszert oktatják. Mindeközben azt látom: Magyarországon sajnos egyre gyengébb az oktatás színvonala, a zenei hagyomány kivész a tananyagból. Felnő egy olyan nemzedék, amelyik már azt sem tudja, ki volt Bartók, Kodály, Liszt, vagy mi az a magyar népzene… Ezért is óriási kezdeményezés a Muzsikás részéről, hogy zeneórákat tartanak a hazai iskolákban, gimnáziumokban – ingyen, mert az intézményeknek nincs pénzük.
– Említette, hogy Franciaországban mennyire fontos a kultúra állami támogatása. A rengeteg szakmai út és tapasztalat után, külföldről hazaérkezve milyennek látja a hazai kultúra állapotát?
– Finoman fogalmazva nagyon sok még a tennivaló. Igyekszem pozitívan hozzáállni, hiszen a magyar kulturális életben nagyon sok lehetőség és rengeteg igazán tehetséges szakember van. Történelmi örökségünk hatalmas. Borászatunk egyre magasabb minőséget képvisel. A világ bármelyik pontján megállhatnánk és meg is álljuk a helyünket. Az ország pezseghetne, ha kellően odafigyelnénk rájuk.
– Nem tart attól, hogy ismét felépít valamit, amit néhány hónap után el kell hagynia, mondván: fiatal még?
– Benne van a pakliban. De már megéltem néhány elég nehéz helyzetet az életben, ami kialakított bennem egy olyan szemléletmódot, hogy ha egy helyzetből ki tudok hozni valamit, miközben én is fejlődöm, akkor szívesen teszem a dolgomat. Ha nem akarják, hogy ezt csináljam, akkor megköszönöm a lehetőséget – ahogy Brüsszel után –, és továbblépek. Sajnos nem lehetek Jeanne d’Arc. Bár lehetnék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.