Bonyolulttá vált a kötelező

Megkezdődött a verseny a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás piacán: a közzétett tarifák ismeretében elmondható, hogy csökkentek tavalyhoz képest az árak, okos megoldásokkal akár több tízezer forintos éves megtakarítás is elérhető. A döntés nem könnyű, hiszen a számtalan pluszkedvezmény miatt a cégek ajánlatainak összehasonlítása meglehetősen nehézkessé vált.

Munkatársunktól
2005. 11. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyitottá vált a verseny a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás piacán múlt hét szombat óta, ezen a napon tették közzé a társaságok a jövő évre szóló tarifáikat. Kedvező díjakra elsősorban a kockázatmentesnek ítélhető ügyfelek számíthatnak. Nem könnyű a válasz arra a kérdésre: érdemes-e váltani, illetve hogy kivel kössük meg a jövő évre szóló kötelező felelősségbiztosítási szerződést. Több társaság pluszkedvezményeket biztosít ügyfeleinek, ezért nehéz összehasonlítani a különféle ajánlatokat. Mindenesetre érdemes számolgatni, hiszen akár tízezrek is megspórolhatók egy jó döntéssel. Egyes szakemberek szerint a megfelelő biztosító kiválasztása előtt nem- csak az árat, de a szolgáltatások színvonalát is érdemes mérlegelnünk. Tapasztalatok szerint a társaságok által kínált szolgáltatások jelentőségével az ügyfelek sokszor nincsenek tisztában. Így a biztosítók olyanra is kötelezettséget vállalnak, ami nem minden esetben jár költséggel számukra.
A biztositas.hu on-line alkusz cég szerint ha eltekintünk az on-line kedvezményektől, nincs nagy változás a korábbi esztendőkhöz képest. Szinte minden biztosítónál van egy-két ügyfélkör, amelyet a legkedvezőbb díjakkal kínál meg. Az újabb kedvezmények miatt a díjszámítás bonyolultabb lett. A biztosítók általában infláció alatt emeltek. Ha ehhez vesszük a különböző új kedvezményeket, árcsökkenés is tapasztalható. Egyes biztosítók díjai között még mindig jelentős különbségek vannak, ami további megtakarításra ad lehetőséget. Idén 20-25 ezer forintos átlagos megtakarításra lehet számítani.
A Netrisk biztosítási on-line alkusz társaság elemzést készített az eddig napvilágot látott díjakról, amelyből kiderült, hogy a legegyszerűbb tarifával a MÁV Általános Biztosító Egyesület rukkolt elő. A cég a kedvezmények terén sem volt fukar, alapdíjaiból például on-line kedvezmény címén 30 százalékos engedményt kínál. Az Aegon Magyarország Biztosító Rt. esetében a kedvezmények rendszere leginkább a partnerség és hűség, valamint a család és a gyermekek utáni kedvezményekből tevődik össze. Akár 30 százalékos összesített kedvezményt is el lehet érni ezeken a címeken. A legszélesebb közönséget megcélzó tarifát idén is az Allianz készítette. A társaság honlapján 17 kedvezménytípust kínálnak, ám a hozzájuk tartozó engedmény volumenét nem lehet pontosan megállapítani, mert százalékos helyett pontrendszert alkalmaznak. A kedvezményhalmozók akár 38 százalékos megtakarítást is elérhetnek. Új kedvezmény a Webgeneráció névre keresztelt on-line kötési engedmény. A korábbi években más biztosítóknál már alkalmazott gyermek-, hölgyvezetői, közalkalmazotti és az őstermelői kedvezmények most szélesebb körben jelentenek újdonságot.
A Generali-Providencia tarifái is kellőképpen bonyolultak. A korábbi hűségbónusz-kedvezmény mellé most bevezették a gyermekkedvezményt, a partnerkedvezményt és az úgynevezett casco együttkötési kedvezményt. A Generali-Providencia több, eddig senki által nem alkalmazott kedvezményt is bevezet 2006-tól. Ilyen újdonság a felekezeti, és az egyik kábelszolgáltató vállalat által kibocsátott Prémiumkártya tulajdonosainak kínált ötszázalékos kedvezmény. Az engedmények összmértéke a Generali-Providenciánál nem haladhatja meg a 45 százalékot. A Groupama átlépett korábban sérthetetlenek hitt sémákat. A cég díjszabásában felsorolt kedvezmények száma hat, az együttesen igénybe vehető kedvezmény maximuma 30 százalék lehet. A K&H Biztosító estében csak a tarifák estek át minimális változásokon. Újdonságnak számít, hogy a jövőben a K&H Bank fiókjaiban is köthető lesz a kötelező biztosítás, ezt a megoldást öt
százalék feletti kedvezménnyel díjazzák.
Az OTP-Garancia Biztosítónál szintén a kedvezmények területén találhatjuk a legtöbb változást. Új típus ezek közül a Mol kötési kedvezmény, amellyel tízszázalékos megtakarítás érhető el. A társaság külön kedvezményt hirdetett az internetes alkuszok kötéseire, melynek mértéke öt százalék. Újdonságként említhető még a nyugdíjasok ötszázalékos kedvezménye, és az is, hogy a korábbi ötszázalékos casco együttkötési kedvezményt 15 százalékra emelték. Az összes figyelembe vehető kedvezmény azonban ennél a cégnél nem haladhatja meg a húsz százalékot. A TIR Biztosító Egyesületnél a 2006-ban adható összesített kedvezmény mértéke 30-ról 25 százalékra csökkent. Az on-line kedvezmény tíz százalék. Az Union Biztosító Rt.-nél eltűnt a jogosítvány kiállításának dátumát figyelembe vevő engedmény, valamint a hölgyvezetői kedvezmény. Ennek ellensúlyozására bevezették a vezetési tapasztalathoz kötött szorzót. Az on-line kötésekre – két on-line alkusz cég honlapján megkötött társaság esetében – hat százalék kedvezmény jár. A Közlekedési Biztosító Egyesület, az Uniqa és a Posta Biztosító sem változtatott jelentősen díjszabása szerkezetén. A posta rendkívül egyszerű díjszabást készített.



Tiltakoznak a használt autóval járók. A regisztrációs adó előkészítésénél a kormány a választópolgárok helyett a nagytőkés új autós lobbi érdekeit képviseli – fogalmaz közleményében a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE). Állításuk szerint ezzel a használt autók Európában nálunk lesznek a legdrágábbak. A tervezet nem veszi figyelembe az uniós előírásokat, s környezetvédelmi okokra hivatkozva büntetni akarja a jármű ötéves koráig az importot. A használtautó-kereskedelem diszkriminálásával az alacsonyabb jövedelműek tömegét késztetik erő feletti hitelek vállalására. Az MGOE emlékeztet rá, hogy Kovács László, az unió adó- és vámügyi biztosa októberi levelében felsorolta a hiányosságokat, s vizsgálatot helyezett kilátásba. A brüsz-szeli „intő” éppen időben érkezett, s érdemi módosítást tehetett a törvényalkotó. Ez azonban felemásra sikerült. A használt autók drasztikus adóemelését például nem ellensúlyozza az áfakulcs öt százalékpontos csökkenése, az avultatás alacsony százalékai. Prognosztizálható, hogy a törvénytervezet e formájában nem biztosítja a büdzsé bevételeinek teljesülését, viszont munkahelyek megszűnését hozhatja, s az Európai Bíróság elmarasztalását is eredményezni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.