Nyitottá vált a verseny a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás piacán múlt hét szombat óta, ezen a napon tették közzé a társaságok a jövő évre szóló tarifáikat. Kedvező díjakra elsősorban a kockázatmentesnek ítélhető ügyfelek számíthatnak. Nem könnyű a válasz arra a kérdésre: érdemes-e váltani, illetve hogy kivel kössük meg a jövő évre szóló kötelező felelősségbiztosítási szerződést. Több társaság pluszkedvezményeket biztosít ügyfeleinek, ezért nehéz összehasonlítani a különféle ajánlatokat. Mindenesetre érdemes számolgatni, hiszen akár tízezrek is megspórolhatók egy jó döntéssel. Egyes szakemberek szerint a megfelelő biztosító kiválasztása előtt nem- csak az árat, de a szolgáltatások színvonalát is érdemes mérlegelnünk. Tapasztalatok szerint a társaságok által kínált szolgáltatások jelentőségével az ügyfelek sokszor nincsenek tisztában. Így a biztosítók olyanra is kötelezettséget vállalnak, ami nem minden esetben jár költséggel számukra.
A biztositas.hu on-line alkusz cég szerint ha eltekintünk az on-line kedvezményektől, nincs nagy változás a korábbi esztendőkhöz képest. Szinte minden biztosítónál van egy-két ügyfélkör, amelyet a legkedvezőbb díjakkal kínál meg. Az újabb kedvezmények miatt a díjszámítás bonyolultabb lett. A biztosítók általában infláció alatt emeltek. Ha ehhez vesszük a különböző új kedvezményeket, árcsökkenés is tapasztalható. Egyes biztosítók díjai között még mindig jelentős különbségek vannak, ami további megtakarításra ad lehetőséget. Idén 20-25 ezer forintos átlagos megtakarításra lehet számítani.
A Netrisk biztosítási on-line alkusz társaság elemzést készített az eddig napvilágot látott díjakról, amelyből kiderült, hogy a legegyszerűbb tarifával a MÁV Általános Biztosító Egyesület rukkolt elő. A cég a kedvezmények terén sem volt fukar, alapdíjaiból például on-line kedvezmény címén 30 százalékos engedményt kínál. Az Aegon Magyarország Biztosító Rt. esetében a kedvezmények rendszere leginkább a partnerség és hűség, valamint a család és a gyermekek utáni kedvezményekből tevődik össze. Akár 30 százalékos összesített kedvezményt is el lehet érni ezeken a címeken. A legszélesebb közönséget megcélzó tarifát idén is az Allianz készítette. A társaság honlapján 17 kedvezménytípust kínálnak, ám a hozzájuk tartozó engedmény volumenét nem lehet pontosan megállapítani, mert százalékos helyett pontrendszert alkalmaznak. A kedvezményhalmozók akár 38 százalékos megtakarítást is elérhetnek. Új kedvezmény a Webgeneráció névre keresztelt on-line kötési engedmény. A korábbi években más biztosítóknál már alkalmazott gyermek-, hölgyvezetői, közalkalmazotti és az őstermelői kedvezmények most szélesebb körben jelentenek újdonságot.
A Generali-Providencia tarifái is kellőképpen bonyolultak. A korábbi hűségbónusz-kedvezmény mellé most bevezették a gyermekkedvezményt, a partnerkedvezményt és az úgynevezett casco együttkötési kedvezményt. A Generali-Providencia több, eddig senki által nem alkalmazott kedvezményt is bevezet 2006-tól. Ilyen újdonság a felekezeti, és az egyik kábelszolgáltató vállalat által kibocsátott Prémiumkártya tulajdonosainak kínált ötszázalékos kedvezmény. Az engedmények összmértéke a Generali-Providenciánál nem haladhatja meg a 45 százalékot. A Groupama átlépett korábban sérthetetlenek hitt sémákat. A cég díjszabásában felsorolt kedvezmények száma hat, az együttesen igénybe vehető kedvezmény maximuma 30 százalék lehet. A K&H Biztosító estében csak a tarifák estek át minimális változásokon. Újdonságnak számít, hogy a jövőben a K&H Bank fiókjaiban is köthető lesz a kötelező biztosítás, ezt a megoldást öt
százalék feletti kedvezménnyel díjazzák.
Az OTP-Garancia Biztosítónál szintén a kedvezmények területén találhatjuk a legtöbb változást. Új típus ezek közül a Mol kötési kedvezmény, amellyel tízszázalékos megtakarítás érhető el. A társaság külön kedvezményt hirdetett az internetes alkuszok kötéseire, melynek mértéke öt százalék. Újdonságként említhető még a nyugdíjasok ötszázalékos kedvezménye, és az is, hogy a korábbi ötszázalékos casco együttkötési kedvezményt 15 százalékra emelték. Az összes figyelembe vehető kedvezmény azonban ennél a cégnél nem haladhatja meg a húsz százalékot. A TIR Biztosító Egyesületnél a 2006-ban adható összesített kedvezmény mértéke 30-ról 25 százalékra csökkent. Az on-line kedvezmény tíz százalék. Az Union Biztosító Rt.-nél eltűnt a jogosítvány kiállításának dátumát figyelembe vevő engedmény, valamint a hölgyvezetői kedvezmény. Ennek ellensúlyozására bevezették a vezetési tapasztalathoz kötött szorzót. Az on-line kötésekre – két on-line alkusz cég honlapján megkötött társaság esetében – hat százalék kedvezmény jár. A Közlekedési Biztosító Egyesület, az Uniqa és a Posta Biztosító sem változtatott jelentősen díjszabása szerkezetén. A posta rendkívül egyszerű díjszabást készített.
Tiltakoznak a használt autóval járók. A regisztrációs adó előkészítésénél a kormány a választópolgárok helyett a nagytőkés új autós lobbi érdekeit képviseli – fogalmaz közleményében a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE). Állításuk szerint ezzel a használt autók Európában nálunk lesznek a legdrágábbak. A tervezet nem veszi figyelembe az uniós előírásokat, s környezetvédelmi okokra hivatkozva büntetni akarja a jármű ötéves koráig az importot. A használtautó-kereskedelem diszkriminálásával az alacsonyabb jövedelműek tömegét késztetik erő feletti hitelek vállalására. Az MGOE emlékeztet rá, hogy Kovács László, az unió adó- és vámügyi biztosa októberi levelében felsorolta a hiányosságokat, s vizsgálatot helyezett kilátásba. A brüsz-szeli „intő” éppen időben érkezett, s érdemi módosítást tehetett a törvényalkotó. Ez azonban felemásra sikerült. A használt autók drasztikus adóemelését például nem ellensúlyozza az áfakulcs öt százalékpontos csökkenése, az avultatás alacsony százalékai. Prognosztizálható, hogy a törvénytervezet e formájában nem biztosítja a büdzsé bevételeinek teljesülését, viszont munkahelyek megszűnését hozhatja, s az Európai Bíróság elmarasztalását is eredményezni.