Gyarmati torta

Van-e lelkiismerete egy multinacionális óriáscégnek? Mennyi kedvezményt kaphat egy munkahelyteremtő beruházó attól a kiszolgáltatott közösségtől, amelyben égető a munkanélküliség? Hány százalékát kapja meg a termelő az általa létrehozott termék végfelhasználói árának? A kapitalizmus dilemmái beköltöztek a magyar hétköznapokba, még akkor is, ha nem akarunk tudomást venni róluk.

2005. 11. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizonyos székelyföldi városba a kilencvenes évek közepén megérkezett egy kanadai befektető, aki (megvásárolva egy könnyűipari üzemet és felépítve zöldmezős beruházással egy másikat) majdnem ötezer embernek teremtett munkahelyet. A munkahely úgy kellett, mint egy falat kenyér, hiszen a gazdaságtalan, nem hatékony gyárak bezártak, és ezrével küldték el a dolgozókat. A város munkaképes lakosságának negyedét foglalkoztató gyártulajdonos díszpolgári címet kapott az önkormányzattól, hiszen több ezer családnak biztosította a kenyeret. Az érem másik oldala már nem volt ennyire fényes. A munkások meglehetősen embertelen körülmények között kényszerültek robotolni: a délutáni váltás dolgozói például csak a munkafelvételkor tudták meg, hogy aznap kell-e túlórázniuk, de aki este tízkor a vezetőség utasítása ellenére hazament beteg gyermekét ápolni, annak másnap már nem volt munkahelye. Azonnal kirúgták azokat is, akik szakszervezetet akartak alapítani. Sürgős megrendelések idején a munkások nem vehettek ki szabadságot; a dolgozók harmincöt fokos melegben sem vihettek be vizet a szalagok mellé, mert a vízcsepp nyomot hagyhat a kényes szöveten; óránként ötperces szünet alatt használhatták több százan a féltucatnyi mosdót. Miközben méregdrága öltönyöket készítettek, a fizetés alig volt elég a túlélésre. Mégis mindenki nyelt egyet, és örült, hogy van munkahelye. Időközben az is kiderült, hogy a befektető román banki hitelből vette meg az egyik gyárat, és építette fel a másikat, hiszen bőröndjében Kanadából készpénzt nem, csak egy garancialevelet hozott a hitelképességéről. A történet a kiszolgáltatottság mintapéldája, de Kelet-Európa tele van olyan gyarmatországokkal, ahol az emberek alig várják, hogy gyarmatosítsa már őket valaki.
– Előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor az égető munkanélküliség miatt van értelme belenyúlni a közös kasszába – nyilatkozta lapunk kérdésére Bencsik János, Tatabánya polgármestere, amikor arról érdeklődtünk, mennyi kedvezményt lehet adni egy befektetőnek azért, hogy a városban építse fel a gyárát. (Tatabánya nem adott különleges adókedvezményt Japán legnagyobb gumigyárának azért, hogy itt építse fel ötvenegyedik üzemét ötvenmilliárd forintból, hanem a cég által majdan befizetendő helyi adóból végeznek olyan fejlesztéseket, amelyek a befektető érdekeit is szolgálják – a szerk.) A városvezető néhány éve szembesült hasonló dilemmával: akkor (nyomasztó munkanélküliség idején) jelentkezett egy hulladékakkumulátorok bontását tervező vállalkozás. A város vezetése azt mondta, hogy ha a cég megszerzi az összes környezetvédelmi engedélyt, és a lakókat is meg tudja győzni, felépítheti az üzemét. Az egyezkedés elhúzódott, a városban időközben más befektetők teremtettek munkahelyeket, így „meg tudták beszélni” az akkubontóval, hogy máshol nagyobb szükség van rájuk. – El kell dönteni, hogy foglalkozáspolitikai szempontból mennyire égető a helyzet, és ennek enyhítése mit ér meg a városnak – mondja Bencsik, aki szerint az unió bevezette ugyan a befektetésarányos támogatási kvótát (egy kormány vagy település nem adhat a beruházás összértékének tizenöt–húsz százalékánál nagyobb támogatást), de ezt ki lehet játszani közvetett támogatásokkal, például úgy, hogy autópályát vagy egyéb infrastrukturális fejlesztést finanszíroznak a cég jövendő tevékenysége érdekében.
Az is előfordulhat, fejtette ki a polgármester, hogy egy település ingerküszöbe alacsonyabb, mint a hatályos rendelkezések és jogszabályok. Ilyenkor az a legfontosabb, hogy a lakossággal őszintén és idejében megvitassák a kockázatokat és a lehetőségeket. Tatabánya különben már nem fogad olyan befektetőt, amelynek új üzemében betanított munkásokra volna szükség, és alacsony hozzáadott értékű terméket gyártatnának velük. Egy beruházás később is okozhat meglepetéseket, hiszen a befektetők a pénzük mellett vállalkozói kultúrát is hoznak magukkal, például azt, hogy mennyire tartják partnernek a munkásaikat vagy a helyi adminisztrációt. Előfordult már, hogy egy cég eldugta könyvelését a helyi adóellenőrök elől arra hivatkozva, hogy a papírokat a külföldön lévő anyavállalathoz vitték.
A két példa világosan mutatja, hogy általában botorság erkölcsi normákat számon kérni multinacionális vállalatoktól, hiszen azok csak a könyvelési adatokból értenek. A részvénytársaságnak sokszor nincs lelkiismerete, a vezetőséget egyetlen cél vezérli: minél nagyobb profitot termelni a részvényeseknek. Bár a marketingesek esetenként megpróbálnak meggyőzni bennünket ennek az ellenkezőjéről, a vállalkozás lényege csak és kizárólag a pénzcsinálás. A kilencvenes évek végétől multinacionális céggé váló egyik magyar nagyvállalat bukaresti irodáiban kötelező volt románul beszélni, miközben az Erdélybe látogató magyar autós turisták főként azért vették igénybe a cég szolgáltatásait, mert az magyar. A cég hatékony akart lenni, a vásárló pedig gyerekesen naiv – a kettő együtt hozott profitot.
A budapesti mozik egy hete játsszák azt a kanadai dokumentumfilmet, amely a nagy részvénytársaságok különös történetét, belső működését és a társadalomra gyakorolt hatásait taglalja. A The Corporation – A pénz birodalma az amerikai közönségnek készült, ezért néha túlságosan is szájbarágós és propagandaízű, ugyanakkor igen elgondolkodtató. Jennifer Abbott és Mark Achbar filmje arról beszél, hogy a nagyvállalatok lényegükből fakadóan érzéketlenek, erkölcstelenek, egocentrikusak, a profiton és a piaci tortából kihasított minél nagyobb részesedésen kívül semmi más nem érdekli őket. A Joel Balkan könyve alapján készült alkotásból megtudjuk például, hogy Haitin a varrógépek fölött görnyedő varrónők (zömükben kiskorúak) munkabére alig 0,3 százaléka annak az összegnek, amelyet a vevő egy plazában kifizet a divatos ruhadarabért! És ezzel elérkeztünk a témához kapcsolódó másik kérdéshez, a gyermekmunka problematikájához.
E sorok írója legutóbb másfél hete Pakisztánban került kínos döntési helyzetbe. Ravalpindiben száz sátrat akartunk vásárolni a földrengés áldozatainak, ezért végigjártuk a gyártókat. Szinte mindenütt tíz-tizenkét éves forma gyerekek cipelték a nehéz ponyvákat az ipari varrógépek alá. Gondban voltunk, hogy szabad-e ilyen helyen vásárolni, aztán (más okok miatt is) egy pesavari cég ajánlatát fogadtuk el – az más kérdés, hogy valószínűleg náluk is dolgoztak kiskorúak. Az egyik benzinkútnál tizennégy éves gyerek szolgált ki, és amikor megkérdeztem, hogy mióta és miért dolgozik, azt válaszolta: már két éve van ott, és örül, mert neki köszönhetően van mit enniük kisebb testvéreinek.
Az olcsó munkaerő nagy kísértésének kevesen tudnak ellenállni. A profitmaximalizálásban érdekelt cégektől nem várható el az önmérséklet és a méltányosság, erre legföljebb a piac, egész pontosan a vásárlók tudják rákényszeríteni őket. A „fair trade”, vagyis a méltányos kereskedelem ma már több száz millió dolláros üzlet, de egyelőre nem a meglehetősen árérzékeny Magyarországon. A lényege az, hogy kiiktatva a nemzetközi közvetítői kereskedelmet, a fogyasztó egyesen a termelőnek ajánl méltányos árat a portékáért. A tisztességes üzlet ötlete egy holland vállalkozóé: Max Havelaar mexikói kávétermelők portékáját vitte Hollandiába. A fair trade emblémával ellátott áruk ugyan többe kerülnek a hagyományos termékeknél, de az öntudatos vásárló a megnyugtatott lelkiismerete mellett magasabb minőséget kap, és ráadásként annak a tudatát, hogy a termelő a pénzből (amely elérheti a bolti ár harmadát is) fejlesztésre és közösségi célokra is költ. A rendszer már működik Nyugat-Európában, ahol tipikus gyarmatárukat (kávé, csokoládé, tea, kakaó) árulnak ezzel a módszerrel, sőt már multinacionális cégek polcain is felbukkantak a fair trade emblémás áruk. Nálunk ez nehezen indul: az Ökotárs Alapítvány megbízásából elkészített felmérés szerint még a honfitársaikhoz képest magasabb színvonalon élő magyarok sem engedhetik meg maguknak, hogy pusztán ideológiai alapon drágább termékeket vásároljanak. A fair trade legnépszerűbb termékei – a fentebb említettek mellett fűszerek és déligyümölcsök – mind olyan áruk, amelyeknek a vásárlása viszonylag rendszeres és gyakori, de például a fiatal vásárlók kevéssé fogékonyak a társadalmi szolidaritásra. A középkorú családos nők már inkább, ám ők főként a hazai termelők támogatását tartják fontosnak. A magyarok csak a gyerekeiknek engedik meg a természetes, egészséges termékeket – derült ki a kutatásból –, magukon már spórolnak, és az ár a leglényegesebb tényező a döntésnél. A vásárlók háromnegyede nagyon fontosnak tartja a termék árát, ezért a fair trade hazai bevezetése egyelőre a bioboltokban vásárló szűk réteg körében találhat kedvező fogadtatásra. A felmérés szerint a vevők mindössze tizenhárom százaléka úgynevezett jó anyagi helyzetben lévő „együttérző”, vagyis olyan vevő, aki megengedheti magának a magasabb árat, és szeretne is segíteni a harmadik világbeli termelőkön. Nyugat-Európában két évtized alatt sikerült a nemes gondolatból virágzó üzletet csinálni. Itthon egyelőre, ha fair trade terméket keresünk, a mozgalomról szóló honlapon (www.fairvilag org) a termékekre kattintva a következő üzenetet kapjuk: fejlesztés alatt, látogasson vissza később!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.