Idegen ötletekkel kampányolnak

Bátran kölcsönöz szlogeneket, módszereket, ötleteket ellenérték nélkül a kormány, nemcsak külföldről, hanem a politikai ellenfeleitől is. A nemzeti minimum az antalli MDF kezdeményezése volt, a „Változás” a Fidesz új szlogenje. Az átvett jelszavak mögötti tartalmat viszont Gyurcsány Ferenc és a szocialisták ritkán teszik magukévá.

Czirják Imre
2005. 11. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szociális piacgazdaságot szeretnénk építeni – jelentette ki a minap, a választási kampány közeledtével Gyurcsány Ferenc miniszterelnök egy pesterzsébeti lakossági fórumon, a Csili Művelődési Otthonban, „a magyar munkáskultúra egykori fellegvárában”. „Nincs visszatérés a hatvanas–hetvenes évek aranykorához, amelyet az általános és folyamatosan bővülő, kiterjedt jóléti szolgáltatások jellemeztek” – írta ugyanebben a témában Gyurcsány korábban a Népszabadság hasábjain, 2002. szeptember 23-án. (A szociális piacgazdaságot és az ehhez kapcsolódó jóléti államot mint megvalósítandó célt Magyarországon Antall József miniszterelnöksége [1990–1993] alatt tűzte ki a kormány, és ez a kereszténydemokrata MDF szlogenje volt.) Nem ez az első szlogen, amelyet Gyurcsány Ferenc és az MSZP ellenérték nélkül kölcsönvett a jobboldaltól. A nemzeti minimum – ezt a címet adták a szocialisták a garanciatörvény ellenében sebtében kitalált hétpontos programjuknak – szintén a rendszerváltás utáni első parlamenti ciklus terméke. A kezdeményezés (amely rögzítette volna azokat a nemzetpolitikai alapelveket, amelyekben minden párt egyetért és el is ismer) szintén az akkori MDF-től indult.
Ugyanez fordult elő a Fidesz „Munka, otthon, biztonság” hármasával is. Ugyanakkor a több mint egymillió-kétszázezer ember által aláírt nemzeti petíció – amelyhez a szlogen kapcsolódott – törvényjavaslatainak a tárgysorozatba vételét a mai napig rendre megakadályozza a parlamentben a kormánytöbbség. A Fidesz legújabb „Változás” szlogenje is szimpatikus Gyurcsánynak, mert megjelenése óta a kormányfő előszeretettel használja a szót. „Most olyan politikusokra van szükség, akik nem egyszerűen a változás általános szükségességéről tudnak beszélni, hanem a változtatás képességével rendelkeznek. A (…) mi kormányunk rendelkezik ezzel a képességgel. (…) Változtatunk egy jobb Magyarország érdekében, változtatunk egy biztonságosabb és igazságosabb ország érdekében – bátorsággal” – mondta november 7-én a kormányfő a parlamentben.
De a szlogeneken kívül módszereket, valamint ötleteket is kölcsönöz Gyurcsány Ferenc és az MSZP riválisaitól. Azt követően, hogy állandóan bírálták a Fidesz másfél éves konzultációsorozatát (bemzeti petíció, nemzeti konzultáció, gazdasági konzultáció), amellyel az ellenzéki párt élő és kétirányú kapcsolatot épített ki a választópolgárokkal, e hónapban bejelentették: Gyurcsány, valamint Hiller István MSZP-elnök is országjáró körútra indul. Sőt a kormány nyáron két hasonló kampányt is indított (Kérdések és válaszok rendezvénysorozat, valamint az sms-voks kampány), amelyek összesen 180 millió forintba kerültek az adófizetőknek.
Ami az ötleteket illeti: a Fidesz tavasszal 1000 milliárdos azonnali adócsökkentési programot szorgalmazott, amelyet a kormány az ellenzéki kezdeményezésekre adott szokásos reflexszel megalapozatlannak és kampányfogásnak minősített. A következő napon viszont ők hirdették meg a saját 1000 milliárdos adóprogramjukat. Ennek elemeit azonban nem azonnal, hanem öt év alatt vezetnék be. Nem saját ötlet a 100 lépés programjának legutóbbi három kezdeményezése sem, azokat is a Fidesztől vette kölcsön a kabinet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.