Majd az ombudsman…

Az oktatási ombudsman szerint a hallgatók jogainak védelmét ütközések nélkül nem lehet ellátni. Az ő feladata nem az, hogy a szegedi rektor barátja legyen, hanem az, hogy minden körülmények között védje a diákok jogait. Aáry-Tamás Lajos azt mondja: nem kenyere a sötét szobákban való egyezkedés, hiába kéri őt erre egy magas rangú egyetemi vezető.

2005. 11. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Szegedi Tudományegyetem Budapest Média Intézetében kirobbant tandíjbotrány kapcsán az utóbbi hetekben talán többet szerepelt a neve a sajtóban, mint ötéves hivatali ideje alatt összesen. A hírek szerint diákok tömegei keresték meg önt hasonló problémákkal. Valóban lavinát indított el a szegedi jogtalan tandíjszedés ügye?
– Vannak olyan időszakok – ilyen a mostani is –, amikor egy-egy eset kapcsán, ami nagyobb sajtónyilvánosságot kapott, többen megismerik a munkánkat, és ilyenkor láthatóan több a panaszos. Általánosságban is növekszik az ügyeink száma, tavaly például kétszer annyi beadvány érkezett hozzánk, mint a hivatal létrehozásának évében, 2000-ben.
– A médiaintézet három hallgatója azért fordult önhöz, mert bár államilag finanszírozott szakon tanultak, az iskola mégis félévente nyolcvanezer forintot kért tőlük, amit Havas Henrik műsorvezető cégének bankszámlájára kellett befizetniük. Ön megállapította a jogsértést, az egyetem azonban nem ismeri el a hibát, és nem fizeti vissza pénzt a hallgatóknak. Hogyan érinti a kudarc?
– Természetesen nehezen viselem, ha a nyilvánvaló jogsértés ellenére sem tudok segíteni a diákoknak, mert az intézmény nem hajlandó együttműködni. Szerencsére azonban nagyon ritkán fordul elő ilyen, eddig ugyanis a kezdeményezéseim 98 százalékát elfogadták. Általában akkor utasítanak el, ha pénzről van szó. Volt azonban olyan precedensértékű ügyem is, amikor egy diákot – sikeres vizsgája ellenére – azért nem vettek fel egy budapesti szakközépiskolába, mert HIV-pozitív volt, és ezt őszintén elmondta az igazgatónak. Akkor azt kértem a fővárosi önkormányzattól, hogy indítsanak fegyelmi vizsgálatot az intézményvezető ellen, és derítsék ki, hogy helyesen járt-e el, vagy sem. Válaszra sem méltattak, egész egyszerűen a szőnyeg alá söpörték az ügyet. Nem lenne szabad homokba dugni a fejünket. Ha valaki úgy akarja megoldani az ügyet, hogy a betegeket kirekeszti az iskolából, az elfelejtkezik arról, hogy jelenleg mintegy 30 ezer hepatitis C vírussal fertőzött ember van Magyarországon, akiknek nagy része maga sem tud róla, hogy beteg.
– A szegedi ügy vége felé úgy tűnt, hogy elmérgesedett a viszony az egyetem rektora és ön között. Szabó Gábor egyenesen a rektori méltóság megsértésének nevezte, hogy sajtótájékoztatója közben – amelyen jogszerűnek nevezte a pénzszedést, és elutasította az ombudsmani kezdeményezést – ön kivonult a folyosóra, és ott válaszolt az újságírói kérdésekre. Gyakoriak az ütközések, sértődések a munkája során?
– Ütközések nélkül ezt a feladatot nem lehet elvégezni. Én nem a rektor barátja vagyok, hanem a hallgatók jogainak védelmezője. Sajnálom, hogy Szabó Gábor szerint megsértettem rektori méltóságát, bár őszintén szólva ezt a kifejezést nem egészen értem. Szerintem én a tiszteletemet jeleztem azzal, hogy személyesen részt vettem a sajtótájékoztatóján. Ő egyébként azt kérte tőlem, hogy ne válaszoljak az újságírók kérdéseire, hanem az esemény után, az irodájában négyszemközt beszéljük meg az ügyet. Természetesen értettem a kérést, én viszont nem szoktam sötét szobákban egyezkedni, a munkám a nyilvánosságra tartozik. Ha már a rektor úr a tájékoztatón nem osztott nekem lapot, akkor a folyosón válaszoltam az újságírók kérdéseire.
– Arra számított, hogy az egyetem elfogadja az ajánlását, és visszafizeti a pénzt?
– Abban biztos voltam, hogy nem lesz egyszerű a dolog, hiszen nagyon sok pénzről volt szó. Ráadásul sokan hajlamosak arra – és azt hiszem, közéjük tartozik a szegedi rektor is –, hogy úgy tesznek, mintha minden rendben lenne, de azért hoznak néhány, az orvoslás irányába ható intézkedést. A felsőoktatásban is fontos alapelv, hogy az állampolgár mindent megtehet, amit a jogszabály nem tilt. Ezzel szemben azonban az állam intézményei csak azt tehetik meg, amit a jogszabály kimondottan előír. Remélem, hamarosan eljön az az idő, amikor egy intézmény vezetői ki merik mondani: bocsánat, tévedtünk! Örököltünk a korábbi vezetéstől egy jogsértő helyzetet, de különböző eszközökkel igyekszünk jóvátenni. Ha így állt volna az ügyhöz a szegedi vezetés, akkor bizalmat ébresztett volna a hallgatókban. Vélhetőleg kisebb lett volna az esély a perek megindítására, mint a jelenlegi helyzetben.
– Mit javasol azoknak a hallgatóknak, akik szeretnék visszakapni a pénzüket?
– Szerintem mindenképpen próbáljanak meg peren kívül megegyezni az egyetemmel. A rektor úgy hozta meg döntését, hogy a hallgatókkal nem egyeztetett. A volt hallgatóknak fel lehet ajánlani például az ingyenes posztgraduális képzést, vagy a gyakorlati hely biztosítását. Egyébként már több ügyvéd is elkérte az állásfoglalásomat, mert szeretnék azt a perek során felhasználni az egyetem ellen.
– A szegedi ügy kirobbanása után számos panaszos beadvány érkezett a hivatalához jogtalan tandíjszedés miatt, ezért ön általános vizsgálatot indított az ügyben. Melyek azok az iskolák, amelyekre a legtöbben panaszkodtak, és hogy áll az eljárás?
– A Budapesti Gazdasági Főiskolával és a Kodolányi János Főiskolával kapcsolatban érkezett kirívóan sok beadvány. Előbbinél az idegennyelv-képzésért kérnek félévente 150 ezer forintot államilag finanszírozott hallgatóktól, utóbbiban pedig 46 ezer forintos regisztrációs díjat szednek az ingyenes képzésben részt vevőktől. A két intézmény ügyében soron kívül indítottam el a vizsgálatot. Mindkét iskolát megkerestem a kérdéseimmel. Várhatóan a napokban lezárom a vizsgálatot, és ha jogsértést tapasztalok, akkor kezdeményezést fogalmazok meg.
– Vagyis megállapítja a jogsértést, és felszólítja az intézményeket, hogy szüntessék meg azt, a pénzt pedig fizessék vissza?
– Ha jogsértés történt, akkor ezt teszem.
– A jogtalan pénzszedésen kívül milyen panaszokkal fordulnak önhöz a hallgatók?
– Az ügyek kétharmada a közoktatással, egyharmada pedig a felsőoktatással foglalkozik. Jellemző panaszok: a testi fenyítéssel, méltóságsértéssel kapcsolatos ügyek. Nem arról van szó, hogy a pedagógusoknak többször járna el a keze, vagy több lenne a durván sértegető tanár, mint korábban. Az ilyen ügyek megszaporodása azt mutatja, hogy folyamatosan nő azoknak a szülőknek a száma, akik nem hajlandók lenyelni, hogy gyermekükkel így bánnak az iskolában.
– Mit lehet tenni például akkor, ha egy édesanya arról panaszkodik, hogy a fia kapott egy pofont a tanítónőtől?
– A panasz kézhezvétele után azonnal kérdést fogalmazok meg az érintett intézmény igazgatójához. Többnyire mellékelem azt a bírósági ítéletet is, amelyben egy testi fenyítés miatt elbocsátott tanár keresetét utasítják el, aki szerint nem állt arányban az általa elkövetett cselekménnyel a büntetés. A bíróság szerint azonban jogos volt a vehemens pedagógus elbocsátása. Az ilyen ügyekben a tanár elveszítheti az állását.
Szintén sok panasz érkezik a gyerekek méltóságának megsértése miatt. Gyakran elfordul, hogy a tanár észre sem veszi, hogy folyamatosan sértegeti a gyereket, amikor azon gúnyolódik, hogy kövér, raccsol, esetleg szemüveges, vagy milliomoscsemetének, cicababának hívja a tanulót. Volt például egy pedagógus, aki folyamatosan elhasználtvécékefe-fejűeknek titulálta az egész osztályt. Ez volt az egyetlen olyan ügy, ahol egy teljes osztály fordult hozzánk beadvánnyal. Fontosak még az eltanácsolással kapcsolatosak esetek. Ha például a gyerek betör egy ablakot, vagy lopáson fogják, akkor az igazgató sok esetben azt kéri, hogy vigye el a diákot az iskolából. Ezek nehéz ügyek, hiszen az intézmény nem kötelez, csak javasol. Ugyanakkor a két fél nincs azonos tárgyalási pozícióban, hiszen a gyerek sínyli meg, ha mégis abban az iskolában hagyják, ahova nem kíván járni.
– Mire panaszkodnak az egyetemisták és a főiskolások a tandíjakon kívül?
– A felvételi időszakban érkezik kiugróan sok panasz, általában a pontszámítással, az eljárással kapcsolatban.
– Előfordult már olyan, hogy valaki azután nyert felvételt az egyetemre, hogy ön észre vett valamilyen jogszerűtlenséget?
– Nem is egyszer. Volt olyan, hogy a diák egyik feladatát nem pontozták le. Felhívtam erre a rektor figyelmét, ő elismerte a hibát, és felvette a hallgatót.
– Hat évvel ezelőtt alakulhatott meg az oktatási jogok biztosának hivatala, azóta ön tölti be a biztosi posztot. Határozott időre szól a mandátuma?
– Sajnos határozatlan időre. A miniszternek feltétlenül el kellene döntenie, hogy hány évre szóljon ez a megbízatás, ez ugyanis olyan munka, amit nem szabad egy egész életen át csinálni. Én már hat éve töltöm be ezt a pozíciót, de biztos vagyok abban, hogy ha nyugdíjaskoromig én lennék az ombudsman, akkor a saját magam által létrehozott intézményt tenném tönkre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.